Nova saobraćajna pravila u Hrvatskoj – veće kazne i nove kategorije vozila
AutomobiliEUTurizamU fokusuVesti
28.7.2022 18:32 Autor: Redakcija Biznis.rs 2
U Hrvatskoj na snagu stupa Zakon o izmenama i dopunama Zakona o sigurnosti saobraćaja na putevima kojim se uvode značajne novosti, a iz Ministarstva unutrašnjih poslova kažu da je razlog za promenu pravila unapređenje postojećih praksi za svakog učesnika u saobraćaju koje podrazumevaju veću sigurnost i praktičniju vožnju.
Nova kategorija vozila – lično prevozno sredstvo
Kako piše Poslovni.hr, prvi put se zakonski reguliše upotreba električnog trotineta, monocikla i slično, i to kao posebna kategorija vozila za koju je uveden zajednički izraz – lično prevozno sredstvo.
Zbog ovakvog definisanja navedenih prevoznih sredstava i uvođenja novog izraza, prilagođene su i ostale odredbe Zakona koje se odnose na njihovo sigurno učestvovanje u prometu. Novi Zakon propisuje pravo i način korišćenja površina po kojima se mogu kretati, te uslove koje moraju da ispunjavaju vozila i njihovi vozači prilikom učestvovanja u saobraćaju.
Privremena nesposobnost za vožnju
Izmenom člana 233. ovog zakona uvodi se obaveza svim lekarima, odnosno lekaru koji je lečio vozača ili izabranom lekaru da upozore vozača o privremenoj nesposobnosti za vožnju, koja ne može biti duža od šest meseci, kao i da pomenuto upozorenje evidentiraju u medicinskoj dokumentaciji.
Po isteku roka o privremenoj nesposobnosti vozač se neće upućivati na ponovni pregled, a za lekare koji ne obaveste vozača o privremenoj nesposobnosti, ili ne evidentiraju podatak o tome propisane su prekršajne sankcije, što se odnosi i na vozače koji upravljaju tokom trajanja ovog roka.
Takođe, novčanom kaznom od 300 kuna kazniće se i vozač koji upravlja vozilom u kojem nema kutiju prve pomoći.
Koridor za prolazak vozila hitnih službi
Kako piše Poslovni.hr, krizne situacije u poslednje dve godine ukazale su na nedovoljno poznavanje nužnih reakcija učesnika u saobraćaju, kako bi se hitnim, odnosno incidentnim lokacijama pristupilo što lakše i brže.
Shodno tome, novi zakon jasno definiše koridor za prolazak vozila hitnih službi na saobraćajnicama sa više od dve prometne trake, prilikom nastanka incidentne situacije, a kako bi se stekla navika kod vozača, kao i sama vozačka kultura o ujednačenom načinu osiguravanja koridora za prolazak vozila interventnih službi. Ovaj koridor je identilan je koridorima u ostalim zemljama Evropske unije (EU), što dodatno utiče na brzinu potrebne reakcije.
Uvođenje novih pojmova i veće kazne za prekoračenje brzine
Zakonom su definisani i novi pojmovi, poput „zone saobraćaja u zaštićenoj kulturno-istorijskoj celini i kontaktnoj zoni“, „pomoćnih pešačkih sredstava“, „jahača“ i „automatizovanog vozila“, odnosno vozilo bez upravljača.
Takođe, propisuje se i sankcija za vozače koji koriste vozila s ugrađenim sistemima za pomoć vozaču (delimično automatizovana vozila), ukoliko tokom vožnje ne sede na sedištu za vozače, zbog čega ne bi mogli da reaguju u nepredviđenim slučajevima.
Pročitajte još:
Uz to, zabranjeno je i parkiranje vozila na mestima rezervisanim za punjenje električnih automobila, a vozači koji ne poštuju ovo pravilo biće kažnjeni, dok će automobili biti uklonjeni.
Zakon propisuje i obavezu korisnika vozila da na zahtev policijskog službenika ili službene jedinice lokalne samouprave da verodostojan podatak o osobi koja je upravljala vozilom u vreme činjenja prekršaja. U suprotnom, propisuje se sankcija za nedostavljanje podataka.
Pored toga, budući da trenutna kazna za prekoračenje brzine nije imala efekta, ona je sa 500 povećana na 1.000 kuna.
DANIJELA
30.7.2022 #1 AuthorOdlicne izmene.
GOCA BG
5.8.2022 #2 AuthorPravila koja trebada se ispostuju…