Ni sve veće plate ne mogu da privuku nedostajuće kadrove
AnalizaIzdvajamoPoslovanjeSrbija
6.11.2022 12:43 Autor: Marko Miladinović 22
Turističke i ugostiteljske delatnosti bile su među najviše pogođenim zbog pandemije korona virusa. Prinudna zatvaranja granica i ograničenja u ugostiteljskim objektima za posledicu su imali ozbiljne gubitke merene udelom u bruto društvenom proizvodu (BDP) u državama koje se oslanjaju na turističke posete.
Iako Srbija nije dominantno turistička zemlja, doprinos turizma nacionalnom BDP-u sve je veći iz godine u godinu. U do sada rekordnoj 2019. godini turizam je činio oko 3,5 odsto srpskog BDP-a, sa ostvarenih 1,4 milijardi evra, pokazuju podaci Republičkog zavoda za statistiku. U pandemijom uzdrmanoj 2020. godini taj rezultat bio je za četvrtinu slabiji, da bi se u prošloj godini oporavio do udela od oko tri odsto.
Biznis.rs vam u dva nastavka donosi pregled poslovanja mikro hotela i odmarališta u Srbiji, analizira glavne probleme i izazove koji postoje u ovoj delatnosti, i predlaže moguća rešenja, uz komentare turističkih radnika i predstavnika turističke privrede.
Kada je reč o hotelskom sektoru, najveću štetu pretrpela su mikro preduzeća. Njima su državna pomoć i oslanjanje na domaće turiste najviše značili da prebrode vrhunac krize. Sada, suočeni sa pritiscima inflacije i krizom energenata, nailaze na nove izazove.
Prema podacima kojima raspolaže bonitetna kuća CompanyWall, prošle godine je u našoj zemlji poslovalo 940 mikro preduzeća koja su pružala usluge hotelskog smeštaja i 376 firmi mikro veličine koje su registrovane kao odmarališta. Zbirno gledano, ti pravni subjekti su registrovali pad ukupnih prihoda u ovoj godini – mikro hoteli čak 1,35 milijardi dinara manje.
To znači da dobar deo njih ipak nije uspeo da se oporavi tokom 2021. godine.
Ukupan prihod svih mikro preduzeća koja pružaju hotelski smeštaj u Srbiji u 2020. godini | 8.441.201.000 dinara |
Ukupan prihod svih mikro preduzeća koja pružaju hotelski smeštaj u Srbiji u 2021. godini | 7.092.670.000 dinara |
Zlatiborski hotel Centar Inn zabeležio je najveće prihode u kategoriji mikro preduzeća koja pružaju hotelski smeštaj. Njegov menadžer Bojan Bosiljčić za Biznis.rs konstatuje da je tokom prošle i u tekućoj godini bio primetan oporavak poslovanja, ali da ovaj hotel ima sreću što je na atraktivnoj destinaciji gde dolazi puno, pre svega, domaćih turista.
“Smeštajni segment našeg poslovanja i nije bio toliko ugrožen, za razliku od dela biznisa koji pripada restoranu, zbog ranijeg ograničenja broja gostiju po određenoj kvadraturi. U poređenju sa gradskim hotelima, na primer, mi nismo doživeli veći pad prometa”, objašnjava Bosiljčić, i dodaje da su posle dva najgora meseca u 2020. godini oporavak započeli naši sunarodnici koji u tom trenutku još uvek nisu mogli da putuju van granica zemlje.
Stoga se može reći da su se turistički radnici na Zlatiboru, za razliku od njihovih kolega u većini drugih krajeva Srbije, nekako “provukli” u doba korona krize.
U to doba počeli su da se dodeljuju turistički vaučeri, ali i druge subvencije države namenjene turističkom sektoru, i one jesu pomogle da se prevaziđe period najveće krize. Bosiljčić posebno ističe vaučere, jer su oni umnogome doprineli da se popune kapaciteti u takozvanim “mrtvim mesecima”, izvan tradicionalnih turističkih sezona leti i zimi.
Kao primer naš sagovornik navodi upravo završeni oktobar, kada je zabeležen rekordan promet u hotelu za ovo doba godine. Posetioci su većinom bili upravo građani Srbije preko 50 godina starosti, koji su iskoristili mogućnost vaučera i odabrali Zlatibor kao destinaciju za odmor.
“Međutim, na Zlatiboru se još uvek nije vratio nivo posetilaca iz udaljenijih zemalja. Recimo, 2019. godine evidentna je bila ekspanzija dolazaka turista iz Kine, ali pandemijska situacija je prekinula taj trend”, napominje Bosiljčić, i dodaje da su zato primetni dolasci gostiju iz regiona.
Na pitanje kako su u ovom, ali i drugim hotelima na Zlatiboru, uprave reagovale na inflatorne pritiske koji su počeli da se ispoljavaju pre godinu dana – pre svega rast cena hrane, a kasnije i energenata – menadžer Centar Inna kaže da su cene usluga morale da budu korigovane kako bi ovaj hotel ostao konkurentan, a na kraju krajeva, i kako bi se čitav biznis u takvim uslovima isplatio.
“Na formiranje cena utiču sirovine i energenti, ali i cena rada, koja je takođe porasla, pogotovo jer je osetan nedostatak kadrova u poslednje vreme. Sve to zajedno je dovelo do toga da je čist profit sve manji”, naglašava Bosiljčić.
Kada je reč o radnoj snazi, nje je sve manje u poređenju sa rastućom tražnjom.
“Kada se pogleda – od granice sa Crnom Gorom pa sve recimo do Čačka živi možda 150.000 ljudi, a samo se oko zimskih i novogodišnjih praznika u zlatiborskom kraju stekne 70.000-100.000 gostiju. Dakle, potreba za radnom snagom je velika, ali nema zainteresovanih među mladim ljudima, uprkos tome što su ponuđene zarade sve veće”, kaže Bosiljčić.
Kao jedan od problema on navodi i nedostatke u samom školskom sistemu, koji ne priprema dovoljan broj kadrova za oblast turizma i ugostiteljstva.
“Lakše ćete danas naći kandidate za upravljačke pozicije u hotelima nego osoblje potrebno za pružanje ugostiteljskih usluga”, zaključuje Bosiljčić i napominje da u kolektivu Centar Inna zato sada ima petoro ljudi iz Bosne i Hercegovine i Crne Gore, a u poslednjih godinu-dve dana nikada nisu bili bolji uslovi rada u Zlatiborskom okugu, kako u vidu registrovanih zarada, tako i u vidu bonusa i bakšiša.
Zlatiborski okrug tu zaista predstavlja (pozitivan) izuzetak jer sudeći prema statistici RZS-a, prosečne zarade u pružanju smeštaja i ugostiteljskih usluga spadaju među najniže u Srbiji i u avgustu su iznosile 46.679 dinara neto. No, u poređenju sa istim mesecom prošle godine, one su zabeležile nominalni rast od 15,6 odsto, te spadaju među najbrže rastuće od svih kategorija delatnosti.
Ako se tome dodaju pomenuti bonusi i neregistrovani prilivi u vidu neizostavnih bakšiša, pogotovu na najposećenijim turističkim destinacijama, situacija je u stvarnosti verovatno bitno drugačija.
Pročitajte još:
“Ljudi su ključni u turizmu i na njih reaguju posetioci, a ne na kojekave ‘zlatne hotele’ i slično. Čitavom turističkom sektoru nedostaju kvalitetne sobarice, kuvari, pomoćni kuvari, recepcioneri…”, kaže naš sagovornik.
Na kraju, zlatiborski hotelijer za naredni period kaže da je glavna bojazan vezana za posledice energetske krize, odnosno da li će biti dovoljno električne energije i po kojoj ceni. Mimo toga, pokazatelji govore da će zimska sezona biti izuzetna jer je jedan deo kapaciteta odavno unapred rezervisan.
Pročitajte i prvi deo našeg istraživanja o poslovanju mikro hotela i odmarališta: Uspeh manjih turističkih smeštaja rezultat propadanja velikih hotelskih kompleksa
Milovan94
6.11.2022 #1 AuthorZbog korone sigurno je najviše hotelski sektor oštećen i trebaće još par godina da bi se vratio na nivo kakav je bio pre korone.
TATJANA
6.11.2022 #2 AuthorSigurno bez vaučera ne bi bila ovakva posecenost i popunjenost kapaciteta, ovako obe strane su zadovoljne, gosti i ugostitelji
VANJA
6.11.2022 #3 AuthorPitanje je koliko su to vece plate. Sigurno nisu dovoljno velike.
SRDJAN
6.11.2022 #4 AuthorZa kvalitetnim osobljem i kadrom uvek se tragalo u ugostiteljstvu. Neki su se cenili a neki bas i nisu pa mozda je i to razlog zasto je sve manje ugostitelja bez radne snage.
IVAN
6.11.2022 #5 AuthorNema vise ko da radi dosta su ljudi radili za dzabe.sad ce te radnike da uvozite samo polako.
STRAHINJA
6.11.2022 #6 AuthorNazalost, mikrofirme generalno imaju ogromne probleme zbog stranih velikih lanaca, a tek ako uzmemo u obzir sta nude, namece se logican pad potraznje i zainteresovanosti
JANA
6.11.2022 #7 AuthorRealno ,kriza je svuda tako da je jako tesko
SUNCOKRET
6.11.2022 #8 AuthorVaučeri su dosta dopfrinelik opsrqnku domaćeg turiszmaq i doba korone i posle korone ali na koronu se nastavila Ukrajinska kriza i zato se nije povećao broj stranih turista
BIJUTI27
6.11.2022 #9 AuthorPlate su jadne, bedne i mizerne..
BIJUTI27
6.11.2022 #10 AuthorSve je to malo za pristojan život..
MARKO7
6.11.2022 #11 AuthorVremenom će plate biti veće
VERA
6.11.2022 #12 AuthorNeko ko je otisao u inostranstvo zbog boljeg posla nece sigurno skoro da se vraca i ako se poveca plata duplo.
SNEZANA
6.11.2022 #13 AuthorVeliki je odliv radnika u inostranstvo,sto je nazalost porazavajuca slika za sve nas.
DANIJELA
6.11.2022 #14 AuthorFale kadrovi u svim profesijama.
LIMUN ŽUT
6.11.2022 #15 AuthorMislim da je dosta ljudi okrenulo leđa tom sektoru zbog generalno loših finansijskih uslova i preorijentisalo se na nešto profitabilnije a tek sad se osećaju posledice višegodišnjeg zanemarivanja.
FRUIT04
6.11.2022 #16 AuthorVecina turistickih preduzeca je otvorena I zbog vaucera I odnore u Srbiji. To je jedina kao pomoc moju su dobili.
NATI29
6.11.2022 #17 AuthorSvi kvalitetni radnici su zaposleni
MARE
6.11.2022 #18 AuthorVecina njih je nastavila da radi na crno sto se ne moze zameriti u ovim okolnostima
ZVEZDICA01
6.11.2022 #19 AuthorOvo se dešava u svim sektorima… Teško je danas naći dobrog radnika!
Dunja5
7.11.2022 #20 AuthorZavisi sta se podrazumeva pod vece plate, ljudi prelaze u grane gde imaju veci prihod i gde se osecaju bolje.
VOJKAN
8.11.2022 #21 AuthorPare često rešavaju sve probleme, a nekad ni one ne mogu neke stvari da reše
BOJANA
8.11.2022 #22 AuthorNisu samo plate upitanju. Važnu su i uslovi rada i odnos nadređenih prema radniku……