Dobit prerađivača čaja i kafe prepolovljena u 2021. godini

Da li srpskom tržištu kafe sledi dodatno ukrupnjavanje?

AgrobiznisIzdvajamoPoslovanjeSrbija

9.6.2023 14:01 Autor: Milica Rilak 2

Da li srpskom tržištu kafe sledi dodatno ukrupnjavanje? Da li srpskom tržištu kafe sledi dodatno ukrupnjavanje?
U Srbiji je za delatnost prerade čaja i kafe registrovano 485 preduzeća koja su, prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, u 2021. godini ostvarila ukupnu... Da li srpskom tržištu kafe sledi dodatno ukrupnjavanje?

U Srbiji je za delatnost prerade čaja i kafe registrovano 485 preduzeća koja su, prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, u 2021. godini ostvarila ukupnu dobit od 1,27 milijarde dinara. To je duplo manje od 2,5 milijarde dinara, koliko je iznosila dobit ostvarena samo godinu dana ranije, tokom pandemije.

Najveću pažnju među prerađivačima kafe u Srbiji privlače Atlantic Grand i Strauss Adriatic, najpoznatiji po svojim brendovima Grand kafa i Barcaffe, odnosno Doncafe i C kafa.

Atlantic Grupa je 23. maja predala obavezujuću ponudu za kupovinu kompanije Strauss Adriatic, koju je Strauss Grupa i zvanično prihvatila. Zaključenje transakcije, kako je u saopštenju istakao Atlantic, podložno je prethodnom odobrenju Komisije za zaštitu konkurencije u Republici Srbiji.

Obavezujuća ponuda bazirana je na ukupnoj vrednosti transakcije (enterprise value) u iznosu od 40,5 miliona evra, bez dugovanja i gotovine, te pretpostavljajući redovan nivo normalizovanog neto radnog kapitala na dan zaključenja transakcije.

Treba, međutim, podsetiti da je Komisija za zaštitu konkurencije još u septembru 2021. godine pokrenula postupak ispitivanja povrede konkurencije protiv Atlantic Grupe iz Zagreba, Atlantic Brands iz Beograda i Strauss Adriatic iz Šimanovaca, koji još nije okončan.

Komisija je pokrenula postupak pošto je u periodu od januara 2015. do decembra 2020. utvrdila, kako je navela u rešenju, da „između cena mlevene kafe ‘Doncafe Moment 200 gr’ i ‘Grand gold kafa 200gr’ postoji veoma jaka pozitivna korelaciona veza, odnosno da postoji veoma visoka usklađenost kretanja cena ova dva proizvoda“.

Izvor: Unsplash.com

Njeno istraživanje pokazalo je da je tržište mlevene kafe u Srbiji „koncentrisano i stabilno“, sa dva najveća učesnika čiji zajednički tržišni udeo od 2013. do 2020. godine nije spao ispod 80 odsto, pa je ocenjeno da takva struktura tržišta pogoduje lakšem postizanju dogovora između konkurenata.

Međutim, potpredsednik grupe za finansije, nabavku i investicije Atlantic Grupe Zoran Stanković ne sumnja da će Komisija odgovoriti pozitivno kada je reč o preuzimanju Strauss Adriatica.

Stanković je na konferenciji Bloomberg Adrije „Merge, Invest, Develop – 10 godina članstva Hrvatske u EU“ rekao da „veruje da oko toga neće biti problema“, jer je tržište kafe u Srbiji dosta široko i ima kategorija u kojima ne drže veliki udeo.

Zašto je opala dobit prerađivača kafe?

Podaci bonitetne kuće CompanyWall pokazuju da je poslovnu 2021. godinu Atlantic Grand završio kao prvi u svojoj delatnosti prema iskazanom profitu pre kamata, poreza i amortizacije (EBITDA), ali i da se dobit svih 485 registrovanih kompanija prepolovila u odnosu na 2020. godinu.

Razlog najverovatnije leži u drastičnom poskupljenju sirove kafe na globalnom nivou, koje je 2021. godine prouzrokovao neočekivani mraz u Brazilu koji je uticao na kompletan rod. Međunarodna organizacija za kafu (ICO) je u junu 2021. izvestila da je cena sirove kafe porasla za nešto više od 33 odsto u odnosu na oktobar 2020. godine.

Poslovanje u delatnosti prerade čaja i kafe
Naziv preduzećaUkupni prihodiDobit (EBITDA)
ATLANTIC GRAND DOO8.437.876.000765.149.000
FRUCTUS DOO,BAČKA PALANKA459.850.00052.655.000
JELIGOR D.O.O. SVRLJIG671.706.00052.193.000
JULIUS MEINL DOO BEOGRAD511.205.00051.687.000
KOLUMBO-PRODUKT DOO VRANJE153.240.00039.001.000
KAFA DOBRO JUTRO DOO471.702.00038.257.000
ČARLI DOO UŽICE379.120.00032.639.000
ARABIKA DOO KRUŠEVAC393.760.00025.583.000
DOO PAŠIN-FARM PARAGE776.434.00023.817.000
MORAVKA PRO DOO LESKOVAC1.785.007.00021.371.000
MALINA-IMPEX DOO VALJEVO88.953.00019.933.000
BILJE BORČA D.O.O.271.690.00019.467.000
RAKIĆ-LTD DOO RADINAC SMEDEREVO1.351.676.00014.303.000
UNAC BB DOO BEOGRAD152.908.00013.502.000
DOO SAMBA – KAFA, VRBAS81.304.0009.834.000
AMIGOS-KAFA, KRUŠEVAC135.819.0009.801.000
SINEFARM DOO BEOGRAD119.057.0009.450.000
EURO HERBS d.o.o. Novi Sad191.826.0009.295.000
SAMOSTALNA ZANATSKA RADNJA ZRNO M, POŽEGA76.880.0009.095.000
PROMEKS DOO ŠABAC355.309.0006.643.000
CompanyWall Finansijski Asistent *svi podaci su za 2021. godinu, u dinarima

Primetno je, međutim, da se Strauss Adriatic ne nalazi na tabeli prvih 20 kompanija u Srbiji iz delatnosti prerade čaja i kafe, koja je napravljena prema ostvarenom EBITDA. Radi se o tome da je Strauss Adriatic te godine ostvario negativan rezultat po tom pokazatelju, odnosno da je EBITDA iznosila -12,89 miliona dinara.

Takođe je vidljivo da i na „koncentrisanom i stabilnom“ tržištu kafe Srbije svoju poziciju uspevaju da sačuvaju lokalne i regionalne kompanije, poput Kolumbo-produkta iz Vranja, Kafe dobro jutro iz Novog Sada, Čarlija iz Užica ili Moravke Pro iz Leskovca.

Na četvrtom mestu prema EBITDA iz 2021. godine je, inače, austrijska kompanija Julius Meinl, sa sopstvenom ponudom kafe od celog zrna, filter kafe i instant kafe, kao i čajeva.

Izvor: Unsplash.com

Kafa se pije zbog zadovoljstva, čaj zbog zdravlja

Globalna kompanija za tržišna istraživanja Euromonitor International smatra da na domaćem tržištu treba očekivati dalji rast cena kafe, pre svega zbog nesigurnosti koje prate nabavku sirove kafe. Očekuju, međutim, i postepenu promenu trenda kada je reč o konzumiranju kafe, iako „turska“ odnosno tradicionalna mlevena kafa i dalje zauzima najveći deo tržišta. Naime, u svom izveštaju za 2022. prognoziraju da će se mlađi konzumenti sve više okretati instant kafi i „miksevima“.

Kada je reč o čaju, proizvođači i prerađivači takođe se suočavaju sa rastom cena sirovina, a Euromonitor u Srbiji primećuje i da kupci nisu lojalni brendu, već da prednost daju povoljnoj ceni.

Ono što bi moglo da ohrabri proizvođače čaja je rastuća svest o važnosti brige za zdravlje, a to znači, kako ističu u analizi, da bi češćem konzumiranju čaja mogli da se okrenu i oni koji ga inače piju samo kada su bolesni.

Kada je reč o prerađivačima čaja na rang listi koju smo pripremili na osnovu podataka CompanyWall, Fructus iz Bačke Palanke je na drugom mestu, sa EBITDA od 52,65 miliona dinara, dok je na trećem Jeligor iz Svrljiga, koji se bavi gajenjem, otkupom i preradom lekovitog i aromatičnog bilja, kao i šumskih plodova.

  • MAJA

    10.6.2023 #1 Author

    I ja je pijem iz zadovoljstva

    Odgovori

  • SHALIMAR

    11.6.2023 #2 Author

    Sama sirovina je poskupela i samim tim dobit je manja..

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.