Država razmatra zajam od 315 miliona evra za obnovu voznog parka BG voza

Srbija planira kupovinu 30 „gradskih“ vozova od španskog CAF-a

InfrastrukturaSrbija

12.11.2025 08:57 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Srbija planira kupovinu 30 „gradskih“ vozova od španskog CAF-a Srbija planira kupovinu 30 „gradskih“ vozova od španskog CAF-a
Vlada Srbije razmatra potencijalnu kupovinu 30 vozova španskog proizvođača CAF za potrebe BG voza, saznaje eKapija. Država, prema saznanjima ovog portala, planira da za... Srbija planira kupovinu 30 „gradskih“ vozova od španskog CAF-a

Vlada Srbije razmatra potencijalnu kupovinu 30 vozova španskog proizvođača CAF za potrebe BG voza, saznaje eKapija. Država, prema saznanjima ovog portala, planira da za ove potrebe uzme zajam od 315 miliona evra, dok bi samu nabavku sproveo Srbijavoz.

Predstavnici države, među kojima i nadležni iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i inferastrukture i Ministarstva privrede, nedavno su imali dva sastanka sa predstavnicima španskog CAF-a, a u vezi sa obnavljanjem voznog parka BG voza, saznaje eKapija.

CAF, u domaćoj javnosti inače poznat po 30 tramvaja kupljeniih za Beograd pre petnaestak godina, održao je prezentacije na kojima je predstavio svoje vozove CAF Civity.

Prema saznanjima eKapije, velika je šansa da će od CAF-a za potrebe BG voza biti kupljene nove kompozicije. Konkretno, razmatra se potencijalna kupovina 30 CAF vozova. Za ove potrebe, kako je precizirano za ovaj portal, država planira da uzme zajam od 315 miliona evra. Investitor nabavke novih vozova bila bi tako država, dok bi samu nabavku formalno sproveo Srbijavoz.

Za sada nisu poznati detalji kada je reč o performansama ovih vozova, njihovoj projektovanoj brzini niti o deonicama na kojima će voziti, ali se, kako eKapija navodi, očekuje da to budu vozovi za brzine do 120 kilometara na čas i da najpre voze na novoj pruzi između Zemun polja i Surčina koja se trenutno gradi.

Da Srbija razmatra obnovu voznog parka gradske železnice u Beogradu bilo je jasno iz kratke izjave predsednika Aleksandra Vučića na otvaranju deonice brze pruge do Subotice, kada je nagovestio nabavku upravo španskih garnitura.

„Nabavljamo još vozova. Nabavljali smo, i svi su lepi, imamo Stadlereove, imamo kineske, imaćemo za beogradsko gradsko područje i nešto španskih, dakle, CAF-ovih. Sve najmodernije vozove ćemo da imamo“, rekao je tada Vučić uz potvrdu resorne ministarka Aleksandre Sofronijević.

Sa molbom za više detalja o planiranoj nabavci španskih vozova, N1 se pisanim putem, elektronskom poštom, 8. oktobra obratio pres službama Ministarstva saobraćaja, građevinarstva i infrastrukture, kao i Srbijavozu, ali na obe adrese nisu dobili odgovore.

Za razliku od srpskih institucija, iz španskog CAF-a je u istom danu kada su pitanja poslali, stigao diplomatski odgovor.

„Žao nam je što vam ne možemo pomoći. Ne pružamo informacije o potencijalnim tenderima ili tekućim postupcima nabavke. Stoga ne možemo ni potvrditi niti demantovati informacije o kojima ste nam pisali“, kratko su poručili iz pres službe CAF-a.

Vesić najavljivao nabavku kineskih vozova

O podmlađivanju voznog parka beogradske gradske železnice poslednji put se govorilo u proleće 2024. godine, kada je tadašnji ministar saobraćaja Goran Vesić potpisao Protokol o razumevanju i saradnji sa kompanijom CRRC „Changchun Railway Vehicles Co, Ltd“ o nabavci novih devet elektromotornih vozova za novu liniju koja bi EXPO kompleks, Nacionalni stadion, naselje Surčin i aerodrom Nikola Tesla povezala sa stanicom Prokop.

Vesić je tada izjavio da će, po rekonstrukciji i dogradnji mreže BG voza, na sedam linija saobraćati ukupno 39 novih kompozicija.

Međutim, osim izgradnje linije za EXPO, na rekonstrukciji i dogradnji BG voza ne odvija se mnogo poslova. U februaru je prezentovan urbanistički projekat za proširenje BG voza do Karaburme, ali nije poznato kada bi radovi na ovoj deonici mogli da počnu.

Prošlog meseca je Saobraćajnom institutu CIP dodeljen posao izrade idejnog projekta rekonstrukcije perona na železničkoj stanici Vukov spomenik, što je uslov da na ovom mestu staju novi, moderni vozovi sa nižim podom.

Četiri godine ranije, planovi za razvoj BG voza zvučali su daleko optimističnije. Tada se sa Rusima pregovaralo o projektu tzv. „beogradskih dijametara“ – odnosno da se mreža gradske železnice u Beogradu proširi na 223 kilometara i ukupno 76 stanica. Tada se ambiciozno najavljivalo čak 500 polazaka BG voza dnevno.

Rusiji je u međuvremenu destrukcija infrastrukture u Ukrajini postala prioritetnija od rekonstrukcije infrastrukture u Srbiji, tako da su „beogradski dijametri“ ostali samo ideja na papiru, navodi N1.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.