Šta donose predlozi za nova saobraćajna pravila Evropske unije?
4.3.2023 16:02 Autor: Marko Miladinović 11
Evropska komisija je sredinom nedelje predložila uvođenje jedinstvene digitalne vozačke dozvole u EU i nova pravila koja bi olakšala naplatu kazni zbog saobraćajnih prekršaja počinjenih u nekoj drugoj zemlji članici.
Uvođenje digitalne vozačke dozvole trebalo bi da olakša priznavanje dokumenata između država članica, kao i njihovu zamenu ili produžavanje. Kako je navedeno, čitav postupak izdavanja digitalne vozačke dozvole moći će da se obavi online, i to će biti prva digitalna vozačka dozvola na svetu.
Ono što je u ovom trenutku bitno za Srbiju jeste da će ovaj mehanizam “olakšati zamenu vozačke dozvole izdate u nekoj državi koja nije članica, ali ima slične sigurnosne standarde, za dozvolu Evropske unije”. Pored digitalne dozvole, koju će vozači imati u svom mobilnom uređaju, postojaće i dalje vozačke dozvole u fizičkom obliku, ali neće biti neophodno pokazivati ih saobraćajnoj policiji ili na šalterima institucija.
Prema postojećim pravilima širom EU, vlasnici vozačkih dozvola izdatih u zemljama koje nisu članice EU često moraju ponovo da polažu vozačke ispite da bi dobili evropsku vozačku dozvolu nakon preseljenja. U nekim slučajevima to može dovesti do toga da iskusni vozači moraju da potroše značajnu količinu vremena i novca na polaganje novog vozačkog ispita, a u nekim zemljama i na obavezne časove vožnje pre nego što mogu da polažu ispit.
Primera radi, ovo predstavlja poseban problem za Amerikance, kojih nema mali broj na privremenom ili frilneserskom radu u zemljama EU, jer se sporazumi o zameni vozačkih dozvola sklapaju po pravilima koja umeju značajno da se razlikuju od jedne do druge američke države, pa tako vozači iz Kalifornije moraju da polažu ispit u Francuskoj, dok oni iz Merilenda, recimo, ne moraju.
Veće kazne i lakše oduzimanje dozvola
Evropska komisija predložila je i novu direktivu kojom bi se regulisalo oduzimanje vozačkih dozvola za teške saobraćajne prekršaje, bez obzira u kojoj državi-članici su počinjeni. U predlogu su navedeni prekršaji zbog kojih bi se oduzimala vozačka dozvola u celoj EU: prekoračenje brzine 50 km/h više od dozvoljene, vožnja pod uticajem alkohola ili droge i izazivanje smrtnog slučaja ili teških povreda u saobraćaju.
Navodi se da je 2019. godine oko 40 odsto prekograničnih prekršaja ostalo nekažnjeno, delom zato što bi počinioci pobegli preko granice i tražili izdavanje nove dozvole u svojoj zemlji pod različitim izgovorima. Novim zakonima takva loša praksa bila bi iskorenjena.
Međutim, EK traži i da se gornja lista prekršaja proširi, odnosno da se uvedu oštrije kazne koje mogu uključivati i oduzimanje dozvola za: neodržavanje dovoljnog razmaka između vozila, opasno preticanje, prelazak preko jedne ili više punih linija, vožnju u pogrešnom smeru, kao i za nepoštovanje pravila o oslobađanju koridora za hitnu pomoć i korišćenje preopterećenog vozila.
Novi paket zakona o sigurnosti u saobraćaju predviđa i produžetak probnog perioda za mlade vozače od najmanje dve godine nakon polaganja ispita i pravilo nulte tolerancije na vožnju pod uticajem alkohola za njih. Predlaže se da vozači sa 17 godina mogu da voze putničke automobile i kombije.
Politico navodi da čak 40 odsto smrtonosnih sudara u EU uključuju osobe za volanom mlađe od 30 godina.
Povrh toga, Evropska komisija je prilikom predstavljanja ovih predloga navela da je tokom 2022. godine na putevima širom Evropske unije u saobraćajnim nesrećama poginulo više od 20.000 ljudi, kao i da su posebno ugrožene kategorije pešaci, biciklisti i vozači električnih trotineta.
Pročitajte još:
“Cilj ovih promena je da do 2050. godine dostignemo nultu smrtnost na putevima EU”, istakla je EK u svom obrazloženju, dodajući da će nove smernice podsticati povećanje broja pešaka i biciklista, kao i, naravno, upotrebu e-vozila, pogotovu u velikim gradskim sredinama.
Zanimljivo je i da se predlaže da vozači sa položenom B kategorijom mogu ubuduće da upravljaju i vozilima teškim do 4,25 tona umesto sadašnjih 2,5 tona, ako ta vozila nemaju motore sa unutrašnjim sagorevanjem. Ovo se nekim tumačima činilo više kao ustupak rastućoj industriji električnih vozila, ali očekuje se oštrije argumentovanje za ili protiv iznetih predloga u danima pred nama.
STRAHINJA
5.3.2023 #1 AuthorPotpuna podrska. Divljaju po Srbiji, a cim predju granicu mile kao kornjace jer po dzepu…
MARKO7
5.3.2023 #2 AuthorA ova naša sad nisu dobra?
LJUBIŠA
5.3.2023 #3 AuthorPa sve što može uticati da se smanji broj nesreća i broja poginulih i povređenih u saobraćaju je uvek odlično rešenje
Dea
5.3.2023 #4 AuthorSvaki cas se nesto menja,a sustina je uvek ista
GOCA BG
5.3.2023 #5 AuthorKod nas treba da budu mnogo vece i ostrije kazne,da se smanji divljanje po ulicama…
SNEZANA
5.3.2023 #6 AuthorA samim tim i broj nezgoda,slazem se
Milisavka
5.3.2023 #7 AuthorSamo po džepu, da se smanji divljanje
kaćica
5.3.2023 #8 AuthorBilo bi lepo da se uvedu nova pravila zbog bezbednosti.
Ika
5.3.2023 #9 AuthorTreba pooštriti kazne, moraju se dovesti u red agresivni vozači
Boba3
5.3.2023 #10 AuthorŠto više kazni i niko neće ludovati po putevima
TATJANA
7.3.2023 #11 AuthorOvo ima dosta dobrih strana ali što se kazni tiče, nisam ni sigurna da li ili ne treba povecavati