Kako će Uredba o ograničenju cena naftnih derivata uticati na srpsko tržište

Ako se nastavi rast nabavne cene nafte može doći do nestašica goriva na pumpama

BiznisNovacPoreziSrbijaVesti

11.2.2022 15:18 Autor: Stanislav Stanišić 11

Ako se nastavi rast nabavne cene nafte može doći do nestašica goriva na pumpama Ako se nastavi rast nabavne cene nafte može doći do nestašica goriva na pumpama
Vlada Srbije ograničila je Uredbom donetom 10. februara maloprodajnu cenu evrodizela na 179 dinara i bezolovnog benzina BMB 95 na 171 dinar. Kako je... Ako se nastavi rast nabavne cene nafte može doći do nestašica goriva na pumpama

Vlada Srbije ograničila je Uredbom donetom 10. februara maloprodajnu cenu evrodizela na 179 dinara i bezolovnog benzina BMB 95 na 171 dinar. Kako je navedeno, cilj ove uredbe je sprečavanje daljeg nekontrolisanog rasta cena pojedinih naftnih derivata, očuvanje životnog standarda stanovništva i sprečavanje većih poremećaja na tržištu u Srbiji.

U razgovoru za Biznis.rs odličan poznavalac naftnog tržišta i počasni predsednik Unije poslodavaca Srbije Nebojša Atanacković ocenjuje da je potez vlade nedorečen, jer je sada doveden u pitanje čitav niz na tržištu. Kako ističe, jasno je da ograničenje ne može da se odnosi na proizvođače sirove nafte.

„Zamrzavanje cena može imati rezona, ali uz vođenje računa o parametrima koji tu cenu formiraju. Ograničavanje cene na pumpama trebalo bi da slede i određeni potezi vlade koji bi omogućili smanjenje poreskog opterećenja. Ovako praktično država ostaje na svome po prihodima u budžetu što se tiče poreza, ali veliko je pitanje na čiju štetu bi moglo da ide fiksiranje cena ukoliko se ne može ograničiti nabavna cena“, navodi Atanacković.

On dodaje da je moguće ograničiti cene iz domaće proizvodnje, kao što su struja ili poljoprivredni proizvodi, ali ovde se radi o proizvodu koji se nabavlja čisto iz uvoza i postavlja pitanje ko će biti oštećen ukoliko dođe do povećanja ulazne cene.

„Zamislite apsurdnu situaciju da nabavna cena goriva dostigne maloprodajnu. Sada recimo pumpama ostaje šest odsto razlike u ceni. Onda bi se moglo desiti da pumpe nabavljaju gorivo po većoj ceni nego što ga prodaju“, objašnjava Atanacković.

Foto: Pixabay.com
Foto: Pixabay.com

Naš sagovornik tvrdi da bi u tom slučaju moglo da dođe i do nestašica, ukoliko se desi približavanje nabavne i maloprodajne cene.

„Ako cena dostigne nivo da se pumpama jednostavno ne isplati trgovina, one će prestati da nabavljaju nove količine čekajući da se tržište normalizuje. Može se očekivati i nestašica, mada će verovatno tih mesec dana proći zahvaljujući rezervama. Svoje rezerve će da troše i rafinerije, izbegavajući nabavljanje nafte po većim cenama, ali uvek postoji granica tih rezervi“, upozorava Atanacković.

Prema njegovim rečima, u optimističnom scenariju posle mesec dana može doći do stabilizacije na svetskom tržištu, pa da propisana cena bude povoljna za maloprodaju. U suprotnom, ukoliko se nastavi rast, neminovni su novi potezi.

„Kada dođe do poremećaja cene sirove nafte i ona raste, kao što je bilo cele prošle godine, korist od toga imaju proizvođači. Ali korist imaju i države uvoznice, jer na višoj ceni država profitira preko naplate PDV, dok je porez koji se ubire kroz akcize konstanta. Što je veća cena goriva na pumpi, to je veća korist u budžetu. Države bi imale korist da smanje fiksne namete akcize, zato što bi se povećao promet“, predlaže Atanacković.

On zaključuje da Uredbom Vlade Srbije o ograničenju cena naftnih derivata nisu obuhvaćena goriva boljeg kvaliteta sa aditivima, koja ostaju u slobodnoj prodaji.

Iz Udruženja naftnih kompanija Srbije nisu želeli da komentarišu uredbu o ograničavanju cena goriva dok ona ne bude zvanično objavljena u Službenom glasniku.

Uredbom ograničena cena samo dve vrste goriva

Ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić izjavila je danas da je razlog donošenja Uredbe o ograničenju maloprodajnih cena naftnih derivata, koja će važiti 30 dana, kontinuirani rast cena naftnih derivata u prethodnom periodu, što je direktno uticalo na povećanje cena ostalih vrsta roba i usluga. Ona je dodala da je u cilju sprečavanja eventualnih nestašica na tržištu, Uredbom definisano da trgovci naftnim derivatima ne smeju da isporučuju pomenute vrste goriva u količinama koje su manje od prosečnih za poslednjih godinu dana, kao i da su sličnu uredbu donele i pojedine zemlje u okruženju, poput Hrvatske i Mađarske.

Prema ovoj uredbi, maksimalna maloprodajna cena evrodizela je 179 dinara po litru, a evro premijum BMB 95 je 171 dinar po litru. Maloprodajne cene ostalih naftnih derivata nisu ograničene i slobodno se formiraju na tržištu.

  • ZORICA.S

    11.2.2022 #1 Author

    Srbija je jedno to vec prezivela 90-tih,imamo iskustva za naftne derivate😅🤣

    Odgovori

    • TINA

      11.2.2022 #2 Author

      Strucnjaci smo u tome 😀, istina je

      Odgovori

  • SANJA

    11.2.2022 #3 Author

    Here we go again

    Odgovori

  • GOCA BG

    11.2.2022 #4 Author

    Moguci scenario i mene podseca na devedesete,gde su ljuti sa kanticama i flasama cekali red za gorivo…

    Odgovori

  • NATI29

    11.2.2022 #5 Author

    I za ovo ce gradjani ispastati

    Odgovori

  • IVAN

    12.2.2022 #6 Author

    Sve je moguce

    Odgovori

  • ZVE84

    12.2.2022 #8 Author

    Kada država prestane da uzima preveliki procenat na akcize, sve će se unormaliti.

    Odgovori

  • LJUBIŠA

    12.2.2022 #9 Author

    Rast cena naftnih derivata povlači lančano poskupljenje svega ostalog. Znači,kreće ŽURKA…🥳

    Odgovori

  • MARE

    12.6.2022 #10 Author

    A da mi predjemo na konje , sena imamo.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.