Nova pravila za izvoz iz Srbije u Nemačku
21.12.2022 08:19 Autor: Redakcija Biznis.rs 1
Kompanije iz Srbije, domaće ili strane, koje izvoze sirovine, komponente, poluproizvode i usluge na nemačko tržište od 1. januara 2023. godine moraće da poštuju ljudska prava i dokažu da nisu zagađivači životne sredine, onako kako nalaže novi zakon o lancima isporuke u Nemačkoj. Ovaj propis se ne odnosi na naše kompanije koje izvoze gotove proizvode, već isključivo na dobavljače.
Pomoćnica direktora Sektora udruženja privrede Privredne komore Srbije Tanja Lindel ističe za Politiku da se novi zakon prvestveno odnosi na nemačke kompanije koje imaju više od 3.000 zaposlenih, a od 1. januara 2024. godine počeće da važi za nemačke firme sa više od hiljadu zaposlenih.
„Nemačke kompanije koje imaju sopstvenu delatnost podležu ovom zakonu, a zakon se prenosi na neposredne i posredne dobavljače poluproizvoda i usluga u lancu proizvodnje, odnosno sve firme koje imaju ugovorni dobavljački odnos sa tamošnjim kompanijama. Nemamo podatak na koliko naših preduzeća se to odnosi, jer ne znamo kakve ugovore imaju. Iz Srbije oko 3.000 kompanija izvozi na nemačko tržište, ali deo njih izvozi gotove proizvode“, naglasila je Lindel.
Prema njenim rečima, domaće firme će morati da ispune onaj deo odgovornosti i obaveza iz zakona koji na njih prenese krajnji kupac, nemački partner. Zakon definiše samo šta nemačka kompanija mora da ispuni, a to šta će i koji deo obaveza će nemačka firma da prenese na svog direktnog dobavljača biće definisano ugovorom. Zakon traži od preduzeća da se napravi procena rizika, da se redovno radi analiza uspeha i da se objavljuju izveštaji koji su javni.
„Ovaj zakon od nemačkih kompanija zahteva da naprave procenu rizika, da odrede osobu koja je odgovorna za sprovođenje mera rizika, za uspostavljanje postupka za pritužbe i dokumentovanje podnošenja izveštaja. I to u oblastima dečji rad, prinudni rad i ropstvo, diskriminacija, nepoštovanje prava na udruživanje, uskraćivanje primene zarade, protivpravno oduzimanje zemlje, zloupotreba privatnog obezbeđenja. U oblasti zaštite životne sredine se poziva na tri konvencije, o zagađujućim supstancama, upotrebi žive i prekograničnog kretanja opasnog otpada i njihovo odlaganje“, navodi Lindel.
Nemački zakon je, kako kaže, uvertira i priprema firmi za direktivu Evropske unije koja se najavljuje i koja se već radi. Ona će biti dosta strožija od nemačkog zakona. Privredna komora Srbije (PKS) će pokrenuti u prvom kvartalu 2023. godine kancelariju za pomoć srpskim privrednicima sa ciljem da se domaće kompanije, koje su deo nemačkih lanaca dobavljača, što bolje informišu i prilagode novom zakonu o lancima isporuke u Nemačkoj.
Dragoljub Rajić iz Mreže za poslovnu podršku ističe da u prvoj godini primene ovog propisa veliki broj naših firmi neće biti pogođen, ali da od sledeće godine hoće, pogotovo logističke kompanije koje prevoze sirovine. Dodaje da naše izvoznike neće pogoditi to što nemačke firme neće moći da rade sa kompanijama koje krše ljudska prava u bilo kom obliku, bave se prinudnim radom, drže radnike na crno. To se najviše odnosi na firme iz Azije i Afrike koje učestvuju u nemačkim lancima dobavljača.
„Drugi segment je mnogo važniji za nas. Sve kompanije koje izvoze sirovine ili poluproizvode moraće da dokažu kroz svoje poslovanje da nisu zagađivači životne sredine. To znači da će u proizvodnim ili radnim procesima morati da emituju količinu ugljen-dioksida (CO2) na nivou onoga što se u Nemačkoj propisuje za određenu privrednu granu“, objašnjava Rajić.
Pročitajte još:
Ako naši proizvođači koriste traktore na dizel, a izvoze hranu u Nemačku, moraće u određenom procentu da koriste druga goriva ili evro pet motore.
„li ako rade na mašinama koje emituju određenu količinu CO2, moraće da dokažu da je udeo u proizvodnji minimalan ili nula. Logističke kompanije će morati da počnu da kfupuju kamione na hibridni pogon, a železnica da prelazi na hidrogen. To je sve ono što nas očekuje u budućnosti“, najavio je Rajić.
Nemačka je ovo pokrenula kao najveća evropska ekonomija, ali slične korake preduzimaju Francuska i Velika Britanija, a uskoro će i na nivou EU postojati ovakva obaveza. Za Srbiju će veliki izazov biti železnica, kao najzeleniji vid prevoza. Naša železnica nije konkurenta, jer je spora. Upravo je zbog toga austrijska kargo grupa najavila ulazak na naše tržište.
TATJANA
22.12.2022 #1 AuthorZnacice im pomoć PKS-a da dobru informaciju