Proizvođači hrane očekuju da će se inflacija nastaviti i sledeće godine

Namirnice će biti sve skuplje

NovacSvetU fokusuVesti

23.10.2021 15:06 Autor: Redakcija Biznis.rs

Namirnice će biti sve skuplje Namirnice će biti sve skuplje
Potrošače širom sveta dočekaće neprijatno iznenađenje kada već visoke cene proizvoda za svakodnevnu upotrebu postanu još više, upozoravaju kompanije pod okriljem prehrambenog giganta Unilever... Namirnice će biti sve skuplje

Potrošače širom sveta dočekaće neprijatno iznenađenje kada već visoke cene proizvoda za svakodnevnu upotrebu postanu još više, upozoravaju kompanije pod okriljem prehrambenog giganta Unilever Plc, koji se suočava sa problemima nabavke.

Proizvođači Dove sapuna i Magnum sladoleda podigli su cene za više od četiri odsto u poslednjem kvartalu, što je najveći skok još od 2012. godine, a signalizirano je da će cene nastaviti da rastu i sledeće godine. Slične poteze napravile su i kompanije Nestle SA, Procter & Gamble Co. i Danone SA, čiji su proizvodi dominantni u supermarketima, prenosi Bloomberg.

Ponovo uspostavljena moć formiranja cena signalizira da će doći do promene u globalnoj ekonomiji i predstavlja novi izazov za centralne banke, nakon godina potcrtavanja ciljeva inflacije. One sada pokušavaju da uvide da li bi trebalo da ubrzaju uklanjanje podsticaja za ekonomije pogođene pandemijom korona virusa ili da sačekaju jer rast cena može biti privremen.

“Priča je ista u svakom delu sveta”, izjavila je ekonomistkinja u BMO Capital Markets Dženifer Li (Jennifer Lee). Prema njenim rečima, ovo je nešto sa čime potrošači sada moraju da se pomire. Cene Nestle proizvoda ukupno su porasle 2,1 odsto u trećem kvartalu, što je najbrži rast u poslednjih pet godina.

Potrošači iz zemalja sa ekonomijama u razvoju do sada su se suočile sa najvećom inflacijom, pokazuju rezultati kompanije Nestle. Prehrambeni gigant iz Švajcarske, koji proizvodi Nespresso kafu i DiGiorno pice, podigao je cene u pomenutim zemljama za 2,6 odsto u prvih devet meseci ove godine, što je tri puta više u odnosu na stope rasta u razvijenim ekonomijama. Izvršni direktor ove kompanije Mark Šnajder (Mark Schneider) očekuje smanjenje marži, uzimajući u obzir vremenski razmak potreban da se ustanove nove cene. Nakon toga, rast je će se nastaviti 2022. godine.

Kako kaže Šnajder, ono što se može zaključiti iz inflacijskog fronta jeste da će situacija postati gora, i da oni rade na tome cenama tako da izvuku od toga najviše što mogu.

Iz kompanije Danone su ukazali na to da kupci u Evropi i Sjedinjenim Američkim Državama neće izbeći povećanje cena, za koje se očekuje da će biti oko devet odsto do kraja godine. Prema rečima direktora finansija ove kompanije Jergena Esera (Juergen Esser), predviđa se da će inflacija nastaviti da raste i sledeće godine.

U ekonomskom izveštaju Federalnih rezervi SAD navodi se da su mnoge firme “pokazale mogućnost da primene povećanje cena kako bi pomirile zahteve građana”. Potrošači u Velikoj Britaniji su posebno osetljivi na ove promene, jer Brexit uvećava komplikacije vezane za nabavke.

Prema navodima Federacije za hranu i piće, ugostiteljski sektor u ovoj zemlji beleži nedostatak od oko 500.000 radnika, a suočava se i sa stopom inflacije od 18 odsto. Rastu i plate vozača teških teretnih vozila jer transport dobara postaje noćna mora za britanske proizvođače namirnica.

Pritisak zbog rasta cena ne odnosi se samo na proizvode za svakodnevnu upotrebu. Kupci polovnih automobila u Velikoj Britaniji sada plaćaju za četvrtinu više u odnosu na cenu od prošle godine, navodi kompanija Auto Trader Group Plc. Kako stoji u podacima ove firme, 17 odsto vozila mlađih od godinu dana su sada skuplja od novih automobila iz iste klase.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.