Putnici ne moraju da pristanu na doplatu avionske karte

Agencija može da poveća cenu aranžmana samo ako je to definisano ugovorom

BiznisPoslovanjeSrbijaTurizamU fokusu

31.5.2022 13:28 Autor: Marija Jovanović 18

Agencija može da poveća cenu aranžmana samo ako je to definisano ugovorom Agencija može da poveća cenu aranžmana samo ako je to definisano ugovorom
Zbog poskupljenja energenata na samom početku letnje sezone uveliko se govorilo o povećanju cene turističkih aranžmana. S obzirom na to da je cena goriva... Agencija može da poveća cenu aranžmana samo ako je to definisano ugovorom

Zbog poskupljenja energenata na samom početku letnje sezone uveliko se govorilo o povećanju cene turističkih aranžmana. S obzirom na to da je cena goriva u avio-industriji u prethodnih pet meseci skočila za 100 odsto, nacionalna avio-kompanija Air Serbia povećala je cene zakupljenih letova i potpisala anekse ranijih ugovora sa turističkim agencijama.

To znači da će turističke agencije morati da uvedu doplate za gorivo za sve putnike koji su do sada uplatili letnje aranžmane, a koje će biti 30 i više evra po putniku, zavisno od pojedinačnih destinacija, odnosno dužine trajanja leta.

Iako povećanje cene aranžmana jeste predviđeno Zakonom o zaštiti potrošača (ZZP), kao i Zakonom o turizmu (ZT), u Udruženju za zaštitu potrošača Efektiva navode da postoji nekoliko okolnosti koje putnicima mogu ići naruku.

Kako ukazuju, prema Zakonu o zaštiti potrošača putnik mora pre zaključenja ugovora o putovanju da bude informisan o mogućnostima za povećanje cene. Ako je agencija to propustila da uradi, putnik nema obavezu plaćanja dodatnih troškova. Teret dokazivanja snosi agencija, koja to može uraditi samo uz potpisani dokument od strane putnika.

Takođe, ugovorom o putovanju koji putnik i agencija potpisuju kao čin prihvatanja uslova putovanja, moraju da budu propisani uslovi za raskid ugovora, pa i usled povećanja cene aranžmana zbog povećanja cene goriva.

Kako navode u Efektivi, Zakonom o zaštiti potrošača predviđeno je da agencija može povećati cenu aranžmana, ali samo ako je ugovorom o putovanju kumulativno ugovoreno pravo na povećanje, kao i pravo putnika na umanjenje cene putovanja.

Porodica na plaži
Foto: Pixabay.com

“Dakle, ako je agencija ugovorila samo povećanje, ali ne i mogućnost umanjenja cene, ili nije ugovorila ništa od dve navedene mogućnosti, nema pravo na povećanje cene”, ističu i dodaju da agencija nema pravo na jednostrano povećanje cene ako je ono veće od osam odsto od ugovorene cene aranžmana, što znači da ako je aranžman plaćen 500 evra, agencija može da traži do 40 evra doplate.

“Pravo na povećanje cene agencija ima samo ako dokumentovano obrazloži razloge za povećanje cene i pruži matematički obračun, a sve to u pisanom obliku, dokumentom ili mejlom, i to najmanje 20 dana pre početka putovanja”, navode u Efektivi i podvlače da je isto predviđeno i Zakonom o turizmu.   

„Obaveštenje putnika telefonom o potrebi da doplati aranžman, bez uručivanja dokumenta sa obrazloženjem razloga za povećanje cene, nije u skladu sa zakonom i putnik nema obavezu da doplati. Isto važi i ako agencija to uradi manje od 20 dana od početka putovanja”, ističu u ovom udurženju.

Oni ne osporavaju da se Zakonom o zaštiti potrošača agenciji daje pravo da izvrši korekciju cene, ali samo ako je to predviđeno ugovorom.

Istim članom (102.) pomenutog zakona putniku se daje mogućnost da raskine ugovor o putovanju bez plaćanja penala, što je jako bitna odredba koja putnicima daje za pravo da odustanu od putovanja bez ikakvih troškova ako je agencija ispunila sve navedene uslove i zahteva doplatu aranžmana koja je putniku neprihvatljiva, ukazuju u ovom udruženju.

U slučaju da putnik želi raskid ugovora i povraćaj novca agencija to mora da uradi u roku od 15 dana od dana nastupanja raskida. U Efektivi napominju da su za kršenje navedenih odredbi predviđene novčane kazne, i to u rasponu od 300.000 do dva miliona dinara, prema Zakonu o zaštiti potrošača, i od 150.000 do 800.000 dinara prema Zakonu o turizmu.

  • N.N.

    31.5.2022 #1 Author

    Kako god okrenes putnici su uvek na gubitku

    Odgovori

  • BOJANA

    31.5.2022 #2 Author

    Baš je nezgodna situacija, a uglavnom ispaštaju putnici.

    Odgovori

  • JANA

    31.5.2022 #3 Author

    Ako mi verujete posle bude kasno ,pojeo vuk magarca ,sve po nasem dzepu..

    Odgovori

  • Emilija

    31.5.2022 #4 Author

    Dobro je da putnik moze da raskine ugovor

    Odgovori

  • SNEZANA

    31.5.2022 #6 Author

    To bi trebalo da se bolje definise.

    Odgovori

  • TATJANA

    31.5.2022 #7 Author

    Krajni korisnik je uvek onaj koji placa najvise

    Odgovori

  • STRELAC

    31.5.2022 #8 Author

    Vrlo jednostavno,,ili doplatis ili ne letis.

    Odgovori

  • MARKO7

    31.5.2022 #9 Author

    Pa videćemo kako će biti od sezone…

    Odgovori

  • Milovan94

    31.5.2022 #10 Author

    Naravno da ne moraju da doplate.

    Odgovori

  • NINICA

    31.5.2022 #11 Author

    Putnici su uvek na gubitku kako god da okreneš.

    Odgovori

  • SRDJAN

    31.5.2022 #12 Author

    Bice da ce se morati doplatiti.

    Odgovori

  • DANIJELA

    31.5.2022 #13 Author

    Vazno je da klijenti budu upuceni u same procedure i svoja prava da ne bi bilo zloupotrebe od strane agencija.

    Odgovori

  • GOCA BG

    31.5.2022 #14 Author

    Da li je neko platio tu kaznu?!

    Odgovori

  • VOJKAN

    1.6.2022 #15 Author

    Od korone se svašta promenilo i ništa više nije sigurno

    Odgovori

  • MARKO7

    1.6.2022 #16 Author

    Pa to inale i rade svake godine…

    Odgovori

  • VERA

    1.6.2022 #17 Author

    Agencija neće biti na gubitku to je sigurno.

    Odgovori

  • Dunja5

    7.6.2022 #18 Author

    Ugovor kao zastita, treba ga dobro procitati bez brzanja

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.