Različiti modeli smanjenja troškova i povećanja prihoda

Avio-kompanije traže način da prežive

RegionSvetVesti

28.1.2021 13:48 Autor: Redakcija Biznis.rs

Avio-kompanije traže način da prežive Avio-kompanije traže način da prežive
Avio-saobraćaj spada u privredne grane koje su najteže pogođene pandemijom korona virusa. Posle rekordne 2019. godine, u prošloj godini broj preveznih putnika u avio-saobraćaju... Avio-kompanije traže način da prežive

Avio-saobraćaj spada u privredne grane koje su najteže pogođene pandemijom korona virusa. Posle rekordne 2019. godine, u prošloj godini broj preveznih putnika u avio-saobraćaju smanjen je sa 4,5 milijardi na 1,8 milijardi. Međunarodna asocijacija za vazdušni saobraćaj procenila je da će gubici avio-kompanija u prošloj godini biti veći od sto milijardi evra.

Zato i ne čudi što su mnoge avio kompanije počele da traže način kako da prežive pandemiju, do trenutka kada će se avio-saobraćaj koliko toliko normalizovati.

Wizz Air avion
Foto: Wizz air, avion/Pritnscreen youtube

Tako je niskotarifna avio-kompanija Wizz air saopštila da putnici mogu da kupe putno osiguranje koje pokriva otkazivanje i troškove lečenja u vezi sa korona virusom pri putovanju u inostranstvo. U saopštenju se kao primer navodi da ako se putnik inficira korona virusom na putovanju van zemlje i napravi dodatne troškove zbog produženog boravka ili medicinskih troškova lečenja tokom bolesti, Wizz air putno osiguranje će to pokriti.

Takođe navodi se da osiguranje štiti i putnika koji je morao da otkaže putovanje jer se zarazio korona virusom pre polaska.

Foto: Pixabay.com

Sa druge strane avio-grupacija Air France-KLM pokreće inovativni program koji će omogućiti kompanijama da se aktivno uključe u razvoj održivog avio-goriva koje će smanjiti emisiju ugljen-dioksida za čak 85 odsto.

Razvoj održivijeg vazdušnog saobraćaja ostaje jedno od ključnih pitanja avio-industrije čak i u doba pandemije, kada su mnoge kompanije uzdrmane zabranama putovanja. Avio-kompanije Air France i KLM nastavljaju sa razvojem održivog avio-goriva i pozivaju kompanije da se uključe u borbu za smanjenje emisije ugljen-dioksida.

Naime, firme koje putuju kompanijama Air France i KLM moći će da izračunaju emisiju ugljen-dioksida koja je nastala tokom njihovih letova i da neutrališu svoj karbonski otisak, tačnije da izaberu kolika će sredstva da odvoje za Air France-KLM program održivog avio-goriva. Sva sredstva prikupljena na ovaj način biće iskorišćena za proizvodnju i upotrebu novog biogoriva.

Održivo avio-gorivo koje razvijaju Air France i KLM se pravi od otpadnih ulja, otpada i drvnih ostataka, a može se dodati običnom gorivu bez ikakvih modifikacija motora. Ovo gorivo se razlikuje od običnog biogoriva, jer se princip održivosti primenjuje i u samoj proizvodnji, tačnije njegova proizvodnja ne dovodi do krčenja šuma ili smanjenja proizvodnje hrane. Upotreba alternativnih goriva u avio-saobraćaju nije novina. Air France i KLM su 2011. godine bile među prvima na čijim letovima su se koristila goriva koja nisu fosilnog porekla, dok je prošlog meseca Air France KLM Martinair Cargo postala prva avio-kompanija koja je pokrenula program upotrebe održivog biogoriva.

Druge avio-kompanije su spas od propasti u vreme pandemije potražile u okretanju ka kargo prevozu.

Air Serbia avioni na aerodromu Nikola Tesla
Foto: Tanjug

Pitanje održivog poslovanja postavilo se i pred avio-kompanije u regionu. Vlada Crne Gore je donela odluku da ugasi nacionalnog avio-prevoznika Montenegro Airlines, i da osnovu sasvim novu avio-kompaniju ToMontenegro. Vlada Srbije je otkupila većinski paket akcija nacionalnog avio-prevoznika Air Serbia, dok je hrvatska vlada, uz odobrenje Evropske komisije, odobrila finansijsku pomoć Croatia Airlines od 11,7 miliona evra.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.