Rumunija, Estonija i Hrvatska beleže najveći pad potrošnje goriva u EU
9.4.2022 15:25 Autor: Julijana Vincan 28
Države članice Evropske unije od početka 2020. godine počele su da preduzimaju restriktivne mere kako bi usporile širenje pandemije bolesti Covid-19. Ovo nije prestalo ni tokom 2021. godine, kada su različiti talasi izbijanja korona virusa zahtevali od država članica da reaguju, što je dovelo do značajnog smanjenja potrošnje naftnih derivata u EU.
„Potrošnja motornog benzina, kerozinskog goriva za mlazne motore i gasa i dizela, koji se koriste za prevoz ljudi, grejanje i proizvodnju, ozbiljno je pogođena korona krizom, a nijedno gorivo nije se u potpunosti vratilo na nivoe pre pandemije“, procenjeno je u analizi Zavoda za statistiku EU (Eurostat).
Dok su 2020. godine zemlje članice EU zabeležile kombinovani pad potrošnje motornog benzina od 11 odsto (sa 74 miliona tona na 66 miliona tona) u poređenju sa nivoima iz 2019. godine, ova vrednost smanjena je za pet procenata u 2021. godini (sa 74 miliona tona na 70,4 miliona tona u 2021. godini).
Najveći pad potrošnje evidentiran je u Irskoj, Luksemburgu i Španiji (smanjenje veće od 20 odsto u svakoj zemlji).
Pošto je vazdušni saobraćaj svake države članice bio snažno pogođen, potrošnja mlaznog goriva drastično je opala u 2020. godini u poređenju sa 2019. godinom (-56 odsto) i nije se značajno oporavila u 2021. godini (i dalje beleži pad, i to od 46 procenata).
Podaci Eurostata pokazuju da su u 2020. i 2021. godini najmanja smanjenja potrošnje registrovana u Luksemburgu i Belgiji, dok su najveći pad zabeležili Hrvatska, Rumunija i Kipar.
Potrošnja gasa i dizela u EU smanjena za sedam odsto
Što se tiče gasa i dizela, u izveštaju Eurostata piše da je u 2020. godini potrošnja širom EU pala za sedam procenata, posebno u Luksemburgu, Italiji, Španiji i Sloveniji.
„Samo u Finskoj, Kipru i Rumuniji potrošnja je bila veća nego 2019. godine U 2021. godini potrošnja u EU je porasla, ali je i dalje bila ispod nivoa iz 2019. godine (-6 odsto). U nekim slučajevima, poput Luksemburga, Nemačke, Holandije i Grčke, potrošnja u 2021. godini je u poređenju sa nivoom iz 2019. godine pala na čak niže nivoe nego u 2020. godini, dok je u deset država članica upotreba gasa i dizel ulja porasla iznad nivoa iz 2019. godine (Rumunija, Estonija, Hrvatska, Poljska, Kipar, Litvanija, Bugarska, Češka, Švedska i Letonija)“, navode iz Eurostata.
Pročitajte još:
Kretanje cena goriva u Srbiji
Podaci Republičkog zavoda za statistiku (RZS) pokazuju da su u 2020. godini cene goriva u maloprodaji pale u odnosu na 2019. godinu. U 2022. godini svedočimo najvećem poskupljenju u odnosu na pomenute dve godine, a usled makroekonomskih dešavanja, moguće je da ovo nije kraj rastu cena ove godine, uprkos ograničenjima.
Prema novoj ceni koju je saopštilo Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija, od petka je maksimalna cena evrodizela na benzinskim pumpama 196,40 dinara, a evro premijuma BMB 95 – 174,20 dinara. Ovo je neznatno sniženje u odnosu na prethodnu nedelju kada je evrodizel bio 197, a evropremijum 175,05 dinara.
Cene tečnih goriva i maziva u 2020. godini | dinara |
Eurodizel | 144,58 |
Motorno ulje za podmazivanje | 431,38 |
Euro premium, BMB 95 | 135,66 |
Cene tečnih goriva i maziva u 2019. godini | dinara |
Eurodizel | 161,85 |
Motorno ulje za podmazivanje | 442,80 |
Evro premijum, BMB 95 | 149,35 |
Cene tečnih goriva i maziva od 8. aprila 2022. godine | dinara |
Eurodizel | 196,40 |
Motorno ulje za podmazivanje | / |
Euro premium, BMB 95 | 174,20 |
IVAN
9.4.2022 #1 AuthorZategli slavinu
DUSA
26.11.2023 #2 AuthorBas to
TINA
9.4.2022 #3 AuthorPodaci su verujem, tacni
DANIJELA
9.4.2022 #4 AuthorPa posledice korona krize su evidentne i pogadjaju sve nivoe.
Ziva ti je to istina
11.4.2022 #5 AuthorNajviše udara na mozak ! ! ! 🤯
FRUIT04
9.4.2022 #6 AuthorDobra organizacija moze sve da postigne
DUSA
26.11.2023 #7 AuthorNije samo organizacija
DUSA
26.11.2023 #8 AuthorBas tako
MAJALG
9.4.2022 #9 AuthorSasvim ocekivano, mnoge ekonomije ce tesko da se vrate na predasnje stanje kada je ovaj energent u pitanju.
VILENJAK
10.4.2022 #10 AuthorNažalost je tako!
TASIJA27
9.4.2022 #11 AuthorNije ni čudo, nemaju ljudi para
Bella
11.4.2022 #12 AuthorSlazem se , svesni su situacije
GAGA
9.4.2022 #13 AuthorA kod nas siroko. Niko i ne pomislja da pristedi
Bella
11.4.2022 #14 AuthorMi smo ceo zivot u krizi pa ni ne znamo sta to znaci
GOCA BG
9.4.2022 #15 AuthorNista iznenadjujuce,kakva je situacija…
LEPOSAVA
10.4.2022 #16 AuthorSlazem se …
BOLEK
10.4.2022 #17 AuthorI kod nas ce se smanjiti potrosnja
DUSA
26.11.2023 #18 AuthorKada to?
GINKO
10.4.2022 #19 AuthorTo je i očekivano samo je pitanje i kod nas kada ce da se smanji za gotovo 80%sam sigurna
Maša
10.4.2022 #20 AuthorPolako, svuda ce se smanjiti
DUSA
26.11.2023 #21 AuthorHoce ovo je tek pocetak
SANJA
10.4.2022 #22 AuthorNista me vise ne cudi,samo posmatram sta ce sve da nas zadesi
Milovan94
10.4.2022 #23 AuthorSigorno će morati i kod nas doći do smanjenja potrošnje.
Milisavka
10.4.2022 #24 AuthorTo je sada luksuz
MADMAX
10.4.2022 #25 AuthorZelena planeta budućnost.
LUKA
10.4.2022 #26 AuthorOseti se i kod nas smanjenje potrosnje
VANJA
10.4.2022 #27 AuthorSamo kod nas postalo jeftinije!
BRANA19
11.4.2022 #28 AuthorNije ni čudno , posledica korone,rata…. I kod nas će sigurno isto…