Otvaranje prvog auto-puta u Crnoj Gori
BiznisInfrastrukturaRegionVesti
13.7.2022 14:36 Autor: Redakcija Biznis.rs 7
Prvi auto-put u Crnoj Gori od Podgorice (Smokovac) do Kolašina (Mateševo), dužine 41 kilometar, kojim će se izbeći najrizičnija deonica magistrale duž kanjona Morače, svečano će biti večeras otvoren.
Izgradnju autoputa su pratile kontroverze, a gradio se više od sedam godina, umesto planiranih četiri, podseća Beta.
Svečano otvaranje planirano je za večeras u 20 časova, ali će auto-put zvanično biti u upotrebi sutra od 8.00 časova ujutro. Ovo je prvi auto-put u Crnoj Gori, a povezuje ovu zemlju sa Srbijom i deo je planiranog puta Bar-Boljare (granica sa Srbijom).
Na trasi te deonice izgrađeno je 20 mostova ukupne dužine oko 6,09 kilometra, 16 dvocevnih tunela ukupne dužine 17,74 kilometra, a otvorena trasa je projektovana na dužini od oko 17,17 kilometara.
U saopštenju se ističe da auto-put ima vrhunski telekomunikacioni centar, u koji stiže slika sa 560 kamera, koje imaju mogućnost automatske detekcije incidenata.
Auto-put se proteže na različitim nadmorskim visinama pa tako sa 63 metra kod Smokovca dolazi do iznad 1.100 metara.
Putarina za deonicu auto-puta Bar-Boljare iznosiće za putnička motorna vozila 3,5 evra, za motore 1,5 evro, a za autobuse i kamione, u zavisnosti od kategorije, 17 evra.
Prvih sedam dana od otvaranja putarina će biti besplatna za sve, odnosno do 21. jula u osam sati.
Na auto-putu, maksimalna brzina kretanja ograničena je na 100 kilometara na sat.
Premijer Dritan Abazović, koji će večeras otvoriti auto put, je u aprilu ove godine kazao da će osim trogodišnjeg kašnjenja njegovog završetka, on postati i najskuplji auto-put na svetu, po kilometru radova.
Auto-put je gradila kineska kompanija China Road and Bridge Corporation (CRBC), izgradnja je počela 2015. godine i prvobitni rok za završetak radova bio je 11. maj 2019. godine. Tri vlade su se promenile od kada je počela gradnja 2015. godine, rok je pomeran čak pet puta i ovo je četvrata vlada, čiji će premijer Abazović otvoriti auto put.
Ugovor o izgradnji je sa CRBC potpisala vlada Demokratske partije socijalista, predsednika Mila Đukanovića, a prvu ratu kredita koji je uzet kod kineske EXIM banke je u julu prošle godine otplatila vlada Zdravka Krivokapića. Druga rata za autoput uplaćena je u januaru 2022. godine.
Država je od kineske EXIM banke pozajmila 944 miliona dolara na 20 godina, sa kamatom od dva odsto i uz grejs period od šest godina za izgradnju ove deonice. Vlada je početkom jula prošle godine napravila „hedžing aranžman“ sa evropskim i američkim bankama čime je, kako tvrde, smanjena kamatna stopa i ostvarena ušteda od osam miliona evra godišnje.
Pročitajte još:
Gradnja auto puta Bar-Boljare od samog početka izazivala je kritike dela javnosti s obrazloženjem da je posao sklopljen netransparentno, u dolarima i bez mehanizma zaštite od valutnog rizika, da je za sve sporove određena nadležnost kineskih sudova, te da nije bila predviđena izgradnja prilazne petlje kod Podgorice što košta još oko 100 miliona eura.
Iz nevladinog sektora su takođe u više navrata optuživali kineskog izvođača da je gradeći autoput devastirao korito reke Tare, u UNESCO zaštićenom području.
SNEZANA
13.7.2022 #1 AuthorNapreduju I oni po pitanju infrastrukture
NINICA
13.7.2022 #2 AuthorOdlična vest! Svaka čast!
SRDJAN
13.7.2022 #3 AuthorTaman za sezonu ce dobro doci ko putuje u CG na more.
TATJANA
13.7.2022 #4 AuthorSuper
GOCA BG
13.7.2022 #5 AuthorOvo ce olaksati i skratiti voznju,kasnio je tri godine ali je vredelo…
TINA
14.7.2022 #6 AuthorOvo je stvarno bilo neophodno
MAŠA
5.3.2023 #7 AuthorKonacno da se zaobidje kanjon Morace