Stagnacija proizvodnje zbog pandemije muči automobilsku industriju

Kupci novih vozila mesecima čekaju na isporuku

AutomobiliBiznisHi-techSrbijaVesti

21.7.2021 12:39 Autor: Redakcija Biznis.rs

Kupci novih vozila mesecima čekaju na isporuku Kupci novih vozila mesecima čekaju na isporuku
Automobilska industrija je iz krize izazvane zaključavanjem usled pandemije korona virusa izašla sa ogromnim gubicima, a posledice se osećaju i danas. Pored ugroženog procesa... Kupci novih vozila mesecima čekaju na isporuku

Automobilska industrija je iz krize izazvane zaključavanjem usled pandemije korona virusa izašla sa ogromnim gubicima, a posledice se osećaju i danas. Pored ugroženog procesa proizvodnje, neizvesne sudbine radnika i problema koji se tiču plasmana proizvoda, sa nevoljama se suočavaju i kupci koji su platili novo vozilo.

Jedan od najvećih problema odnosi se na čekanje isporuke kupljenog automobila. Kašnjenja su postala svakodnevica, a jedan od razloga jeste nestašica čipova bez kojih vozila najnovije generacije ne mogu da funkcionišu.

„Očekuje se vrlo brza stabilizacija, jer auto gigantima nije u interesu da stagnira proizvodnja. Svakog dana gube određenu svotu novca, zato što ne mogu da prodaju vozilo. Za vozilo se čeka sve duže i duže, a pojedini kupci čekaju i po nekoliko meseci na skoro sve brendove u Srbiji“, izjavio je za Biznis.rs generalni sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbije (AAN) Petar Živković i dodaje da je problem kompleksniji, a njegov uzrok ne treba samo tražiti u transportu.

„Nestašici čipova su doprineli korona, prelazak na električne automobile i malo veća potražnja za specijalnim delovima koji čine sve više elektronike u vozilima. Auto industrija je dokazala da je jedna od najvitalnijih i verujem da će vrlo brzo prevazići probleme. Kada uspevaju da smanjuju cene električnih automobila i prave baterije kojima se sve više produžava njihov domet, verujem da će i ovo uspeti da reše relativno brzo“, navodi Živković.

Foto: Pixabay.com

Veća potražnja jedan od razloga kašnjenja

Značajan broj automobilskih kompanija je na početku pandemije smanjio zalihe elektronske opreme, verujući da će doći do pada tražnje. Tržište se krajem prošle godine probudilo, a kompanijama nije u interesu da proizvodnja stagnira. Procenjuje se da kupci koji biraju motor novog četvorotočkaša, prateću opremu i izgled enterijera, na dostavu vozila prosečno čekaju oko pet meseci.

„U zavisnosti od proizvođača razlikuje se i vreme čekanja. Najveći deo ponude je unapred planirani lager koji uvoznici poručuju dosta ranije, mada ima i proizvođača sa kratkoročnijim planiranjem. Potražnja je ove godine očigledno veća u odnosu na prošlu, a konzervativnije planiranje i optimizacija proizvodnje zbog korone, dovela je do situacije da se vozila duže čekaju“, objašnjava za Biznis.rs generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Graovac.

Kriza sa korona virusom, koja traje više od godinu dana, redukovala je proizvodne kapacitete u najvećim automobilskim kompanijama. Većina evropskih zemalja pretrpela je višemesečno zaključavanje zbog kojeg sada firme imaju logističkih poteškoća.

„Kako se situacija sa korona virusom menja od tržišta do tržišta, proizvođači prilagođavaju alokacije i distribuciju. Ljudski faktor, odnosno izostanci radnika zbog bolesti, kao i odluke država o ‘zatvaranju’ zbog pandemije, doveli su do smanjenja satnice proizvodnje, pa su proizvodni ciklusi produženi. To je proces koji i dalje traje i odražava se na ukupnu proizvodnju. Pored toga, došlo je do nestašice određenih delova, koji su uzrok novih prolongiranja“, navodi Graovac.

Čip procesora
Foto: Pixabay.com

Više cene transporta uzrok razočaranja kupaca

Povećane cene transporta značajno će uticati na troškove proizvodnje, ali će na kraju delovati i na zadovoljstvo i raspoloženje kupaca.

„Otežani transport najviše je u vezi sa pandemijskim uslovima putovanja ili zatvaranja, potrebne dokumentacije i zdravstvene sigurnosti. Troškovi transporta, koji su zbog toga u delimičnom porastu, svakako utiču na rast cena novih vozila, kao još jedan od faktora koji kreira krajnju cenu“, zaključuje naša sagovornica.

Kada je reč o delovima automobila, deficit je zabeležen samo kada je reč o čipovima. Ipak, trebalo bi napomenuti da je reč o komponentama koje su neophodne za ugradnju u vozila. Najveći broj uvoznika novih automobila nema problema sa nestašicom delova za održavanje vozila u svojim ovlašćenim servisima.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.