Vrhunac potrošačke sezone kupcima prazni novčanike, a trgovcima donosi značajan deo godišnjih prihoda
AnalizaIzdvajamoPoslovanjeSrbijaSvetZanimljivosti
23.11.2024 08:01 Autor: Marija Jovanović 1
„Crni petak“ ili „Black Friday“, dan koji se tradicionalno obeležava u poslednjoj nedelji novembra i u Sjedinjenim Američkim državama dolazi nakon Dana zahvalnosti, smatra se početkom sezone božićne kupovine u celom svetu. Osim na novčanike kupaca, Black Friday značajno utiče i na prihode trgovaca koji često postavljaju rekordne rezultate upravo u poslednjem kvartalu.
Mašinerija koja najveće budžete za svoje marketinške strategije planira baš za ovaj period, uspeva da privuče ogroman broj potrošača.
Direktor eCommerce asocijacije Srbije Ivan Tanasković kaže za Biznis.rs da ovaj period predstavlja vrhunac potrošačke sezone i mnogim trgovcima donosi značajan deo godišnjih prihoda.
“Online prodaja igra ključnu ulogu u ovom periodu, jer omogućava veću dostupnost proizvoda i olakšava kupovinu. Posebno su važni segmenti poput ‘flash sales’ i ekskluzivnih ponuda za online kupce, koji dodatno privlače publiku. Razvoj mobilne trgovine je dodatno ubrzao ovaj trend, jer sve veći broj kupaca obavlja transakcije putem aplikacija ili mobilnih uređaja”, navodi naš sagovornik.
Prema njegovim rečima, tokom Black Friday kampanje prodaja prosečno raste između 20 i 80 odsto u odnosu na obične dane, u zavisnosti od industrije i tržišta.
“Najzastupljenije kategorije su tehnologija (gadgeti, pametni uređaji), moda i obuća, kućni aparati i elektronika. Pored ovih, značajan rast beleže i sektori poput beauty proizvoda, igračaka i čak digitalnih usluga. Zanimljivo je da su tokom poslednjih godina i luksuzni proizvodi dobili svoje mesto na ovom tržištu, s obzirom na ekskluzivne popuste koje kupci prepoznaju kao priliku za uštedu. Tendencija pokazuje da se Black Friday manija širi i na ostale delatnosti”, dodaje Tanasković.
Ipak, direktor eCommerce asocijacije Srbije smatra da su marketing strategije za Black Friday često agresivne i da se oslanjaju na stvaranje FOMO efekta (fear of missing out), u kojima kupac stiče utisak da će propustiti dobru ponudu.
“Kampanje su orijentisane na intenzivnu promociju na društvenim mrežama, personalizovane email kampanje i ciljane oglase na pretraživačima. Trgovci ulažu značajna sredstva u online marketing – procene su da u ovom periodu budžeti za digitalne oglase rastu za 30 do 50 odsto u odnosu na ostale mesece. Potrošači na ove kampanje reaguju impulsivno, što dodatno povećava konverzije”, navodi Tanasković.
Ključ uspeha, prema njegovom mišljenju, leži u pravovremenoj pripremi – od kreiranja lista želja do slanja ekskluzivnih ponuda VIP kupcima pre početka akcija.
“Transparentnost cena i isticanje realnih popusta takođe su ključni za jačanje poverenja”, smatra Ivan Tanasković.
Kada je reč o globalnim pokazateljima, direktor eCommerce asocijacije Srbije ističe da ovi podaci ukazuju na kontinuirani rast značaja „Crnog petka“Black Friday-a“ u svim delovima sveta, sa posebnim fokusom na online trgovinu.
“Prema podacima Adobe Analytics-a, ukupna potrošnja u SAD tokom Black Friday 2023. dostigla je 9,1 milijardu dolara, što predstavlja rast od dva odsto u odnosu na prethodnu godinu. U Evropi je ovaj trend takođe izražen, sa rastom e-commerce sektora koji premašuje 20 odsto u nekim zemljama”, napominje naš sagovornik.
Kako kaže, zanimljivo je da sve više trgovaca širi svoje ponude kroz „Black Week“ kampanje, dok kupci traže veću vrednost za svoj novac, što povećava značaj strategija kao što su loyalty programi i ekskluzivne ponude za stalne kupce.
“Pandemija korona virusa dodatno je ubrzala migraciju ka online kanalima, čineći digitalne platforme ključnim mestom za ostvarivanje prodajnih ciljeva”, smatra Tanasković.
Popuste poput onih u SAD možemo samo da sanjamo
Iako bi makar tokom kampanje za Black Friday potrošačima trebalo da bude omogućeno da po znatno povoljnijim cenama obnove garderobu ili tehniku, to u Srbiji često nije slučaj.
“Imamo primere u Americi gde kupci nekada mogu da kupe nov televizor za nekoliko desetina dolara. Često nam iz sveta dolaze slike kako se ljudi bukvalno grabe za određeni komad tehnike. Kod nas se to nikada nije desilo, niti će, jer trgovci kao da zaboravljaju da bi upravo taj dan u godini morao da bude kao nijedan drugi”, kaže za Biznis.rs potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Zoran Nikolić.
Sa druge strane, on ukazuje da kod nas postoje i značajne kulturološke razlike. Kupci su neinformisani, a trgovci to koriste, pa Crni petak predstavlja samo još jedan u nizu pokušaja da nam se proda roba koja je tek nešto povoljnija. Ove godine Nikolić očekuje da će biti “sporadičnih popusta”.
“Potrošači koji su pretplaćeni na mejling liste trgovaca primaju određene ponude i mogu reći da su neke zaista i vrlo kvalitetne, sa određenim sniženjem cena, ali treba podsetiti da to što je nešto sniženo ne mora ništa da znači. Savet je da ne budu zavedeni ciframa, već da za traženi proizvod provere cene i kod drugih trgovaca”, ističe potpredsednik NOPS-a.
Pročitajte još:
Prema njegovim rečima, tokom akcijskih prodaja u Srbiji se često dešava da proizvod koji je oglašen sa 30 odsto nižom cenom kod određenog trgovca, u redovnoj ponudi kod drugog bude još jeftiniji.
“Procenat sniženja služi samo da privuče pažnju potrošaču, ali ne nužno i najpovoljniju cenu. Takođe, cene se slobodno formiraju. Dakle, potrošači – proverite pre nego što kupite”, savetuje Zoran Nikolić.
Sutra: Nad praznik kupovine nadvila se senka geopolitičkih kriza
PAVLE-2005
23.11.2024 #1 AuthorUglavnom se kupe neke nebitne stvari ali to shvatiš kasno