Kako poboljšati uslove rada i poslovanje dispečerskih kompanija u Srbiji

Biznis model online logistike na staklenim nogama

InfrastrukturaPoslovanjeSrbija

14.4.2023 08:01 Autor: Milica Rilak 6

Biznis model online logistike na staklenim nogama Biznis model online logistike na staklenim nogama
Skoro 10.000 ljudi u Srbiji radi za kompanije koje se bave logistikom u drumskom transportu Sjedinjenih Američkih Država (SAD), procenio je tokom višemesečnog istraživanja... Biznis model online logistike na staklenim nogama

Skoro 10.000 ljudi u Srbiji radi za kompanije koje se bave logistikom u drumskom transportu Sjedinjenih Američkih Država (SAD), procenio je tokom višemesečnog istraživanja profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Slobodan Aćimović.

U razgovoru za Biznis.rs on ističe da se firme koje se bave tim poslom u našoj zemlji mogu smatrati sopstvenom branšom – online logistikom, ali i upozorava da njihova najveća snaga – oslanjanje na mladu i obrazovanu radnu snagu – može postati i najveća slabost, ukoliko ne promene poslovni model.

Da se radi o sektoru koji „cveta“ u Srbiji, iako drumski transport u SAD trenutno prolazi kroz poteškoće, govore i oglasi na najpopularnijim domaćim portalima za traženje posla. Samo na Infostudu trenutno su u ponudi 43 radna mesta dispečera, i to uglavnom u kompanijama koje su registrovane za ostale prateće delatnosti u saobraćaju, ostale uslužne aktivnosti podrške poslovanju ili jednostavno – delatnost pozivnih (call) centara.

To su samo neke od stotinak domaćih kompanija koje sarađuju sa američkim na poslovima „dispeča“. Interesantno je da su, sa obe strane okeana, osnivači i vlasnici tih kompanija naši ljudi iz SAD.

Slobodan Aćimović / Foto: Tanja Kovačević

„To su ljudi sa iskustvom na američkom tržištu, koji su shvatili da se jedan deo logističkih usluga može efikasno, a značajno povoljnije raditi iz Srbije“, objašnjava Aćimović. Pritom ističe da se ne radi o „mehaničkim“ poslovima, za koje je potrebno puko prisustvo na poslu.

„Iz Srbije se, prema procenama, dispečuje četiri do pet hiljada kamiona u SAD godišnje, a angažovani u takvim firmama bave se zahtevnim poslovima, od pronalaženja ruta na dnevnom nivou do organizovanja flote na sedmičnom i mesečnom nivou. Tu je zatim „trace and tracking“, kada se zaposleni bavi praćenjem i kontrolisanjem svih ruta i ugovora o prevozu, onda kontrola bezbednosti i poštovanja propisa, kao i naplata“, objašnjava Aćimović.

Ukazuje i na to da logističari mogu da dispečuju od jednog do 15 kamiona, a da je standard industrije za iskusnog radnika između sedam i 10 kamiona na dnevnom nivou.

Foto: Unsplash.com

Dobar logističar moze da generiše i preko četiri miliona dolara za kompaniju godišnje„, ističe Aćimović. Sve su to razlozi zbog kojih je ovaj sektor veoma privlačan mladima koji tek započinju karijeru u logistici ili barem pokušavaju da pronađu dobar posao dok se ne zaposle na željenom radnom mestu.

U Srbiji rade velike i uspešne firme u online logistici, ali postoji i veliki broj malih firmi, sa po nekoliko desetina zaposlenih. Dešava se, međutim, da su svi zaposleni u pojedinim malim firmama prijavljeni na minimalac. Kako je to moguće?„, pita se Aćimović, i ocenjuje da bi bilo dobro da država osmisli bolji radno-pravni i poreski status za zaposlene, po uzoru na frilensere.

Inače, sam sektor online logistike u Srbiji čine firme različite starosti – prve kompanije u Srbiju su došle još 2010. godine, da bi ekspanzija nastala posle 2017. godine. Danas, prema gruboj proceni Aćimovića, u njima radi oko 10.000 ljudi, i utoliko je, kako naglašava, važnije da se ceo sektor postavi na zdravije osnove.

Image by tonodiaz on Freepik

„Verujem da bi i za američke i za domaće kompanije bilo bolje da se saradnja obavlja prema B2B modelu, u kome bi ljudi u Srbiji osnivali svoju firmu i naplaćivali proviziju za usluge dispečinga američkim firmama. Ovako kako se trenutno radi je jedan odnos neravnoteže, gde se isključivo računa na jeftiniju cenu rada u Srbiji. Problem sa tim modelom je što previđa da se Srbija promenila, da su prosečne plate porasle, a da država daleko više vodi računa o uslovima poslovanja i naplati poreskih prihoda za budžet“, kaže Aćimović.

Njegov zaključak je da je sada rizik tog biznisa da ostane bez mladih ljudi koji bi kod njih radili zbog niskih početnih primanja.

A da je iluzija da se u „dispeču“ lako zarađuju hiljade dolara mesečno, Biznis.rs je pisao još krajem prošle godine.

„Početne plate za dispečere koji iz Srbije rade za američke transportne firme kreću se oko 60.000 dinara, dok najbolje plaćeni u branši zarađuju od 1.500 do 2.000 dolara mesečno“, rekla nam je Ivana Fremer, koja je svoje iskustvo u tom poslu pretvorila u ponudu obuka za buduće kolege.

To su, inače, plate u Srbiji. U SAD, kako nam je rekla Fremer, dobri dispečeri mogu da zarade i do 12.000 dolara mesečno.

  • Pamet u glavu

    15.4.2023 #1 Author

    A šta je to bolja politika, da država i od dispeča isisa pare, da dobijemo još više nekvalitetnog zdravstva i još skuplje putarine za još lošije puteve! Nema svrhu plaćati porez, penziju će svako dočekati samo 6 godina jer prosečno muškarac u Srbiji živi do 70-te god. Nema nama budućnosti, samo borba za bolje sada, zato mani te se boljih uslova i poreza!

    Odgovori

  • MAJA

    15.4.2023 #2 Author

    Ovo je zanimanje koje je u ekspanziji

    Odgovori

  • LAV

    16.4.2023 #3 Author

    Dispecerske kompanije ne samo u Srbiji nego i u svetu su poremetile poslovanje zbog rata u Ukrajini.

    Odgovori

  • SHALIMAR

    17.4.2023 #4 Author

    Nije im lako ni malo kroz sta sve prolaze…

    Odgovori

  • DUSAN

    17.4.2023 #5 Author

    Ovo je svakako svuda popularno zanimanje.

    Odgovori

  • Boba321

    17.4.2023 #6 Author

    Popularno zanimanje, a moze se raditi bilo gde u svetu, glupo je da drzava sve otima

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.