Situacija u auto-industriji delikatna, moguća veća potražnja za polovnim automobilima
AutomobiliBiznisPoslovanjeSrbijaSvet
16.3.2022 08:01 Autor: Miljan Paunović 8
Rat u Ukrajini utiče na celokupno svetsko tržište, pa nije zaobišao ni auto-industriju. S obzirom na to da su analitičari ovog sektora još početkom godine prognozirali ne baš tako sjajnu 2022. godinu, pre svega zbog nedostatka čipova usled pandemije korona virusa, sukobi na istoku Evrope samo su još više pogoršali situaciju. Neizvesnost je produžena kako na tržištu novih, tako i na „pijaci“ polovnih četvorotočkaša.
„Proizvođači koji imaju pogone u Rusiji prijavljuju obustavu proizvodnje, a oni koji isporučuju vozila u Rusiju prijavljuju obustavu isporuke zbog sankcija koje je uvela Evropska unija“, kaže za Biznis.rs generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Graovac.
Postoji velika verovatnoća da će zbog celokupne neizvesnosti kasniti isporuke vozila koja su ranije naručena.
„Pojedini proizvođači imaju poteškoće zbog dobavljača delova i komponenata koji se nalaze u Ukrajini. Još uvek nemamo detaljne informacije i pratimo ono što proizvođači direktno saopštavaju, jer niko osim njih nije ovlašćen da daje bilo kakve detaljne informacije“, ističe naša sagovornica.
Taman se na neki način smirila situacija sa korona virusom, ili bar tako deluje, a još veći problem je zahvatio, što direktno a što indirektno, ceo svet. Uvođenje sankcija Rusiji od strane velikih ekonomskih sila, od Evropske unije i Sjedinjenih Američkih Država, Velike Britanije i mnogih drugih, ne sluti na dobro.
Graovac kaže da je situacija veoma delikatna.
„Većina svetskih proizvođača automobila ima proizvodnju ili velike prodajno-servisne mreže na teritorijama Rusije i Ukrajine, sa velikim brojem zaposlenih i klijenata. S obzirom na to, vodi se računa o tome da se zaštite njihova prava i, pre svega, sačuvaju životi“, ističe naša sagovornica.
Nove probleme proizvođačima čipova za automobile donosi prestanak proizvodnje neona iz Ukrajine. Naime, ova zemlja proizvodi polovinu svetskog neona i prošle godine je dostigla 540 metričkih tona, procenio je Techcet.
Nedugo nakon eskalacije sukoba, Ford je najavio da obustavlja sve svoje poslove u Rusiji. Usledile su i druge auto-kompanije poput General Motorsa – koji je stopirao izvoz u Rusiju do daljeg. Toyota je obustavila proizvodnju automobila u Rusiji, kao i uvoz u tu zemlju, zbog poremećaja u lancu dobavljača. Volkswagen je takođe zaustavio proizvodnju i izvoz u tu zemlju.
Aleksandar Graovac kaže da će celokupna situacija uticati na usporavanje proizvodnje i u narednom periodu.
Pročitajte još:
„Ova situacija će dalje uticati na usporavanje proizvodnje kod velikog broja proizvođača, što je dodatni udar na već veoma duge rokove isporuke za nova vozila. Sa druge strane, to kreira veću potražnju za polovnim vozilima, koja su odmah raspoloživa za isporuku“, ističe naša sagovornica.
Kao da nije dovoljno što je proizvodnja automobila u problemu, u celom svetu skaču i cene nafte i energenata, pa su tako i cene goriva u Srbiji značajno porasle. Tržište četvorotočkaša samim tim može biti još usporenije, dok se u narednim mesecima ne iskristališu dešavanja u Ukrajini, i kolika će biti (dugoročnija) cena po litru benzina ili dizela na domaćim pumpama.
Emilija
16.3.2022 #1 AuthorSve ce to usporiti prodaju automobila a najvise poskupljenja goriva
ZVEZDICA01
16.3.2022 #2 AuthorPolovni automobilima je već dosta skočila cena. Preprodavci samo trljaju ruke…
LUKA
16.3.2022 #3 AuthorUskoro cemo svi voziti bajs 😂🚴
JANA
16.3.2022 #4 AuthorZavsisi odnpotrosaca donpotrosaca nekome je veca potosacka korpa nekome je manja …
GOCA BG
16.3.2022 #5 AuthorPolovnim automobilima ce tek skociti cena…
Lolek
20.8.2022 #6 AuthorCekam jos par godina da ovom mom 2006 skoci cena pa da uzmem nesto
Lex
17.3.2022 #7 AuthorSa jedne strane, obustavlja se auto proizvodnja u Rusiji i Ukrajini, sa druge strane, ta tržišta neće povlačiti ne mali broj novih (i polovnih) vozila tako da ostaju slobodna za ostatak sveta. Uostalom da li će u čitavom svetu biti prioritet kupovina novog (više ne jeftinog) automobila u vremenima koje dolaze? Cene mogu i padati, videćemo vrlo brzo.
ZVE84
20.3.2022 #8 AuthorSve je manja kupovna moć naroda za novo