Najnovije poslovne vesti Biznis.rs
Očekivani pad prihoda i do 50 odsto

Hrvatski turizam i ove godine neizvestan zbog pandemije

BiznisRegionTurizamVesti

26.1.2021 10:43 Autor: Julijana Vincan 0

Hrvatski turizam i ove godine neizvestan zbog pandemije Hrvatski turizam i ove godine neizvestan zbog pandemije
Za vreme pandemije korona virusa Hrvatska i dalje ima velika očekivanja, jer joj je to važan poreski izvor prihoda, a turistički radnici uglavnom se... Hrvatski turizam i ove godine neizvestan zbog pandemije

Za vreme pandemije korona virusa Hrvatska i dalje ima velika očekivanja, jer joj je to važan poreski izvor prihoda, a turistički radnici uglavnom se žale i imaju crne prognoze.

Ranijih godina u ovo vreme, mediji bi vrveli od tekstova o pripremi turističke sezone. Hrvatska ima najveći udeo prihoda od turizma u BDP u Evropi koji dostiže gotovo 20 procenata BDP, a zapošljavao je 11 odsto ljudi.

Na pitanje kako komentariše zvanične procene koje govore da bi se ove godine moglo očekivati 60 odsto prihoda od turizma ostvarenog u 2019. godine, konsultant u turizmu u Horwath HTL, Siniša Topalović, za HRT objašnjava da je takvo očekivanje po finansijskim kriterijumima ipak preoptimistično.

„Između 60 i 70 procenata fizičkog prometa koji smo imali 2019. godine ostvarivo je ove godine. Mislim da ukoliko bismo pričali o 70 odsto noćenja i dolazaka, da bi svi u ovom trenutku potpisali taj rezultat, međutim, kada pričamo realistično o finansijskom učinku verovatno se radi o 50 do 60 procenata prihoda“, izjavio je Topalović.

Dodao je da Hrvatsku ne očekuje „ravnomeran“ oporavak turizma, već da će rezultati varirati geografski.

„Kao što je pokazala prošla godina, što idemo severnije, uz obalu, to nam je rezultat bolji. Razlog tome je geografski položaj Hrvatske. Imali smo sreću što Istra, Kvarner i severne dalmatinske županije imaju relativno dobar pristup putevima, i ljudi su to iskoristili. Od Splita na jug, Makarska rivijera i dalje prema Dubrovniku će i ove godine biti u težoj situaciji, zbog toga što se vazdušna povezanost još neće oporaviti“, objašnjava on.

Foto: Pixabay.com

Istakao je i da je očekivanje uskršnjeg talasa turista kao prošlih godina u ovim uslovima iluzorno.

„Uskrs dolazi ranije ove godine, pa bi tradicionalno predsezona bila slaba, ali sa korona virusom je ove godine uopšte ne bi trebalo ni biti. Prvi talas turista očekuje se tokom maja, a intenzivnije od polovine juna“, procenjuje Topalović.

Kad je reč o biranju između kvaliteta i kvantiteta, on smatra da je hrvatski turizam uvek do sada išao u smeru kvantiteta i da se to 2020. godine pokazalo kao pogrešan smer.

„Prošla godina je demantovala populizam gde je država kroz poreske sisteme i sve ono što je činila ili nije činila, dozvoljavala nekontrolisani prirast privatnog smeštaja i to onog srednjeg i nižeg kvaliteta. Oni koji su razmišljali korak dalje su s kvalitetnim smeštajem ove godine poentirali i osigurali svoju stabilnost“, naglasio je Topalović.

Foto: Pixabay.com

Dodao je da je kvalitet bez obzira na vrstu smeštaja ove godine pobedio i misli da je to znak onima koji donose odluke i rade zakonodavne okvire, da država treba da podstiče kvalitetni turizam svim svojim arsenalom, kao i da je upravo sada vreme za restrukturiranje hrvatskog turizma.

„Nikad po nama nije dobro vreme. Kad rastemo onda nećemo ništa menjati jer je sve dobro, kad je kriza nećemo ništa menjati jer nam treba pomoć. Kriza je ovde pokazala u kom smeru tržište ide. Hrvatski turizam nema budućnost ako se zadrži na konceptu niskobudžetnog masovnog tržišta, koji trenutno imamo“, objašnjava Siniša Topalović.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...