Senka nadstrešnice nad projektima iz oblasti infrastrukture u godini za nama
InfrastrukturaInvesticijeSrbija
11.1.2025 08:01 Autor: Milica Rilak 2
Puštanje u rad dela pruge ka Mađarskoj – od Novog Sada do Subotice – trebalo je da bude kruna prošle godine u oblasti infrastrukture, ali je pad nadstrešnice na zgradi Železničke stanice u Novom Sadu i pogibija 15 građana ostavila jedan od najvećih i najskupljih projekata države u svojevrsnom „međuprostoru“ dok traje istraga.
Kada se podvuče crta, u 2024. godini je otvorena brza saobraćajnica Šabac-Loznica, kao i deonica Moravskog koridora od Kruševca do Vrnjačke Banje, nastavljeni su radovi na takozvanom „Osmehu Vojvodine“, Fruškogorskom i Dunavskom koridoru.
Pre tragedije na novosadskoj železničkoj stanici počelo je testiranje pruge od Novog Sada do Subotice, a u Nišu je počela izgradnja železničke obilaznice u okviru modernizacije pruge do Dimitrovgrada. U ovom pregledu najvažnijih infrastrukturnih projekata beležimo i da su u godini za nama krenuli radovi na pruzi koja bi trebalo da spoji centar Beograda sa aerodromom.
Počnimo od pruge Novi Sad -Subotica, o kojoj su vesti prestale da stižu posle obrušavanja nadstrešnice na novosadskoj stanici. Poslednja zvanična informacija koju je preneo portal Infrastrukture železnice Srbije je da je 23. septembra počelo testiranje i da bi ono trebalo da traje do 10. oktobra, dok se krajem novembra očekivalo puštanje u saobraćaj.
Dvadesetak dana posle tragedije, međutim, javnost je saznala koliko su odmakli radovi na deonici pruge od Zemun Polja do beogradskog Aerodroma Nikola Tesla. Prema informaciji koju je predsednik Srbije Aleksandar Vučić podelio putem društvenih mreža, završeno je 20 odsto železničkog kraka za koji će, prema podacima iz Revidirane fiskalne strategije, iz republičkog budžeta za 2025. godinu biti izdvojeno 18 milijardi dinara.
Kada je reč o železničkim projektima, iako se očekivalo radovi na modernizaciji pruge Beograd-Niš nisu počeli tokom 2024. godine, ali je zato počela izgradnja železničke obilaznice u Nišu u okviru projekta modernizacije pruge do Dimitrovgrada.
Takođe, u oktobru je potpisan ugovor o kreditu vrednom 50 miliona evra sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) za sanaciju oko 200 kilometara pruga širom zemlje, a tokom godine najavljeno je i da će Srbija i Crna Gora zajedno od EU tražiti finansijsku podršku za modernizaciju pruge Beograd-Bar.
Prošla godina je, što se tiče putne infrastrukture, prošla u skladu sa znakom – „radovi u toku“. Iako je krajem 2023. postojala nada da će u sledećoj godini biti puštena u rad deonica od Pakovraća do Požege na auto-putu Miloš Veliki, to se nije desilo, ali su tokom oktobra i novembra konačno probijene obe cevi „zahtevnog“ tunela Munjino brdo.
Sam kraj godine doneo je, međutim, otvaranje dugoočekivane saobraćajnice Šabac-Loznica. Prvi automobili provezli su se tim putem 30. decembra, a dan ranije trasu je obišla delegacija na čelu sa premijerom Milošem Vučevićem, koji je najavio da će do kraja 2026. godine biti završen Fruškogorski koridor koji će spojiti Rumu i Novi Sad.
„Do kraja 2025. završava se deonica Slepčević-Badovinci, odnosno Pavlovićev most, u dužini od 15 kilometara“, precizirao je premijer i najavio da se „uskoro“ ugovara izgradnja brze saobraćajnice od Loznice preko Banje Koviljače do Malog Zvornika.
Izrazio je i očekivanje da će do leta biti spojena Požega sa Čačkom, odnosno da ćemo „imati auto-put od Beograda do Požege“, uz konstataciju da je Munjino brdo bilo najveći izazov na toj deonici između Pakovraće kod Čačka i Požege.
Krajem decembra 2024. otvorena je i deonica Moravskog koridora od Kruševca do Vrnjačke Banje, a tom prilikom je predsednik Srbije izjavio da će veći deo Moravskog koridora biti izgrađen do kraja 2025. godine, dok će“ još 10 do 12 kilometara“ biti završeno tokom 2026.
Vučić je tada rekao i da će uskoro početi pripreme za izgradnju brze saobraćajnice Kraljevo-Ušće-Raška-Novi Pazar.
Tokom prethodne godine nastavljeni su radovi na saobraćajnici „Osmeh Vojvodine“ od Bačkog Brega do Srpske Crnje, a najavljeno je da bi prva deonica od Bačkog Brega do Sombora mogla biti završena do kraja 2026. godine. U toku su i radovi na Dunavskom koridoru, koji bi trebalo da bude završen u septembru ove godine.
Pročitajte još:
I za kraj, „radovi su u toku“ i na potezu budućeg auto-puta Beograd-Zrenjanin-Novi Sad, čija izgradnja je počela u decembru 2023. godine u beogradskom naselju Ovča, dok je u oktobru 2024. otvoreno i gradilište kod Zrenjanina.
Taj auto-put, dužine oko 105 kilometara trebalo bi da bude završen do 2030. godine.
MARA
12.1.2025 #1 AuthorNe znam bas da l je senka
Faith
12.1.2025 #2 AuthorStvarno sramota za nasu drzavu