Utvrđuje se postojanje restriktivnog sporazuma

Pokrenut postupak protiv Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS zbog sumnje na povredu konkurencije

PoslovanjeSrbija

11.10.2024 15:42 Autor: Milica Rilak 50

Pokrenut postupak protiv Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS zbog sumnje na povredu konkurencije Pokrenut postupak protiv Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS zbog sumnje na povredu konkurencije
Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je po službenoj dužnosti postupak ispitivanja povrede konkurencije protiv društava Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS. Komisija je, kako... Pokrenut postupak protiv Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS zbog sumnje na povredu konkurencije

Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je po službenoj dužnosti postupak ispitivanja povrede konkurencije protiv društava Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS.

Komisija je, kako je navedeno u zaključku objavljenom na portalu te institucije, utvrdila da su četiri kompanije zaključile restriktivni sporazum i najavila da će preduzeti sve potrebne dokazne radnje u cilju pravilnog utvrđivanja činjeničnog stanja, ispitati postojanje povrede konkurencije, a po okončanju postupka doneti konačnu odluku o postojanju povrede konkurencije.

U obrazloženju zaključka Komisija je navela da je, prema javno dostupnim podacima, tržište maloprodaje u Srbiji ostvarilo vrednosni rast od 7,2 odsto u periodu od aprila 2023. do marta 2024. godine, u poređenju sa istim periodom prethodne godine, dok je količinski tržište zabeležilo blagi pad od -1,9 odsto.

„U istom periodu godišnja stopa inflacije iznosila je pet odsto, ali je porast cena u maloprodaji bio skoro duplo veći od inflatornih pritisaka, što ukazuje na značajno povećanje cena koje je iznad očekivanog nivoa“, navedeno je u analizi.

Dalje se Komisija bavila tržišnim udelom četiri trgovinska lanca, pa je zaključila da Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS čine preko 50 odsto tržišta maloprodaje na teritoriji Srbije, te je, kako su istakli, dalja analiza uslova konkurencije na posmatranom tržištu obuhvatila samo stranke u postupku.

„Kod stranaka u postupku konstatovan je rast bruto marži u periodu od 2016. godine kada je iznosila 35 milijardi dinara do 2023. godine kada dostiže iznos od 87,4 milijarde dinara. Komisija je konstatovala kontinuiran rast stopa bruto marži od nabavne vrednosti koja je 2016. godine kod stranaka u postupku u proseku iznosila 19 odsto, dok je 2023. godine bila 38 odsto“, ukazala je Komisija za zaštitu konkurencije.

Izvor: Freepik

Analiza poslovne dobiti stranaka u postupku takođe pokazuje trend rasta u periodu od 2016. do 2023. godine, objavljeno je u obrazloženju.

„Zbirna poslovna dobit stranaka u postupku 2016. godine iznosila je 3,7 milijardi dinara, a 2023. godine je dostigla iznos od 18,6 milijardi dinara. Ovaj trend ukazuje na rast profitabilnosti trgovinskih lanaca“, istakla je Komisija.

Uz napomenu da su rezultati analize prethodno iznetih finansijskih pokazatelja ukazali na potrebu daljeg i detaljnijeg praćenja tržišta maloprodaje, Komisija je u dužem vremenskom periodu posmatrala i analizirala cene pojedinačnih uporedivih proizvoda kako bi identifikovala trendove i moguća odstupanja u maloprodajnim cenama.

Tako je, na osnovu javno dostupnih podataka o cenama, kao i na osnovu podataka o cenama izloženim na rafovima pojedinih maloprodajnih lanaca, Komisija konstatovala da su kod stranaka u postupku za znatan broj proizvoda maloprodajne cene identične.

Komisija je u periodu od kraja aprila do 19. septembra 2024. godine pratila kretanje cena za 35 izabranih proizvoda u maloprodajnim lancima Dis, Merkator, Delez i Univerexport, uključujući i osam proizvoda koje je poimence nabrojala (Imlekov jogurt Balans+ i Imlekovo mleko od 2,88mm, Dijamantovo ulje od litar, Sunoko šećer…), da bi potom pratila i „prosečnu potrošačku korpu tročlanog domaćinstva“, na bazi koje je identifikovano 45 proizvoda koji će biti predmet posmatranja, a koji su u potpunosti uporedivi.

Presek cena je izvršen u periodu od 23. do 30. avgusta 2024. godine, a poređene su cene koje su važile u tom periodu kod stranaka u postupku, uz dodatak još jednog maloprodavca – Cash&Carry PLUS.

U periodu u kojem je pravljen presek cena, od ukupno 45 proizvoda koji su bili predmet analize, u MAXI-ju (Delhaize) je na akciji bilo šest proizvoda, u IDEA (Merkator-S) deset proizvoda, dok je u Univerexportu devet proizvoda bilo ponuđeno po sniženoj akcijskoj ceni. Posebno se, kako su naveli iz Komisije, ističe DIS, gde je čak 15 proizvoda bilo na akciji. Suprotno tome, Cash&Carry PLUS nije imao nijedan proizvod na akciji.

„Kada je u pitanju vrednost potrošačke korpe kod stranaka u postupku, ona je bila neznatno različita i kretala se u rasponu od 35.161 do 38.830 dinara, s tim da je vrednost najniža kod maloprodajnog lanca koji je u tom momentu imao i najveći broj proizvoda na akciji. U slučaju da je vrednost potrošačke korpe računata na bazi redovnih cena, ova razlika bi bila još manja. Znatno niža cena potrošačke korpe (30.523 dinara) je u maloprodajnom objektu Cash&Carry PLUS, za koji je utvrđeno da, u odnosu na ostale analizirane maloprodavce, ima najnepovoljnije komercijalne uslove nabavke posmatranih proizvoda„, navela je Komisija.

Na osnovu svega navedenog Komisija je utvrdila:

  • da je tržište maloprodaje u Srbiji ostvarilo vrednosni rast u periodu od aprila do marta 2024. godine uz istovremeni količinski blagi pad;
  • da je u periodu od aprila 2023. do marta 2024. godine porast cena u maloprodaji bio skoro duplo veći od inflatornih pritisaka;
  • da je u periodu od 2016. godine do 2023. godine konstatovan značajan rast prihoda i bruto marži, odnosno profitabilnosti stranaka u postupku, što potvrđuju i podaci o njihovoj poslovnoj dobiti;
  • da su u periodu od aprila do septembra 2024. godine redovne cene osam pobrojanih proizvoda (mleko, jogurt, ulje, brašno, šećer, jaja i banane) kod svih posmatranih maloprodavaca bile iste ili slične, uz različite uslove nabavke;
  • da se vrednost potrošačke korpe koja sadrži 45 odabranih proizvoda neznatno razlikuje između stranaka u postupku, dok je znatno niža u maloprodajnom objektu učesnika koji nije stranka u postupku, a koji ima najnepovoljnije komercijalne uslove nabavke.

Komisija je na osnovu svega prethodno utvrđenog zaključila da je „osnovano pretpostavila da su pokazatelji konstatovani na tržištu maloprodaje rezultat odsustva međusobnog konkurentskog pritiska posmatranih maloprodavaca, odnosno da su društva Delhaize Serbia, Mercator-S, Univerexport i DIS zaključila restriktivni sporazum iz člana 10. Zakona o zaštiti konkurencije.

„Izneto je utvrđeno naročito na osnovu toga što je kod posmatranih proizvoda jedini oblik cenovna konkurencija, koja u uslovima istih redovnih, pa i istih akcijskih cena, izostaje u potpunosti“, navela je Komisija u zaključku i objavila da pokreće postupak ispitivanja povrede konkurencije po službenoj dužnosti.

Komisija je takođe pozvala sva lica koja raspolažu podacima, ispravama ili drugim relevantnim informacijama koje mogu biti od značaja za utvrđivanje činjeničnog stanja u ovom postupku da ih dostave Komisiji za zaštitu konkurencije na adresu Savska br. 25 u Beogradu.


  • meli77

    11.10.2024 #1 Author

    Nama potrošacima je samo važno akcijske cene

    Odgovori

    • Miroslav Despotovic

      12.10.2024 #2 Author

      Nema tu akcije,, i kad stave akciju treba da ide jos 20 % i to je onda realna cena. Skuplji smo od svih zemalja u svetu a najsirosniji. Sve ovo je samo farsa ove drzave

      Odgovori

      • Cile

        12.10.2024 #3 Author

        Tako je, daleko je to od akcije

        Odgovori

      • Milena

        12.10.2024 #4 Author

        Istina.Samo farsa i muljanje.

        Odgovori

        • Gogos

          14.10.2024 #5 Author

          Ala oni rade trojke,čudo veliko,zato cene takve.

          Odgovori

  • SENSEI

    11.10.2024 #6 Author

    Sumnja postoji, sad je samo treba da se sve lepo dokaže

    Odgovori

  • NATALY

    11.10.2024 #7 Author

    Neka rade svoj posao i utvrdjuju da li su sumnje osnovane . Sve po zakonu

    Odgovori

  • Veljko

    11.10.2024 #9 Author

    Navedena 4 trgovačka lanca pored toga što opljačkaše narod, oguliše kožu s’leđa i nama dobavljačima. Radim sa sva četiri i znam po kojim cenama im prodajem robu a koje su im maloprodajne cene. Pored inicijalnog rabata, odobravam im akcijski rabat, pokrivam troškove logistike, marketinga, waste-a, odobravam im super rabat na godišnji rast, plaćam ulistavanje proizvoda u svaki novootvoreni i renovirani obkekat, plaćam sekundarno izlaganje robe, nikakvih dodatnih troškova vezanih za moju robu nemaju i pored svega navedenog marže su im od 50% do 80%. Papreno plačam učešće u lifletu i očekujem da ču prodati više robe po akcijskim cenama a oni se akcijski maržiraju 35 %do 50%, skinu cenu za akcijski rabat koji sam im odobrio, retko kad da se odreknu dinara svoje marže.Uzgred, u pitanju je osnovna životna namirnica.Država što pre treba da im stane na put, to što oni rade zove se neumereno bogaćenje na našem narodu.

    Odgovori

    • Realista

      12.10.2024 #10 Author

      Ma vazno da si ti olaksao sebi dusu ulizuj se jos vise … A gde je idea npr. ovo su marketi koji nece da saradjuju zato su i na meti a marketi koji su se „prodali“ njih ne spominju a deru sa cenama .. idea, maxi oni su najskuplji i to ubedljivo ..

      Odgovori

      • Milena

        12.10.2024 #11 Author

        IDEA pripada grupaciji gde su Merkator,Idea,Roda.
        Maxi pripada grupaciji Delhaize.Koliko znam.

        Odgovori

        • DZENI

          12.10.2024 #12 Author

          Jeste, tako je

          Odgovori

        • mima

          13.10.2024 #13 Author

          Odgovor je Mileni,u pravu ste,nek pogledaju cene u ostalim marketima,kao da se utrkuju ko ce skuplje..

          Odgovori

      • Svetozar

        13.10.2024 #14 Author

        A kome se ti ulizuješ? Da li bi bilo bolje da ih nisu kontrolisali? Lepo je biti nezadovoljnik u svemu. Izađi na ulicu sa Marinom i ostalima koji znaju sve.

        Odgovori

      • mima

        13.10.2024 #15 Author

        Tacno

        Odgovori

    • Milena

      12.10.2024 #16 Author

      Nezajažljivost i bruka tih „velikih“.No,nije to od juče,na žalost.

      Odgovori

    • Šikucija

      12.10.2024 #17 Author

      A Lidl što ne plaća porez to nikom ništa ujo vuk magarca 🤣

      Odgovori

    • Duki

      12.10.2024 #18 Author

      Najobicnija farsa. Pa sama Drzava, tj. Vucic, im je dao odresene ruke da divljaju sa cenama,a onda Drzava na vecu cenu uzima veci iznos na ime pdv-a i tako vestacki povecava BDP uz standardne price o ekonomskom tigru…

      Odgovori

    • Marko

      12.10.2024 #19 Author

      Veljko, identicna situacija je i kod mene. Dobavljac sam u sva cetiri lanca i sve si u pravu. Svake godine zatezu ugovorne uslove, dizu marze, bukvalno otimaju, nema kud više..Ova banana drzava mora da im ogranici marze i da ih primora da postuju valutu placanja, da izuzmem Deleze koji placa…jer se sve teze i naplata realizuje..Bukvalno rade sta i kako im se hoce..

      Odgovori

      • Stojanka

        14.10.2024 #20 Author

        Valutu plaćanja niko ne poštuje zato što nije zakonski regulisano da mora da se ispoštuje. Izdam račun i PDV moram da platim do 15 u mesecu, a da li si naplatio tu uslugu ili robu nikoga ne zanima. Trebalo bi da se svaki račun ukoliko se ne izmiri u valuti plaćanja a iskoristio se povraćaj pdv-a da se po kazni vrati iskorišten pdv odmah po isteku valute. Neko rešenje mora i tu da se nađe

        Odgovori

    • LABLA

      13.10.2024 #21 Author

      To je 100% istina,imam isto iskustvo.Mark up im ke preko 70% kada im pokrijes sve sto traze i svake godine na pregovorima daj jos par procenata.Padaji im kolicine jer se roba proda na akciji gde i tada imaji 60% zarade.Oni ne znaju da rade ma netto cenama a nema ko da ih kazni.Krivi su dobavljaci a pogotovo domaci veliki proizodjaci koji isto tako trose i daju njima ogroman novac da im zakupe police.Kada bi se dobabljaci udruzili i jedno 2 nedelje ih ostavili beu robe morali bi da se promene,ovako placaju svi jer mnogo zaradjuju na losim proizvodima.

      Odgovori

    • Xo

      13.10.2024 #22 Author

      Drzava im dozvolila na zalost svih nas.
      Mafija u belim rukavicama.

      Odgovori

    • Milos

      20.10.2024 #23 Author

      Zanimljiv pogled, da ne kazem nesto ruznije.. Operativni toskovi u maloprodaji su znacajni i cine da veliki deo bruto marze nestane. Marketi rade na oko 3-5% cistog profita sva ostala razlika u ceni, rabati i sve drugo nestane, proverite ocu cinjenicu lako je..

      Odgovori

  • SHALIMAR

    11.10.2024 #24 Author

    Cim se sumnja,znaci da tu necega ima..

    Odgovori

  • Vilenjak

    12.10.2024 #25 Author

    Treba reći pravo ime. Udružili su se u kartele protiv naroda i države. Dovoljno je pogledati njihove akcije. Kad su banane na akciji, kod jedne firme, svi drugi imaju na akciji drugu robu. Jasno je da se dogovaraju i da su kartel.

    Odgovori

    • Ice

      12.10.2024 #26 Author

      Najskuplji je super vero, shopngo.Deru svi, takmiče se ko će više.

      Odgovori

      • Milos

        13.10.2024 #27 Author

        Nebitan je supervero, koliko ima maksija po srbiji a koliko supervera?

        Odgovori

    • STEPA

      17.10.2024 #28 Author

      Baš tako, upravu si

      Odgovori

  • Veljko

    12.10.2024 #29 Author

    A čokolada najlepše želje 90 g skočila 80 posto

    Odgovori

    • Dra

      12.10.2024 #30 Author

      E za to je vec kriva nestasica kakaa u svetu.

      Odgovori

    • Anonimni

      12.10.2024 #31 Author

      A dezodoransi hemija tu im je tek kataatrofa 700 dinara dezodorans. Tu bi trebalo uključiti i Lili i ostale drogerije tu je tek haos

      Odgovori

  • Kopernik

    12.10.2024 #32 Author

    Uvek i sve po leđina proizvođača a džepu potrošača. Jaz je između ova dva, nezasluženo, a trgovci zadovoljno trljaju dlanove i broje pare.

    Odgovori

  • Dora

    12.10.2024 #33 Author

    Ulje dijamant sa 20 % maslinovog ulja bio pre par meseci triste I neki dinar posle samo mesec dana socio na sesto dinara.

    Odgovori

  • Realno

    12.10.2024 #34 Author

    A sta je sa idea, maxi najskuplji marketi u srbiji , to nema veze jel , pa cak i lidl je skup … oni daju vama koliko treba ,i jos malo ,pa ih ne dirate ahhaha jadna li si srbijo ….

    Odgovori

    • Zoran

      13.10.2024 #35 Author

      Maxi je Deleze , a Idea je Merkator , šta ti k9nkretno nije jasno???

      Odgovori

  • Mile

    12.10.2024 #36 Author

    Znam pouzdamo da su maloprodajne cene i 3 puta veçe od onih ßta plate prizvoďaću i najmanje 2 meseca da čekaß pare

    Odgovori

  • Vera

    12.10.2024 #37 Author

    Najskuplji smo u celom svetu.Ko putuje to odlicno zna.A akcija kid nas uopste nema.Vi kao nesto pisete te komisije kao satro rade a cene samo skacu a ovaj narod cuti i cuti svi lovatori.

    Odgovori

  • Moma

    12.10.2024 #38 Author

    Niko se ne pita koliki su troškovi velikih trgovinski lanaca,prvo koliko je poskupela struja i gorivo ,najskuplji smo u regioni sve to povlači visoke cene i od proizvođača,treba gledati širu sliku od proizvođača uvoznika pa tek onda trgovinske lance.

    Odgovori

    • Sloba

      14.10.2024 #39 Author

      MERKATOR, IDEJA, RODA su isto Dis, Delez, Univer svi zajedno deru narod sve njihovo na akciji je skuplje od Cash and Cary koji nema akcije. Zato je Dis pobegao iz Zmaja jer nije imao kupce. Rodić je tri puta zatvarao i prodavao firmu jer nije mogao da opstane od navedene mafije koja ima nečiju zaštitu. Imlek i Štark treba bojkotovati preterali sa cenama a zaposleni nemaju veće plate. Oni su u vlasništvu strane mafije.Lidl je skuplji nego u Nemačkoj a 50% proizvoda nema iz nemačke. Naše mesne prerađevine u Lidlu su đubre neopisano.

      Odgovori

  • Mirjana

    12.10.2024 #40 Author

    Cene imamo kao da zivimo u Svajcarskoj,samo sto nemamo plate kao oni.
    Kontrolisati cene pre akcija i cene kad su akcije,Cena ista kao pre akcije samo dodato 20%,30% na ,kao navodno, staru cenu.I sto je najgore,ljudi kupuju,cim vide da je popust kupuje se.Banalan primer u Maxiju Fairy na dozer,cena 50 % snizenje 169 dinara,Lidl,isti proizvod akcija stara cena 379,nova cena 369 …i ljudi kupuju po 2 -3 kom zato sto je bio na akciji.
    Ne razumem dokle ovo ide,plate se podizu ,ali i cene rastu,koja je svrha…kako god god opet smo na istom.
    Stati na rep svim trgovinskim lancima,kad mogu da formiraju cenu ulja,brasna i secera da ne moze cena da bude veca od odredjene sume,tako isto moze da se uradi sa svim proizvodima…

    Odgovori

  • Zokiq

    12.10.2024 #41 Author

    Bojkot definitivno

    Odgovori

  • Mila

    12.10.2024 #42 Author

    Idea je Mercator, Maxi Delhaize 🙂

    Odgovori

  • Daca

    13.10.2024 #43 Author

    Pouzdano znam da nas pljačkaju, videla sam cene u Švajcarskoj, Francuskoj i Nemačkoj.
    Ne postoji ništa što je kod nas povoljnije a bilo bi logično da bude ako se ovde proizvodi, ipak ovde radnike manje plaćaju. Kradu nas, a država im ide na ruku jer oni koji bi mogli da utiču na cene, nisu ugroženi. Neće da se zameraju moćnicima, a narod ko šiša. Verujem da zbog toga imaju razne benefite, tako da je to,što se mene tiče organizovana pljačka.

    Odgovori

  • Gogi

    13.10.2024 #44 Author

    Kkeš keri Plus ima najnepovoljnije uslove nabavke,Da li je za verovati.Mislim da i dalje sarađuje sacRoda-Merkatorom i Univerexportom.Bivši sam Roda radnik.

    Odgovori

  • milos

    13.10.2024 #45 Author

    Neće naša vlast dirati ekstraprofitere delhaize, vrana vrani oči ne vadi.

    Odgovori

  • REA

    13.10.2024 #46 Author

    Zatvorice rusi i lidl sve

    Odgovori

  • Mix

    13.10.2024 #47 Author

    E to je Srpski patriotizam

    Odgovori

  • Sandra

    13.10.2024 #48 Author

    Lopurde,a najvise maxi

    Odgovori

  • Boba321

    13.10.2024 #49 Author

    Svi veliki lanci narusavaju konkurenciju, kod nas to bas i nije regulisano

    Odgovori

  • Jj992

    14.10.2024 #50 Author

    Preskupi su, zaista preskupi.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.