Sistem naplate po vremenskom ograničenju povlači se iz upotrebe i u zemljama EU

Neće biti vinjeta na domaćim auto-putevima, najbolje rešenje ENP

AutomobiliEULifestyleSrbijaVesti

16.7.2021 13:01 Autor: Marko Miladinović 3

Neće biti vinjeta na domaćim auto-putevima, najbolje rešenje ENP Neće biti vinjeta na domaćim auto-putevima, najbolje rešenje ENP
Iz Javnog preduzeća „Putevi Srbije“ najavljeni su dalji radovi na putnoj infrastrukturi naše zemlje. Najnoviji u nizu predstavljaju zapravo proširenje 26 postojećih naplatnih rampi... Neće biti vinjeta na domaćim auto-putevima, najbolje rešenje ENP

Iz Javnog preduzeća „Putevi Srbije“ najavljeni su dalji radovi na putnoj infrastrukturi naše zemlje. Najnoviji u nizu predstavljaju zapravo proširenje 26 postojećih naplatnih rampi na domaćim auto-putevima.

To će, kako kažu u ovom preduzeću, dovesti do brže prohodnosti na našim putevima, na kojima se iz godine u godinu beleži sve veći broj vozila. Recimo, samo u junu ove godine zabeleženo je povećanje broja automobila na srpskoj putnoj mreži od 15 odsto u odnosu na isti mesec pretpandemijske, 2019. godine.

Brža prohodnost, doduše, nije uvek moguća, pogotovu u vreme vrhunca letnje turističke sezone, ili čak špiceva tokom radnih dana u glavnom gradu. Stoga će povećanje broja kapija za prolazak vozila predstavljati dobrodošlu promenu za sve vozače.

Međutim, često se u javnosti postavljalo pitanje da li bi eventualno uvođenje vinjeta kao naplatne opcije na auto-putevima moglo dodatno da ubrza prohodnost? 

Tim povodom se u aprilu oglasio i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović, naglasivši da se „Republika Srbija strateški opredelila za sistem naplate putarine prema pređenom kilometru, jer se on, prema važećim propisima EU, smatra najpravednijim sistemom naplate putarine“.

To je ujedno i sistem koji omogućava najbolju kontrolu putarine, pa je Srbija, tako, 2020. godinu završila sa najvećom stopom naplate putarine u čitavoj Evropi, sa 99,93 odsto.

Povratak naplatnih rampi u EU

S druge strane, vinjete kao opciju plaćanja u našem neposrednom okruženju imaju Mađarska, Bugarska, Slovenija i Austrija. Uporedili smo njihove cene, prema aktuelnim podacima preuzetim sa sajta Auto-moto saveza Srbije. Za vozila maksimalne dozvoljene mase od 3,5 tone, cena sedmodnevne vinjete u Sloveniji iznosi 15 evra, u Bugarskoj 8 evra, u Austriji za deset dana iznosi 9,2 evra, dok se u Mađarskoj neki putevi naplaćuju, a neki ne, s tim da postoje vinjete po zasebnim okruzima, kao i nacionalna, koja košta 4,3 evra za desetodnevni period.

Foto: Tanjug

Evropska komisija je 2017. godine glasala da osam država EU, među kojima su i sve četiri gore navedene, ukinu naplatu putarine putem vinjeta zaključno sa 2023. godinom. Prvo je ukidanje bilo planirano samo za teretna vozila, uz konstataciju da je „merenje po pređenoj distanci preciznije i pravednije“, a kasnije je taj plan trebalo da obuhvati i putnička vozila.

To je prvobitno dovelo do žučne rasprave, pa je kalendar izmena drastično pomeren, tako da će nalepnice, koje su sada u upotrebi, početi da se ukidaju tek od 2029. godine, piše na zvaničnom sajtu Evropskog parlamenta. Zemljama članicama je, doduše, ostavljeno da eventualno odrede specifične deonice auto-puteva na kojima će i dalje primenjivati vinjete, ukoliko mogu da dokažu da je na njima takav sistem svrsishodniji.

ENP uređaji kao „najpametniji“ sistem naplate

Iz JP „Putevi Srbije“ za naš portal potvrđuju da se vinjete polako povlače iz upotrebe.

„Pre otprilike 15 godina, u našem okruženju su vinjete uvodile zemlje koje su u tom trenutku imale zaokružen sistem naplate putarine. U tom trenutku, to kod nas nije bilo moguće jer su putevi bili devastirani, a sistem nije bio zaokružen. Danas je situacija daleko drugačija, pa mi imamo izuzetan sistem kretanja i naplate, završetkom gradnje Koridora 10“, kažu u ovom preduzeću.

Ipak, dodaju, pošto je utvrđeno da je sistem naplate po pređenom kilometru najpravedniji, kontrolom preko postojećih naplatnih rampi, te da vremenski ograničene vinjete napuštaju i zemlje koje su ih uvele, u JP „Putevi Srbije“ rešenje vide u daljoj promociji i prodaji ENP uređaja i sistema elektronske naplate putarine po pređenom kilometru, sa ponuđenim opcijama u pripejd ili postpejd režimima.

„Na taj način se kroz naplatne rampe prolazi bez zaustavljanja, najkomfornije, a sama naplata je u trenutku evidentirana i precizna. Ranije je iznos mogao da se dopuni samo na velikim putnim pravcima, pa je to možda odbijalo korisnike, ali sada može da se doplati ili preuzme uređaj na više od 250 prodajnih mesta, rasprostranjenih svuda po zemlji“, naglašavaju u JP „Putevi Srbije“. 

  • Anna

    16.7.2021 #1 Author

    Mi smo uvek i u svemu najnapredniji od ostatka sveta. 😂😂😂

    Odgovori

  • Ivica

    16.7.2021 #2 Author

    Ovo je tendenciozna zamena teza. Recimo na primeru Austrije. Od Mađarske do Nemačke kroz Austriju je oko 400km. To je približno razdaljini Subotica – Niš. Prema današnjem cenovniku je to 920+320= 1240 dinara, dakle 10.5€. Vinjeta za Austiju za 10 dana je 9,5€. Ako bi se poredilo sa cenama u Hrvatskoj, još je skuplje nego u Srbiji. Naravno da ako neko ide do Beča da je to malo u korist naplate po km. Međutim poenta vinjeta je da se poveća prohodnost, a da naplaćeni novac ne završava na platama radnika nego na održavanju puteva. Ne bih rekao da Mađari i Austrijanci greše. Slovenci jednostavno koriste položaj i to bezobrazno ali to je njima njihova borba dala……

    Odgovori

  • Goca

    1.8.2021 #3 Author

    Sramota u Bugarskoj 7dana 7evra kod nas Beograd do makedonije 15evra

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...