Savet putnicima da čitaju i sitna slova na ugovoru

Agencije mogu da otkažu putovanje i pet dana pred polazak

AnalizaBiznisSrbijaTurizamU fokusu

16.6.2022 13:08 Autor: Marija Jovanović 7

Agencije mogu da otkažu putovanje i pet dana pred polazak Agencije mogu da otkažu putovanje i pet dana pred polazak
Skoro svakog leta, tokom sezone godišnjih odmora, dešava se da turisti prilikom putovanja naiđu na različite probleme. Neretko aranžmani budu otkazani, rezervisani hoteli prebukirani,... Agencije mogu da otkažu putovanje i pet dana pred polazak

Skoro svakog leta, tokom sezone godišnjih odmora, dešava se da turisti prilikom putovanja naiđu na različite probleme. Neretko aranžmani budu otkazani, rezervisani hoteli prebukirani, a letovi pomereni. Baš zbog toga često se stiče utisak da su u tom lancu svi zaštićeni – od turističkih agencija, preko hotelijera do avio-kompanija – svi osim putnika.

Našoj redakciji javio se čitalac koji je preko turističke agencije uplatio hotelski smeštaj za deset dana na Krfu krajem jula, sa prevozom u sopstvenoj režiji. Kako navodi u razgovoru za Biznis.rs, hotel je pre samog odlaska u agenciju pokušao da rezerviše preko sajta Booking.com, ali raspoloživih soba nije bilo, zbog čega se odlučio da kontaktira srpsku agenciju koja mu je potvrdila da upravo taj hotel ima u svojoj ponudi.

Rezervaciju i uplatu izvršio je direktno u agenciji, a nakon četiri dana putem mejla obavešten je da mesta u hotelu nema i da agencija može da mu ponudi neki drugi smeštaj ili da vrati novac. Problem je, kako kaže, što su svi ostali hoteli u ponudi bili skuplji od 150 evra pa naviše, a novac nije želeo nazad jer je odmor rezervisao baš u tom terminu zbog svojih poslovnih obaveza.

Koliko su ovakve situacije česte prilikom putovanja u organizaciji naših agencija i šta je rešenje za nezadovoljne putnike u razgovoru za Biznis.rs objašnjava direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić.

“Svaka turistička agencija ima pravo da otkaže grupno putovanje najkasnije pet dana pred polazak u slučaju da nema dovoljno prijavljenih putnika i obaveza agencije je da vrati novac putnicima. To je zakonom predviđeno ne samo u Srbiji, već u celom svetu”, ističe naš sagovornik.

Aleksandar Seničić / Foto: Tanjug

Po svemu sudeći, slična situacija može da se dogodi i kada je reč o individualnim putovanjima, a kako objašnjava Seničić, reč je o samoj organizaciji rada hotela koji nemaju veze sa radom turističkih agencija.

“Meni je jasno zašto se vaš čitalac žali – jer mu nije jasno kako neko može nešto da mu proda, a da onda naknadno kaže da toga nema. Nažalost, to je tako u regulacionim sistemima hotela. Znam da je ljudima to potpuno nerazumno i mogu da se složim sa tim, ali putnici ne moraju da znaju kako funkcionišu hoteli”, podvlači Seničić i dodaje da su te stavke regulisane kako zakonom, tako i opštim uslovima putovanja.

Pet agencija koje se bave rezervacijom i prodajom karata sa najvećim prihodima
Naziv preduzećaUkupni prihodi u 2021. godini (u dinarima)
B&P TRAVEL DOO62,191,000
AVIO TAG D.O.O. NIŠ57,888,000
HIPNOS DOO43,746,000
HSS DOO BEOGRAD39,949,000
AJAX PLUS d.o.o.36,474,000
CompanyWall Finansijski Asistent

On objašnjava da se najveći broj hotela prodaje na upit. Ipak, problem je što hoteli uglavnom puštaju od 30 do 70 odsto kapaciteta više, kako bi se osigurali i bili puni tokom udarne sezone. Svi oni “puštaju” kapacitete u prodaju različitim agencijama i za to imaju dva načina.

“Jedan je da zakupite sobu takozvano ‘puno za prazno’, što je najfiniji model za agenciju, ali je vrlo teško ispuniti te obaveze jer morate unapred da platite sve, bez obzira da li ćete prodati ili ne, što znači da ulazite u ogroman rizik. Druga opcija je da se to radi na upit, odnosno na takozvani alotman. To znači da vam hotel odredi određeni broj soba, recimo pet, koje možete da otkažete 15 dana pre dolaska u objekat bez ikakvih obaveza i dobijate za to nešto veću cenu. Međutim, da bi hotel bio siguran da će sve da proda on umesto 100 soba koje ima na raspolaganju pusti u prodaju raznim agencijama, Booking-u i svim ostalima 150 soba i faktički u startu pušta 50 odsto veći kapacitet jer očekuje da 15 dana pre puta može da dođe do otkazivanja. Na taj način oni faktički kontrolišu prodaju”, ističe Seničić.

On navodi da bez obzira što agencije u momentu rezervacije imaju “vidljivu” sobu na raspolaganju, po dogovoru, dešava se da je ona u međuvremenu prodata nekome ko je već rasprodao svoje kapacitete i tražio dodatne od hotela, koji mu je to odobrio.

“Zato se dešava da agencija to u momentu rezervacije ne zna. Zbog toga i postoji odrednica i u našem zakonu i u opštim uslovima putovanja da od momenta kada se uplaćuje individualna rezervacija za hotel agencija zahteva uplatu akontacije kako bi bila sigurna, jer kada se dobije potvrda rezervacije nastaje obaveza plaćanja. Upravo zbog toga turistička agencija uzimaja akontaciju, vrši zvaničnu rezervaciju i traži potvrdu, ali može da se desi da hotel više mesta nema jer je u međuvremenu to već prodato”, navodi direktor YUTE.

Agencija u tom slučaju ima dve opcije – da ponudi drugi hotel, jeftiniji ili skuplji, što je stvar dogovora sa putnikom, dok je druga opcija momentalni povraćaj novca, objašnjava naš sagovornik.

Koja prava imaju putnici ako je hotel koji su platili prebukiran?

Ovakve i slične situacije se dešavaju i dešavaće se, podvlači Seničić i dodaje da nije redak slučaj da tokom sezone ljudi dođu u hotel sa potvrdom agencije i da ih potom obaveste da je prebukiran.

“To se upravo dešava jer hotel ne reaguje u pravom trenutku, 15 dana do dolaska putnika. I to je slučaj upravo tokom centralnih termina, tokom jula i avgusta, jer ne obaveste agencije da su ih prodali, pa budu 30-40 odsto prebukirani”, navodi on i dodaje da se to ne događa samo u Grčkoj, već na svim destinacijama. Problem je u modelu rada hotela koji tako funkcionišu.

„Onda se agencije nađu u neprijatnoj situaciji jer ne mogu da uđu u svoj hotel. U tom slučaju turističke agencije su dužne, i to najčešće i rade, da putnike smeste u hotel iste ili veće kategorije u istoj regiji, tako da može da se desi da putnik ne ode u hotel koji rezervisao već u drugi i da se na taj način realizuje aranžman. Ako je agencija tako postupila, putnik nema osnov za žalbu pri povratku”, zaključuje Seničić.

Pet preduzeća koja funkcionišu kao tur-operatori sa najvećim prihodima
Naziv preduzećaUkupni prihodi u 2021. godini (u dinarima)
BARCINO TOURS DOO VRNJAČKA BANJA1,125,723,000
BALKAN CENTURY TRAVEL DOO BEOGRAD780,429,000
FLY 011 DOO BEOGRAD382,202,000
SKY MULTICOM DOO BEOGRAD370,936,000
ROYAL TOURS, doo259,738,000
CompanyWall Finansijski Asistent
  • VILENJAK

    16.6.2022 #1 Author

    Svake godine ista priča…

    Odgovori

  • GOCA BG

    16.6.2022 #2 Author

    Tek sad vidim koliko nismo informisani…

    Odgovori

  • EVA57

    16.6.2022 #3 Author

    Ovo je primer bezobrazluka! Samo najavite da možete i juče da otkažete aranžman i eto „pravila“. Vratićete nam novac, a odmor koji čekamo cele godine i ? Umesto toga porcija nerviranja i propalo leto. Pa otkažite, gospodo sebi poslovanje zbog neozbiljnosti, a nama vratite dvostruki iznos, kako i dolikuje, pa se zabavljajte sa otkazivanjima do mile volje!

    Odgovori

  • BRANA19

    17.6.2022 #4 Author

    Oni mogu ,naravno , a kad treba da se vrati novac turistima ,onda ide malo teze… Cast izuzetcima

    Odgovori

  • SNEZANA

    17.6.2022 #5 Author

    Sto stvarno nije u redu,ljudi trebaju biti bas obazrivi i otvoriti cetvore oci

    Odgovori

  • Anna

    17.6.2022 #6 Author

    Cccc kako zgodno za agencije. Dostupnost se zbog toga direktno proverava sa hotelom. A ne tri dsna kasnije kada novac legne na račun. Bezobrazluk! I onda još imaju obraza da kažu kako su oni najgore prošli za vreme pandemije!

    Odgovori

  • goca87

    17.6.2022 #7 Author

    Sve mogu zarad svog interesa….

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...