Liberalizacija autobuskog prevoza donosi bolje uslove poslovanja, povezanost i prihvatljive cene
BiznisInovacijePoslovanjeRegionSrbijaTurizam
5.5.2022 14:08 Autor: Stanislav Stanišić 24
FlixBus je svojim poslovnim modelom insistirao na modernizaciji voznog parka, bezbednosti saobraćaja i putnika, fokusirao se na jednostavnu kupovinu autobuskih karata online, nesmetano putovanje širom Evrope i pristupačne cene.
Ipak, kako u razgovoru za Biznis.rs kaže direktor FlixBus CEE South regiona Ante Grbeša, neke zemlje Balkana zbog zakonske regulative ne omogućavaju upotrebu svih tehnoloških inovacija, pa ovakav model poslovanja koji je ponuđen većini zemalja Evrope, ovde na žalost ne može da bude primenjen.
„Iako nije jednostavno ovakav inovativni poslovni model ponuditi zatvorenim tržištima, i dalje imamo neprocenjivu podršku lokalnih autobuskih prevoznika koji su se uključili ili su u procesu uključenja u FlixBus model poslovanja“, kaže Grbeša.
Naš sagovornik ističe da su planovi za Srbiju ambiciozni i da su određeni koraci već preduzeti kako bi se pokrenulo širenje i jačanje FlixBusa na srpskom tržištu. Dodaje da su Srbija, kao i ostatak CEE South regiona, za ovu kompaniju ključne države u povezivanju zapada i istoka Evrope i da se na Srbiju gleda i kao na turistički izrazito atraktivnu zemlju.
Cilj je da se upravo FlixBus mrežom otvore putevi za neke nove turiste širom Evrope, a tu su i mladi i studenti koji žele jednostavno putovati i imati opcije za istraživanje Evrope.
„Dok se većina evropskih država otvorila i deregulisala svoje tržište, srpsko je još uvek zatvoreno, pa zato inovativni poslovni model poput našeg nije lako sprovesti. Iz prve ruke znamo da postoji snažna želja za većom liberalizacijom tržišta, jer to znači i bolje uslove poslovanja, bolju povezanost, prihvatljive cene, brži regionalni razvoj, te otvaranje novih radnih mesta. Verujemo u naš poslovni model i sve dobrobiti koje iz njega proizilaze, a koje se jasno vide na rastu i razvoju regiona. Sigurni smo da će to prepoznati i institucije koje donose odluke“, navodi Ante Grbeša.
On ističe da se ništa ne dešava preko noći, ali veruje da će zemlje regiona ojačati, a mreža FlixBusa još više proširiti, te time snažno povezati Srbiju sa ostatkom Evrope.
Direktor CEE South regiona smatra da je jako značajna studija Svetske banke koja je u saradnji sa Komisijom za zaštitu konkurencije Srbije istraživala cene autobuskih karata i kojom se došlo do zaključka da je, bez obzira na kvalitet, naknada u Srbiji duplo skuplja u odnosu na pojedine evropske države.
„Srbija je jedna od retkih zemalja u regiji, ako ne i jedina, koja je sprovela ovakvo opširno i detaljno istraživanje postojećeg stanja na području autobuske industrije. Kroz godine rada na srpskom tržištu i sami smo osetili sve navedene izazove zakonskih regulativa koje su ograničavajuće za razvoj poslovanja. Srbija je još uvek zatvoreno tržište, a ključna razlika leži upravo u tome što u državama sa otvorenim tržištima autobuske kompanije rastu i razvijaju se implementacijom savremenih rešenja u pogledu digitalizacije poslovanja i zelenih energija, tako da su i same kompanije puno fleksibilnije zbog veće konkurentnosti“, ocenjuje Grbeša.
Neophodna saradnja sa regionalnim partnerima
„FlixBus poslovni model temelji se na saradnji sa domaćim, regionalnim partnerima te samim tim imamo i njihovu neprocenjivu podršku na domaćem terenu koji oni najbolje poznaju. Tako zajedničkim snagama ispunjavamo sve zakonske preduslove za dobijanje dozvole prevoza, te preduslove za pružanje kvalitetne i bezbedne usluge našim putnicima.
Saradnja sa autobuskim partnerima usmerena je na sinergiju poslovnih modela obe strane. S jedne strane tu je FlixBus sa propisanim visokim nivoom usluge, visokim bezbednosnim i kvalitetnim standardima, dok s druge strane imamo i po nekoliko decenija iskustva domaćih regionalnih partnera. Na taj način zajednički podižemo autobusku industriju na viši nivo, digitalizujemo dosadašnje zastarelo iskustvo u vožnji autobusima, te Srbiju umrežujemo sa celom Evropom“, objašnjava Grbeša.
Kada imate zatvoreno tržište, tvrdi naš sagovornik, razvoj nije moguć, pa na takvom tržištu putnik nailazi na zid, nema opcije izbora i uzima ono što mu je ponuđeno.
„Svakako treba istaći da na svakom tržištu, pa čak i najzatvorenijem, postoje kompanije koje nastoje pratiti i primenjivati savremene trendove i rešenja. FlixBus vizija temelji se na povezivanju svih većih, ali i manjih destinacija u nekoj zemlji. Na zatvorenim tržištima je teško poslovati, što se može zaključiti i iz izvrsne studije koju su napravile Komisija za zaštitu konkurencije i Svetska banka, u kojoj je jasno navedeno kako je otvaranje tržišta neophodno da bi se razvijalo i napredovalo, te da korisnici jedino na taj način mogu imati opcije povoljnije i kvalitetnije usluge“, ocenjuje Ante Grbeša.
Pročitajte još:
FlixBus je u svojih devet godina postojanja na evropskom tržištu već prepoznatljiv kao brend. Osim Evrope, proširio se na SAD, Brazil i Kanadu, tako da je sada poznat i na globalnom nivou.
„Putnici traže jednostavan način putovanja, a upravo takvo jednostavno rešenje FlixBus i nudi. Naša istraživanja su dokaz da mladi ljudi željni putovanja, posebno studenti, znaju za opcije putovanja FlixBusom. Podržavaju nas i neki od mladih srpskih influensera, koji već odavno putuju s nama, bilo iz Srbije ili neke druge evropske zemlje, pa samim tim dodatno podižu interes. Od 2017. godine kontinuirano pronalazimo načine pružanja jednostavne usluge putovanja putnicima iz Srbije ove godine planiramo da nadogradimo mrežu linija“, najavljuje Grbeša.
MIŠKOVIĆ
5.5.2022 #1 Authorodlično zamišljeno ali ne funkcioniše baš najbolje. imao sam priliku da se vozim Flix busom na kraju je cena krate bila ista kao i redovna linija
Lolek
5.5.2022 #2 Authorkod nas su uvek bili liberalni besplatno se voze svi
Emilija
5.5.2022 #3 AuthorKod nas za sve treba vreme
GINKO
5.5.2022 #4 AuthorNe znam koliko je to pametno i najbolje je da nigde se ne krećemo sami i peške nego da budemo kao roboti
DJORDJE1
5.5.2022 #5 AuthorValjda će ovo biti korisno za sve autobuske prevoznike kod nas…
IVAN
5.5.2022 #6 AuthorTako nekako
TATJANA
5.5.2022 #7 AuthorMisljenja su podeljena, ja nisam koristila ali vidim dosta pozitivnih utisaka
TINA
5.5.2022 #8 AuthorIzgleda dobro I korisno
MARA
5.5.2022 #9 AuthorZa nekih desetak godina ćemo i mi doci na red..
SNEZANA
5.5.2022 #10 AuthorNadamo se da ce ovo I kod nas biti primenljivo.
GOCA BG
5.5.2022 #11 AuthorImaju odlicnu viziju,verujem da ce je sprovesti u delo…
NATI29
5.5.2022 #12 AuthorTreba ulagati i u autobuski saobracaj
STRELAC
5.5.2022 #13 AuthorI red bi bio da se prosiri mreza linija.
LUKA
5.5.2022 #14 AuthorTesko je izvesti u praksi
IVAN
5.5.2022 #15 AuthorPozdravljam ovaj potez
BRANA19
6.5.2022 #16 AuthorMožda ,i to zavisi kod kojih prevoznika…
Anna
6.5.2022 #17 AuthorCena karata u Srbiji je najskuplja u regionu. Plate radnika najniže a vozila gradskog i prigradskog prevoza opasna po život.
Zato ovakav pristup prevozu izaziva nepoverenje umesto da se prihvati oberučke.
MARKO7
6.5.2022 #18 AuthorPa baš mi je drago što će cene biti povoljnije
JOVANA
6.5.2022 #19 AuthorNadam se da ce se ovo i sprovesti u delo
jelena93
6.5.2022 #20 AuthorBiće dobro ako uspe kod nas..
Sasa
6.5.2022 #21 AuthorKod nas redovna linija nemoze se prenositi na drugo pravno lice ili dati u zakup – extremno lako resivo ali ministarstvo saobracaja cuti kao i za sve ostalo- mi smo jedina zemlja kojoj preko granice ne priznaju COD95 za koji nam uredno naplacuju tzv predavanja ,pa jedini imamo dva putna naloga za jednu istu voznju,pa smo jedina zemlja koja pored.digitalnih tahografa moramo i rucno da vodimo radno vreme vozaca,pa sad arhiviranje dokumentacije,pa sad foskalne kase za svaki bus posebno itd itd ,pa raznorazne birokratske gluposti da bi odvezao putnike od tacke A do tacke B – NECE NIKO U MINISTARSTVU NISTA DA MENJA
DEKSI
7.5.2022 #22 AuthorTo je korisno, bice valjda nekad i kod nas.
ZVE84
8.5.2022 #23 AuthorDa li to znači da ćemo putovati jeftinije?
STRAHINJA
8.5.2022 #24 AuthorZnaci da ce se samo ciniti da putujes jeftinije