Propisi koji će se primenjivati od 7. jula 2024. godine

Šta donosi nova regulativa EU o sajber bezbednosti za automobile?

AutomobiliEULifestyle

22.4.2024 10:23 Autor: Redakcija Biznis.rs 2

Šta donosi nova regulativa EU o sajber bezbednosti za automobile? Šta donosi nova regulativa EU o sajber bezbednosti za automobile?
U Evropskoj uniji na leto stupaju na snagu novi propisi o sajber bezbednosti automobila. Nekoliko proizvođača zbog toga obustavlja proizvodnju nekih modela. Bilo bi... Šta donosi nova regulativa EU o sajber bezbednosti za automobile?

U Evropskoj uniji na leto stupaju na snagu novi propisi o sajber bezbednosti automobila. Nekoliko proizvođača zbog toga obustavlja proizvodnju nekih modela. Bilo bi preskupo prilagoditi ih novim pravilima.

Tajni agent Džejms Bond spašava ceo svet sa svojim vrhunski opremljenim automobilima u filmovima. U stvarnosti, pravi špijuni mogu da koriste automobile kao sopstveno sredstvo za dobijanje informacija, piše Seebiz.

Naime, elektronska oprema automobila ne služi samo udobnosti vozača i njihovoj bezbednosti u saobraćaju. Istovremeno, omogućava da se automobili i njihovi korisnici sve više prate.

Ujedinjene nacije i Evropska unija su to prepoznale i reagovale na to. Pravila UN R155 i R156 se tiču sajber bezbednosti automobila i ažuriranja softvera i postavljaju strože zahteve za proizvođače automobila. Ovi propisi UN će se primenjivati u Evropskoj uniji od 7. jula 2024. godine.

Ekonomski ekspert Moric Šularik (Moritz Schularick) u listu Handelsblatt 23. marta ove godine objasnio značaj sajber bezbednosti u saobraćaju, tvrdeći da se radi o „nacionalnoj bezbednosti“ brojnim senzorima i kamerama, sa stanovišta tajnih službi ništa više od špijunskih mašina na četiri točka.

Već u decembru 2023. godine, na sastanku Fondacije Helmut Schmidt i DW-a u Berlinu, izjavio je da automobili koji se kreću po Berlinu beleže sve što se dešava oko njih i prosleđuju te podatke svojim kompanijama, zapravo svojim matičnim koncernima u Kini.

„Da li to želimo? Da li želimo milione očiju i ušiju stranih vlade na našim ulicama?“, postavio je retoričko pitanje Šularik.

To potvrđuje i studija pod nazivom „Automotive Cyber Security“, koju su pripremili Centar za upravljanje automobilom (CAM) i Cisco Sistems u martu 2024. Uz sve snažnije umrežavanje i digitalizaciju automobila, proizvodnje i logistike, rizik od sajber napada na automobilsku industriju, takođe, raste.

„Rizik od sajber napada u automobilskoj industriji se stalno povećava. Sa širenjem softverski definisanih vozila, elektromobilnosti, autonomne vožnje i umrežavanja lanaca isporuke, sajber rizici se još više povećavaju“, zaključuje šef studije Stefan Bracel (Stefan Bratzel) direktor CAM-a.

Studija konkretnih primera pokazuje da je industrija već ugrožena. Tako je Toyota morala da obustavi proizvodnju pre dve godine jer je jedan dobavljač verovatno bio meta sajber napada. U leto 2022. godine, proizvođač guma Continental bio je meta sajber napada, uprkos merama bezbednosti, napadač je ukrao podatke iz IT sistema kompanije”.

Foto: Freepik.com/Rawpixel.com

U martu 2023. godine hakeri su bili u mogućnosti da obavljaju razne funkcije, da otvore prtljažnik i da manipulišu infotainment sistemom.

Zbog novih pravila, proizvođači će prestati da proizvode neke modele. U Folkswagenu su to modeli Up i transporter T6.1, kod Porschea su to modeli Macan, Boxter i Cayman, koji će se ubuduće izvoziti samo sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Audi, Reno i Smart, takođe, najavljuju da više neće proizvoditi starije modele.

Član odbora i šef odeljenja za putnička vozila u Folkswagenu, Tomas Šefer (Thomas Schäfer ), objasnio je to u izjavi za DPA ​​prevelikim naporom koji bi bio potreban da bi se ispunila nova pravila.

„Morali bismo da integrišemo potpuno novu arhitekturu elektronike. To bi jednostavno bilo preskupo.“

Ovo je potvrdila Vibke Fastenrat (Wiebke Fastenrath), portparolka Folkswagenovog odeljenja za komercijalna vozila, u intervjuu za DW. „Da bismo primenili zakonsku regulativu za elektronsku arhitekturu modela T6.1, bila bi nam potrebna veoma velika ulaganja u platformu kojoj ističe rok. Zbog kratkog preostalog roka za izradu tog modela, ove investicije nisu odobrene, pogotovo što je novi model već na tržištu“.

Čini se da je konkurentski Mercedes dobro pripremljen za ovo. Portparolka kompanije Julijana Veckenman (Juliane Weckenmann) rekla je za DW da nova pravila „neće imati nikakvih posledica po portfelj Mercedes-Benza“.

„Sve naše arhitekture ispunjavaju ove zahteve i već su ili će uskoro biti sertifikovane u skladu sa propisima UN R155 i R156.“

I u Folkswagenu veruju da su spremni za novi izazov. Njihovi modeli za 2025. će biti prilagođeni u skladu sa novim pravilima, prema Stefanu Bracelu, jer „profesionalna korporativna strategija sajber bezbednosti dobija sve veći značaj kao neizbežni higijenski faktor u automobilskoj industriji”.

Kristijan Korf (Christian Korff), član odbora kompanije Cisco Nemačka, koja je naručila studiju o sajber bezbednosti, kaže da tema sajber bezbednosti dobija sve veći značaj u automobilskoj industriji.

„Automobilska industrija je jedan od stubova naše privrede. Ne smemo dozvoliti sebi sajber napade. Samo onaj ko nudi bezbedna vozila i uslugu na svim nivoima, zadržaće poverenje kupaca.“

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.