NAJPOPULARNIJI AUTOMOBILI U 2020. GODINI Toyota predvodi svetsko tržište, Renault evropsko, u Srbiji Škoda na prvom mestu

AutomobiliEULifestyleSrbijaSvetVesti

7.1.2021 11:29 Autor: Marko Miladinović

NAJPOPULARNIJI AUTOMOBILI U 2020. GODINI Toyota predvodi svetsko tržište, Renault evropsko, u Srbiji Škoda na prvom mestu NAJPOPULARNIJI AUTOMOBILI U 2020. GODINI Toyota predvodi svetsko tržište, Renault evropsko, u Srbiji Škoda na prvom mestu
Ulaskom u svaku novu godinu u svetu automobilizma svode se računi i proglašavaju najuspešniji proizvođači i najpopularniji modeli u prethodnoj. I dok prvu kategoriju... NAJPOPULARNIJI AUTOMOBILI U 2020. GODINI Toyota predvodi svetsko tržište, Renault evropsko, u Srbiji Škoda na prvom mestu

Ulaskom u svaku novu godinu u svetu automobilizma svode se računi i proglašavaju najuspešniji proizvođači i najpopularniji modeli u prethodnoj. I dok prvu kategoriju prilično precizno određuju statistički podaci o ostvarenoj prodaji i zgrnutom profitu, kada je reč o najvoljenijim automobilima, tu lični ukusi i emocije često odnose prevagu pa rezultati dosta variraju na različitim tržištima.

U proteklih 12 meseci na čitavoj planeti je zabeležen pad prodaje novih modela, što je potpuno razumljivo kada se uzmu u obzir posledice pandemije i ekonomska neizvesnost koju je stvorila. Statistika EU i Srbije se po tom pitanju poklapa – prodaja je pala otprilike za 25 procenata u odnosu na 2019. godinu.

Što se tiče trendova, primetan je skok prodaje električnih vozila, najviše u zemljama Evropske unije, Sjedinjenim Američkim Državama, Južnoj Koreji i Japanu. U ovom trenutku je već jasno da se radi o neizostavnom preokretu, obzirom na ekološke zahteve, pa i zakonodavne okvire pojedinih zemalja, kao na primer Norveške, koja se zavetovala da će do 2030. iskoreniti u potpunosti prodaju automobila na bezinski i dizel pogon.

U pokušaju da sumiramo mnoštvo izbora za najbolji automobil godine, konsultovali smo najcenjenije stručne medije iz SAD, EU, Velike Britanije i Japana, kako bismo koliko-toliko dobili realan odnos između kvaliteta i popularnosti u aktuelnoj svetskoj ponudi.

Počnimo od Dalekog Istoka. U Japanu već tri godine zaredom najprodavaniji automobil je Honda N-Box, sa skoro 200.000 prodatih modela i ukupnim tržišnim udelom od pet odsto. Zanimljivo je da na svom domicilnom tržištu poslednjih nekoliko godina najveći auto-proizvođač na svetu Toyota prepušta svom direktnom rivalu vodeću poziciju po najprodavanijem modelu, iako po ukupnom tržišnom učešću to svakako nije slučaj.

Foto: Honda e, YouTube PrintScreen

Ipak, Honda ima keca u rukavu za nastupajuću sezonu i nastavak trenda rasta prodaje električnih vozila. U pitanju je model Honda e 2021, čiji će proboj na međunarodna tržišta dosta zavisiti od prilagođavanja njegove previsoke cene. Prve ocene u recenzijama vodećih svetkih automobilskih medija, poput Top Gear ili CarAndDriver, su izrazito pohvalne, ali Honda e sa osnovnom opremom košta oko 30.000 evra, što je previše u odnosu na direktnu konkurenciju gradskih automobila drugih azijskih proizvođača.

Ogromnim azijskim tržištem i dalje dominira Toyota, iako se južnokorejski Hyundai, koji je nastavio uspešnu ekspanziju svojim ekonomičnim modelima u centralno-istočnoj Evropi, uz već godinama dobru prodaju terenskih modela u Sjedinjenim Američkim Državama, probija na top listama na pojedinačnim tržištima. Hyundai je zahvaljujući tome treći proizvođač na svetu u 2020, iza nemačke kompanije Volkswagen a ispred američkog General Motorsa.

Dobra rasprostranjenost vozila južnokorejskog proizvođača pokazala se i kroz nagradu za najbolji gradski automobil u Velikoj Britaniji, koju je dobio Hyundai i10, u tradicionalnom godišnjem izboru CarBuyera. Međutim, za automobil godine u svim kategorijama proglašen je model Kia Sorento.

Foto: Kia Sorento, Wikimedia Commons

S druge strane, za najbolji evropski automobil u proteklih 12 meseci po izboru stručnih novinara iz 31 evropske zemlje, proglašen je novi Seat Leon. Sa do sada prodatih 2,3 miliona primeraka od prvobitnog lansiranja na tržište 2014. godine, nacionalni ponos Španije još uvek nema svoju verziju sa električnim motorom, ali imajući u vidu njegovu popularnost na Starom kontinentu, samo je pitanje trenutka kada će ugledati svetlost dana.

Najprodavaniji model u Evropi tokom 2020. bio je Renault Clio. Kada je reč o našim prostorima, drugu godinu zaredom najprodavaniji model automobila u Srbiji, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini je Škoda Octavia.   

Potražnja za ekonomičnim, sve više električnim, ali pre svega gradskim vozilima, u poslednjoj deceniji prelila se i na tržište Sjedinjenih Američkih Država. Tamošnji vozači obožavaju velike terence koji troše ogromne količine benzina, no prodaja ovih prepoznatljivih simbola američke automobilske industrije je u konstantnom padu od velikog proboja kompanije Toyota u SAD početkom novog milenijuma.

Kada je Svetska ekonomska kriza dodatno „demolirala“ proizvodnju u Detroitu, a ekološka svest počela da osvaja urbanu populaciju, Toyota i Honda na prvom mestu, ali i drugi azijski proizvođači otkinuli su dobar deo tržišnog kolača od domaćeg Forda i General Motorsa. Nasuprot tome, kao novi i sve veći nacionalni proizvođač sve više se prepoznaje Tesla Motors.

Poslediea toga i te kako se vide danas. Tokom 2020. godine u čak 17 od 50 američkih država Honda ima najtraženiji model (Honda Civic i Honda Accord), a ovaj put je jako dobro plasiran i Nissan Altima. Od domaćih vozila prednjači General Motors sa modelima Chevrolet Impala i Chevrolet Malibu. Istovremeno, za najekonomičniji automobil godine proglašen je Kia Sorento, baš kao u Velikoj Britaniji.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.