Kako putnici mogu da izbegnu doplate za turističke aranžmane?
BiznisPoslovanjeSrbijaTurizamU fokusu
20.7.2022 14:16 Autor: Marija Jovanović 18
I pre početka letnje sezone, zbog krize izazvane sukobom Rusije i Ukrajine i rasta cena energenata, glavna tema za sve putnike bilo je povećanje cena turističkih aranžmana i poskupljenje avio-karata i drumskog prevoza. Zbog celokupne situacije, u jeku sezone na udaru su se našle turističke agencije, dok su prava putnika često u drugom planu.
Iako je povećanje cene aranžmana predviđeno Zakonom o zaštiti potrošača, kao i Zakonom o turizumu, ipak postoji nekoliko okolnosti koje mogu da idu “na ruku” putnicima i da ih zaštite od nepredviđenih troškova.
Ono što građani koji su uplatili turističke aranžmane moraju da znaju je da svaka doplata mora pre svega da bude ugovorena, odnosno predviđena ugovorom o putovanju ili opštim uslovima putovanja.
“U pomenutom dokumentu mora da bude navedeno da agencija ima pravo da traži doplatu za gorivo, ali i da omogući putniku smanjenje cene, ako dođe do pada cene nafte. Obe odredbe moraju da budu decidno navedene. Tek onda agencija može da traži doplatu za gorivo, i to najkasnije 20 dana pred put”, kaže u razgovoru za Biznis.rs predsednik Udruženja potrošača “Efektiva” Dejan Gavrilović.
To znači da ako je agencija ugovorila samo povećanje, ali ne i mogućnost umanjenja cene, ili nije ugovorila ništa od dve navedene mogućnosti, nema pravo da traži doplatu.
Takođe, ukoliko je do puta preostalo manje od 20 dana agencija nema pravo da traži od putnika bilo kakav dodatni novac. Sa druge strane, ako je povećanje cene predviđeno ugovorom agencija može da traži doplatu, ali za to mora da priloži dokumentovano obrazloženje i obračun.
“Pravo na povećanje cene agencija ima samo ako dokumentovano obrazloži razloge i pruži matematički obračun, a sve to u pisanom obliku – dokumentom ili mejlom, najmanje 20 dana pre početka putovanja. Obaveštenje putnika telefonom o doplati anažmana, bez uručivanja dokumenta sa obrazloženjem razloga za povećanje cene, nije u skladu sa zakonom i putnik nema obavezu da doplati aranžman”, napominje Gavrilović.
Samo obrazloženje, kako kaže naš sagovornik, mora da sadrži informaciju koliko je let koštao, koliko je gorivo poskupelo, koja je razlika u ceni leta i koliko to iznosi na određeni broj putnika u avionu.
“Znači, mora da se dostavi obračun i matematički prikaz koliko je tačno i šta poskupelo, a ne samo da se traži doplata od 50 evra tek tako”, dodaje on.
Prema njegovim rečima, putnici se masovno žale upravo na doplate za gorivo jer ne znaju zašto toliko plaćaju. Većina njih je već uplatila aranžmane, neki i ranije, pa im je nejasno o čemu je reč.
“Imamo primer da agencija traži doplatu, a nafta na svetskim berzama pada. Izvukli smo čak da kerozin, koji avioni koriste, u Egiptu nikada nije poskupeo, njegova cena je sve vreme ista, a agencije traže doplatu za letovanje u Egiptu i nijedna nije priložila obračun, što je jako sumnjivo”, naglašava predsednik Efektive.
Pročitajte još:
Ako agencija ne dostavi putniku obračun na uvid time krši zakon, a za to je nadležna turistička inspekcija. Putnik u tom slučaju ima pravo na raskid ugovora, povraćaj novca i nadoknadu štete.
“Putnik može da tuži agenciju, ne samo da mu vrati novac, jer bi to svakako morala odmah da uradi, nego čak i za nadoknadu štete jer se krivicom agencije raskida ugovor. Samim tim putnik koji je isplanirao odmor, platio aranžman i isti izgubio, ima pravo na odštetu”, zaključuje Gavrilović.
Ko pokušava da zaradi dodatni novac?
Jedan od nezadovoljnih putnika koji se obratio Efektivi podneo je prijavu i protiv te agencije već je pokrenuta prekršajna prijava zbog kršenja Zakona o zaštiti potrošača, jer nije imala u ugovoru, a od putnika je tražila doplatu za gorivo.
“Imali smo primer turističke agencije koja traži doplatu za gorivo za autobuski prevoz, a ugovorom je predviđena promena cene samo za avio-prevoz. To je signal da pojedine agencije mešetare i pokušavaju da zarade. Naše udruženje napravilo je i obračun za autobuski prevoz. Do Budve i nazad potroši se gorivo u vrednosti od 500 evra, dok agencija traži doplatu od deset evra po putniku. Ako je u autobusu 60 putnika to je 600 evra. To je znak da traže više i da žele da im još novca ostane”, podvlači Gavrilović.
MIŠKOVIĆ
20.7.2022 #1 AuthorTeško se s njima izlazi ma kraj. Kad se uplati aranžman mogu da uslovljava jer novac ne vraćaju
VOJKAN
20.7.2022 #2 AuthorOvo je zloupotreba svih onih koji su već uplatili aranžman
TINA
20.7.2022 #3 AuthorPostoji puno prava I obaveza I sa jedne I sa druge strane.
SRDJAN
20.7.2022 #4 AuthorNe ide ni njima u prilog da naknadno ubacuju jos neki dodatak za placanje. To im je najgora reklama.
GOCA BG
20.7.2022 #5 AuthorSrpska posla…
LIMUN ŽUT
20.7.2022 #6 AuthorKao i uvek, dobra informisanost je ključ.
Dea
20.7.2022 #7 AuthorMalo da se opustimo,bez racunanja stalno..
MARA
20.7.2022 #8 AuthorSvakako treba voditi računa..
GAGA
20.7.2022 #9 AuthorNe moze sut s rogatim. Putnik u svakoj varijanti izvuce deblji kraj
BRANA19
21.7.2022 #10 AuthorAgencije sve i svašta posle mogu da izmisle…
goca87
21.7.2022 #11 AuthorTeško da se može izbeći doplata ako su rešili da dodatno naplate, uvek će naći izgovor
NATI29
21.7.2022 #12 AuthorDa je ovako bilo bi lepo
TATJANA
21.7.2022 #13 AuthorMnogo toga izbeglo je kontroli
DANIJELA
21.7.2022 #14 AuthorPrevise je tu “sitnih slova” i uvek su ogradjeni. Ima lkudi koji jos od pocetka korone nisu uspeli da iskoriste svoje vaucere i pitanje je da li ce?
Anna
21.7.2022 #15 AuthorHahahahahahahaha! Slatko se nasmejah. Putnik u Srbiji NIKADA ne može da ostvari svoja prava.
ZVEZDICA01
22.7.2022 #16 AuthorDa ne uplaćuju ništa preko agencije…
BIJUTI27
25.10.2022 #17 AuthorNajbolje izgleda u svom angažmanu..
DASHA
19.7.2023 #18 AuthorJedino da ne putuju, ili bar ne preko agencije