Utvrđuje se postojanje restriktivnog sporazuma

Pokrenut postupak protiv Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS zbog sumnje na povredu konkurencije

IzdvajamoPoslovanjeSrbija

11.10.2024 15:42 Autor: Milica Rilak 2

Pokrenut postupak protiv Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS zbog sumnje na povredu konkurencije Pokrenut postupak protiv Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS zbog sumnje na povredu konkurencije
Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je po službenoj dužnosti postupak ispitivanja povrede konkurencije protiv društava Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS. Komisija je, kako... Pokrenut postupak protiv Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS zbog sumnje na povredu konkurencije

Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je po službenoj dužnosti postupak ispitivanja povrede konkurencije protiv društava Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS.

Komisija je, kako je navedeno u zaključku objavljenom na portalu te institucije, utvrdila da su četiri kompanije zaključile restriktivni sporazum i najavila da će preduzeti sve potrebne dokazne radnje u cilju pravilnog utvrđivanja činjeničnog stanja, ispitati postojanje povrede konkurencije, a po okončanju postupka doneti konačnu odluku o postojanju povrede konkurencije.

U obrazloženju zaključka Komisija je navela da je, prema javno dostupnim podacima, tržište maloprodaje u Srbiji ostvarilo vrednosni rast od 7,2 odsto u periodu od aprila 2023. do marta 2024. godine, u poređenju sa istim periodom prethodne godine, dok je količinski tržište zabeležilo blagi pad od -1,9 odsto.

„U istom periodu godišnja stopa inflacije iznosila je pet odsto, ali je porast cena u maloprodaji bio skoro duplo veći od inflatornih pritisaka, što ukazuje na značajno povećanje cena koje je iznad očekivanog nivoa“, navedeno je u analizi.

Dalje se Komisija bavila tržišnim udelom četiri trgovinska lanca, pa je zaključila da Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS čine preko 50 odsto tržišta maloprodaje na teritoriji Srbije, te je, kako su istakli, dalja analiza uslova konkurencije na posmatranom tržištu obuhvatila samo stranke u postupku.

„Kod stranaka u postupku konstatovan je rast bruto marži u periodu od 2016. godine kada je iznosila 35 milijardi dinara do 2023. godine kada dostiže iznos od 87,4 milijarde dinara. Komisija je konstatovala kontinuiran rast stopa bruto marži od nabavne vrednosti koja je 2016. godine kod stranaka u postupku u proseku iznosila 19 odsto, dok je 2023. godine bila 38 odsto“, ukazala je Komisija za zaštitu konkurencije.

Izvor: Freepik

Analiza poslovne dobiti stranaka u postupku takođe pokazuje trend rasta u periodu od 2016. do 2023. godine, objavljeno je u obrazloženju.

„Zbirna poslovna dobit stranaka u postupku 2016. godine iznosila je 3,7 milijardi dinara, a 2023. godine je dostigla iznos od 18,6 milijardi dinara. Ovaj trend ukazuje na rast profitabilnosti trgovinskih lanaca“, istakla je Komisija.

Uz napomenu da su rezultati analize prethodno iznetih finansijskih pokazatelja ukazali na potrebu daljeg i detaljnijeg praćenja tržišta maloprodaje, Komisija je u dužem vremenskom periodu posmatrala i analizirala cene pojedinačnih uporedivih proizvoda kako bi identifikovala trendove i moguća odstupanja u maloprodajnim cenama.

Tako je, na osnovu javno dostupnih podataka o cenama, kao i na osnovu podataka o cenama izloženim na rafovima pojedinih maloprodajnih lanaca, Komisija konstatovala da su kod stranaka u postupku za znatan broj proizvoda maloprodajne cene identične.

Komisija je u periodu od kraja aprila do 19. septembra 2024. godine pratila kretanje cena za 35 izabranih proizvoda u maloprodajnim lancima Dis, Merkator, Delez i Univerexport, uključujući i osam proizvoda koje je poimence nabrojala (Imlekov jogurt Balans+ i Imlekovo mleko od 2,88mm, Dijamantovo ulje od litar, Sunoko šećer…), da bi potom pratila i „prosečnu potrošačku korpu tročlanog domaćinstva“, na bazi koje je identifikovano 45 proizvoda koji će biti predmet posmatranja, a koji su u potpunosti uporedivi.

Presek cena je izvršen u periodu od 23. do 30. avgusta 2024. godine, a poređene su cene koje su važile u tom periodu kod stranaka u postupku, uz dodatak još jednog maloprodavca – Cash&Carry PLUS.

U periodu u kojem je pravljen presek cena, od ukupno 45 proizvoda koji su bili predmet analize, u MAXI-ju (Delhaize) je na akciji bilo šest proizvoda, u IDEA (Merkator-S) deset proizvoda, dok je u Univerexportu devet proizvoda bilo ponuđeno po sniženoj akcijskoj ceni. Posebno se, kako su naveli iz Komisije, ističe DIS, gde je čak 15 proizvoda bilo na akciji. Suprotno tome, Cash&Carry PLUS nije imao nijedan proizvod na akciji.

„Kada je u pitanju vrednost potrošačke korpe kod stranaka u postupku, ona je bila neznatno različita i kretala se u rasponu od 35.161 do 38.830 dinara, s tim da je vrednost najniža kod maloprodajnog lanca koji je u tom momentu imao i najveći broj proizvoda na akciji. U slučaju da je vrednost potrošačke korpe računata na bazi redovnih cena, ova razlika bi bila još manja. Znatno niža cena potrošačke korpe (30.523 dinara) je u maloprodajnom objektu Cash&Carry PLUS, za koji je utvrđeno da, u odnosu na ostale analizirane maloprodavce, ima najnepovoljnije komercijalne uslove nabavke posmatranih proizvoda„, navela je Komisija.

Na osnovu svega navedenog Komisija je utvrdila:

  • da je tržište maloprodaje u Srbiji ostvarilo vrednosni rast u periodu od aprila do marta 2024. godine uz istovremeni količinski blagi pad;
  • da je u periodu od aprila 2023. do marta 2024. godine porast cena u maloprodaji bio skoro duplo veći od inflatornih pritisaka;
  • da je u periodu od 2016. godine do 2023. godine konstatovan značajan rast prihoda i bruto marži, odnosno profitabilnosti stranaka u postupku, što potvrđuju i podaci o njihovoj poslovnoj dobiti;
  • da su u periodu od aprila do septembra 2024. godine redovne cene osam pobrojanih proizvoda (mleko, jogurt, ulje, brašno, šećer, jaja i banane) kod svih posmatranih maloprodavaca bile iste ili slične, uz različite uslove nabavke;
  • da se vrednost potrošačke korpe koja sadrži 45 odabranih proizvoda neznatno razlikuje između stranaka u postupku, dok je znatno niža u maloprodajnom objektu učesnika koji nije stranka u postupku, a koji ima najnepovoljnije komercijalne uslove nabavke.

Komisija je na osnovu svega prethodno utvrđenog zaključila da je „osnovano pretpostavila da su pokazatelji konstatovani na tržištu maloprodaje rezultat odsustva međusobnog konkurentskog pritiska
posmatranih maloprodavaca, odnosno da su društva Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS zaključila restriktivni sporazum iz člana 10. Zakona o zaštiti konkurencije.

„Izneto je utvrđeno naročito na osnovu toga što je kod posmatranih proizvoda jedini oblik cenovna konkurencija, koja u uslovima istih redovnih, pa i istih akcijskih cena, izostaje u potpunosti“, navela je Komisija u zaključku i objavila da pokreće postupak ispitivanja povrede konkurencije po službenoj dužnosti.

Komisija je takođe pozvala sva lica koja raspolažu podacima, ispravama ili drugim relevantnim informacijama koje mogu biti od značaja za utvrđivanje činjeničnog stanja u ovom postupku da ih dostave Komisiji za zaštitu konkurencije na adresu Savska br. 25 u Beogradu.


  • meli77

    11.10.2024 #1 Author

    Nama potrošacima je samo važno akcijske cene

    Odgovori

  • SENSEI

    11.10.2024 #2 Author

    Sumnja postoji, sad je samo treba da se sve lepo dokaže

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.