Ko gradi i održava pruge u Srbiji?
InfrastrukturaInvesticijeIzdvajamoPoslovanjeSrbija
21.10.2023 12:17 Autor: Milica Rilak 24
U delatnosti izgradnje železničkih pruga i podzemnih železnica u Srbiji dominiraju kineske kompanije, a među prvih pet koje su u 2022. godini ostvarile najviše prihoda iz poslovanja čak četiri su iz Kine.
Među prvih 10 prema ukupnim prihodima su i tri kompanije u domaćem vlasništvu – ZGOP i Pilastro iz Novog Sada, kao i WEG Kolektor iz Beograda.
Prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, za delatnost izgradnje železničkih pruga i podzemnih železnica u našoj zemlji je registrovano ukupno 36 kompanija, među kojima su one angažovane na najvećim infrastrukturnim projektima, kao što je izgradnja brze pruge od Beograda do Subotice, odnosno Budimpešte, a samo prvih pet na našoj listi je u svoje poslovne knjige ubeležilo 58,2 milijarde dinara prihoda u 2022. godini.
Dobit u prošloj godini je, međutim bila upola niža nego u 2021. godini, kada su kompanije registrovane za ovu delatnost ostvarile ukupno 5,77 milijardi dinara dobiti. U 2022. taj pokazatelj iznosio je 2,43 milijarde dinara.
Izgradnja brze pruge od Beograda do Subotice je ključni projekat na kome su angažovane ove kompanije, a najviše prihoda, kao i EBITDA od 2,84 milijarde dinara, ostvario je beogradski ogranak China Railway International Co.Ltd.
Na zvaničnom portalu te kompanije, koja je ogranak China Railway-a, istaknuto je da je u Srbiji po principu joint venture sa China Communications Construction Company Limited bila izvođač radova na izgradnji deonice pruge Beograd-Stara Pazova, i da je kao podizvođač angažovana na projektima izgradnje komunikacione mreže i signalizacije na deonici Stara Pazova-Novi Sad.
„U narednom periodu China Railway International Corporation će uložiti sve napore u izgradnju deonice Novi Sad-Subotica-granica Mađarska-Srbija, i težiće njenom što bržem završetku i puštanju u rad, čime će dati novi doprinos produbljivanju saradnje između Kine i zemalja centralne i istočne Evrope“, poručuje kineska kompanija koja je u Srbiji u 2022. godini zabeležila najveći poslovni prihod.
Na drugom rang liste prema podacima bonitetne kuće CompanyWall je beogradski ogranak China Civil Engineering Construction Corporation Balkan, koja je poznata i po svom akronimu CCECC.
Ova kompanija je u Srbiji bila angažovana na rekonstrukciji pruge Rakovac-Resnik, a bila je zainteresovana i za izgradnju pruge Valjevo-Loznica. Daleko više je, međutim, angažovana u Crnoj Gori, gde je učestvovala u modernizaciji pruge Kolašin-Kos, koja je završena 2017. godine, a nedavno je izrazila zainteresovanost za nastavak izgradnje auto-puta Bar-Boljare, kao i za ulaganje u železničku infrastrukturu.
Treće mesto među „prihodašima“ drži ruski RŽD International, koji je u konzorcijumu sa Karin Komerc MD iz Veternika nedavno završio modernizaciju pruge Subotica-Horgoš, pa se očekuje da će od ponedeljka krenuti prvi vozovi od Subotice ka Segedinu.
Infrastruktura železnice Srbije podnela je letos Ministarstvu zaštite životne sredine zahtev za određivanje obima i sadržaja studije o proceni uticaja na životnu sredinu projekta rekonstrukcije železničke pruge Beograd-Bar, za deonicu od Valjeva do Vrbnice.
Nosilac projekta je, kako je objavio Pluton Logistics, kompanija Infrastruktura železnice Srbije, naručilac ruski RŽD International, a projektant Deutsche Bahn (ogranak Deutsche Bahn Engineering & Consulting).
Kada je reč o „domaćim snagama“, među prvih deset na listi prema ukupnim prihodima u 2022. godini su ZGOP, WEG Kolektor i kompanija Pilastro.
ZGOB pri tome ima najviše zaposlenih među registrovanima za delatnost izgradnje železničkih pruga i podzemnih železnica – ukupno 267 radnika je bilo na platnom spisku ove firme na kraju 2022. godine.
ZGOP je privatizovan 2017. godine, kada je većinski vlasnik kompanije postala Integra Construction iz Kazahstana, da bi 2021. prešao u domaće vlasništvo, a trenutno je vlasnik 100 odsto kapitala vrbaška kompanija Extra-Auto Transport.
Pročitajte još:
ZGOP je, osim na pruzi Beograd-Subotica, angažovan i na rekonstrukciji deonica Požarevac-Majdanpek, Titel-Orlovat, Orlovat-Lukićevo i Knjaževac-Zaječar.
Beogradski WEG Kolektor, sa druge strane, najpoznatiji je po delatnosti zbrinjavanja neopasnog i opasnog otpada, a bavi se i održavanjem donjeg i gornjeg stroja železničkih prugа, što je i pretežna delatnost novosadskog preduzeća Pilastro.
LEBRON
21.10.2023 #1 AuthorSamo neka se gradi
COMILE
21.10.2023 #2 AuthorSamo neka se grade pruge i sto vise brzih vozova da imamo.
COMILE
21.10.2023 #3 AuthorSto vise vozova kao Soko da imamo.
PIKSI
22.10.2023 #4 AuthorBas tako
COMILE
21.10.2023 #5 AuthorMnogo para treba da se ulozi,radnika, ali je bolje za Srbiju.
PAVLE-2005
21.10.2023 #6 AuthorKo ima taj i gradi
MAXMAD
21.10.2023 #7 AuthorProsčna brzina tih pruga 60 km/h
SHALIMAR
21.10.2023 #8 AuthorSamo da strucni ljudi rade pruge,da vozovi na izlecu iz pruga kao Soko..
Lelica
21.10.2023 #9 AuthorJadne su nase pruge i vozovi.
NATI
21.10.2023 #10 AuthorSta bi mi bez kineza
STEPA
23.10.2023 #11 AuthorEee baš tako
REA
21.10.2023 #12 AuthorNesto ne vidim da se ista menja godinama u nazad…
Vale
22.10.2023 #13 AuthorNadajmo se da se sve to radi, pre svega, kvalitetno
BOBICA
22.10.2023 #14 AuthorNadajmo se …
STEPA
22.10.2023 #15 AuthorVožno je da i napi ljudi učestvuju u tome.
MARA
22.10.2023 #16 AuthorPitanje uređenosti zeleznice je vrlo bitno za opsti razvoj
nemamvremenazato
22.10.2023 #17 AuthorSamo neka se gradi
BAĆA
22.10.2023 #18 AuthorPa kinezi, standarno
BLIZANAC
22.10.2023 #19 AuthorMislim da je stanje naših pruga katastrofalno i da treba mnogo ulagati u njih
Sindi
24.10.2023 #20 AuthorTacno tako. Katastrofalno je blaga rec
SUNCICA
22.10.2023 #21 AuthorKo god da ih odrzava, lose to radi
CIGI
22.10.2023 #22 AuthorPokazalo se pose par voznji Do Ns kad su iskakali vozovi iz sina. Ostaje nam sa se nadamo da ce biti bolje.
LENA
22.10.2023 #23 Authorodlicno
SENSEI
24.10.2023 #24 AuthorTreba održavati i unapređivati putnički i železnički sistem u Srbiji