Zašto je veći broj putnika u vozilu dobra stvar?
AutomobiliEkologijaInfrastrukturaInovacijeSrbija
25.6.2022 15:48 Autor: Julijana Vincan 39
Ograničenja u vezi sa ulaskom u centar grada automobilima i brojem putnika u vozilu nisu nikakav novitet. Ljudi koji žive u samom jezgru velikih gradova neretko se žale na zagađenje, ali i veliku buku, pa i na gužvu u saobraćaju, jer se brzo formiraju kolone vozila.
Prema rečima profesora Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milana Vujanića, svuda u Evropi, a i šire, destimuliše se ulazak vozilima u centar, a stimuliše da kada ima više ljudi u automobilu oni budu privilegovani, da bi se tako smanjio broj nepotrebnih vozila na ulicama.
„Takva odluka dovela je do organizovanja ljudi po firmama, tako da svake nedelje neko drugi vozi ostale kolege sa posla, pa jednim kolima u kancelariju dolaze u proseku četiri osobe. Time se smanjio broj automobila u centru za 50 odsto. Prema tome, predlog novog gradonačelnika Beograda Aleksandra Šapića niti je nov, niti ga je on izmislio, on je samo pomenuo nešto što je normalno, a ne da imamo otprilike 1,2 putnika po automobilu u Srbiji“, obrazložio je naš sagovornik.
Profesor Vujanić dodaje da to znači da u deset automobila ima 12 ljudi koji se voze, dok u jednom zglobnom autobusu ima 140 mesta, pa tako 120 automobila preveze isti broj ljudi kao i jedan autobus.
„To je nenormalno i neprihvatljivo u ovo vreme, stoga pozdravljam to što je gradonačelnik predložio. U Londonu, na primer, postoje dve vrste zabrana – ulazak u centar se plaća oko 10 evra, a ako ste sami u autu plaćate još 10 evra. S druge strane, ako vas ima više od troje imate pravo na korišćenje žutih traka. Razne su metode širom sveta, a mi smo praveći naš Zakon o bezbednosti saobraćaja pregledali zakonodavstva Evrope, pa čak i Rusije i Japana“, navodi Milan Vujanić.
Primena sistema u Srbiji
Naš sagovornik je ocenio da bi u Srbiji trebalo samo zabraniti ulazak u centar grada. To bi moglo da se uradi postavljanjem kamera kojima se vidi broj putnika u automobilu, a kazne bi stizale na kućnu adresu, što je slično sistemu naplate kazni za parkiranje.
„Takođe, pravilo sa žutim trakama bi moglo da bude rešenje. Izuzeci će uvek postojati, ali potrebno je da se destimuliše da neko ulazi u centar kada je sam u autu. Drugi način je da se izmene ulazni i izlazni pravci iz centra grada. Mi smo to rešenje imali od Slavije do Autokomande tako što su dve trake išle iz centra, kako bi se omogućilo da se centar prazni. Time se stimulišu pravci za izlazak iz centra, a smanjuje se kapacitet traka, odnosno saobraćajnica kojima se ulazi u centar, i odmah se dobija disproporcija“, naveo je profesor Vujanić.
Treći način, koji je on predlagao još između 2003. i 2005. godine, jeste da se u gradu napravi desetak velikih parking centara kao što je onaj kod Beograđanke, kako bi se izbeglo parkiranje na ulici.
„Sklanjanjem vozila sa ulica u centru bili bi povećani kapaciteti tih saobraćajnica, jer onda ima više mesta za aktivna vozila. Time je smanjen pritisak na ulice i vozila mogu normalno i brže da prođu, manje zagađuju i manje vremena provode u centru. Dakle, kako bismo pomerili vozila sa ulica moramo im dati adekvatna mesta za parkiranje“, naglasio je Vujanić.
Pročitajte još:
Na kraju, kako kaže, postoji još jedna generalna urbanistička tendencija.
„Svuda u svetu se destimuliše stanovanje u centru, a to treba da se učini manjim brojem parking mesta, skupljim stanarinama i svim ostalim stvarima, jer je stanovanje u centru grada luksuz. Ako rasteretimo zone stanovanja u centru, smanjićemo i broj vozila, pa ćemo time omogućiti i normalniji saobraćaj i manje zagađenja. Sve ovo već postoji kao rešenje i može da se upotrebi za Beograd i ostale gradove u Srbiji, od čega bi benefite imali i oni koji voze, kao i oni koji stanuju u centru grada. Oni koji žive u centru mogu dosta toga da obave i peške ili eventualno da uzmu taksi“, zaključuje naš sagovornik.
Lelica
25.6.2022 #1 AuthorBilo bi to super,ali je kod nas kao i za sve organizacija losa.
GINKO
25.6.2022 #2 AuthorTo bi bilo super i pravo rešenje, smanjiti zagađenja i gužve bespotrebne.
TATJANA
25.6.2022 #3 AuthorSigurno da je korusnije troje u jednom, nego u tri vozila. I korisnije i jeftinije
SNEZANA
25.6.2022 #4 AuthorDefinitivno ima smisla
Moon
27.6.2022 #5 AuthorBilo bi sjajno, ali ovo je Srbija
praktičar
28.6.2022 #6 AuthorVrlo često kombinovanje nije moguće
MAJA
25.6.2022 #7 AuthorNe vidim da je to dobra stvar
MAJA
25.6.2022 #8 AuthorA ne vidim tu dobru stvar
JANA
25.6.2022 #9 AuthorAko mene pitate nigdr ne vidim dobru stvar ,sta koga briga ko ce i kakobda se vozi …glupost obicna
VERA
25.6.2022 #10 AuthorAko destimulisu da ljudi zive u centu onda niko nece ni dacradi u centru ako mu nije blizu mesta stanovanja. Koja glupost.
Dzebac
25.6.2022 #11 AuthorNelogican razlog, ali nista nas ne cudi od ove vlasti
Boba3
25.6.2022 #12 AuthorDaj boze da se smanji zagadjenje
Dzebac
26.6.2022 #13 AuthorTreba uvesti elektricni pogon
MARA
25.6.2022 #14 AuthorSkroz u redu..
GOCA BG
25.6.2022 #15 AuthorSve navedeno sjajno zvuci,mada mislim da je u praksi za sada kod nas nemoguca misija…
SRDJAN
25.6.2022 #16 AuthorKopiramo mi razne sisteme od preko al to kod nas slabo ili uopste ne funkcionise.
kaćica
26.6.2022 #17 AuthorKod nas samo neke izmene i dopune.
Milovan94
26.6.2022 #18 AuthorKod nas u auto se uglavnom po jedno vozi i posle nas čudi odakle gužve i toliki automobili
VOJKAN
26.6.2022 #19 AuthorDa li ovo ili nešto drugo, ali neophodno je uraditi nešto kako bi se smanjile gužve
LJUBIŠA
26.6.2022 #20 AuthorIdeje koje se neće sprovesti u delo.
Maša
26.6.2022 #21 AuthorSmanjiti guzvu i troskove
Milisavka
26.6.2022 #22 AuthorOvo kod nas neće nikada biti moguće
STRAHINJA
26.6.2022 #23 AuthorOvo je toliki idiotizam, da je svaki komentar uzaludan
ZVE84
26.6.2022 #24 AuthorTo je individualna stvar….
MIŠKOVIĆ
26.6.2022 #25 AuthorOvako je bilo i ranije
TINA
26.6.2022 #26 AuthorSve zavisi iz kog se ugla posmatra
MAJA
26.6.2022 #27 AuthorSve je perspektiva gledanja
BOLEK
26.6.2022 #28 AuthorTo je dobra stvar
VANJA
26.6.2022 #29 AuthorNe verujem da to moze da bude dobro!
MADMAX
26.6.2022 #30 AuthorJeftin populizam.
LUKA
26.6.2022 #31 AuthorSmanjila bi se guzva
Ika
26.6.2022 #32 AuthorDobra zamisao, ali nece proci..
JOVANA
26.6.2022 #33 AuthorDobra stvar
LEPOSAVA
26.6.2022 #34 AuthorOvo kod nas nikada nece zaziveti…mislim
BRANA19
27.6.2022 #35 AuthorSvakako treba nesto uraditi po pitanju zagadjenosti i guzve
.marina
27.6.2022 #36 AuthorKad dolazim iz Kg i idem ka centru u neku od garaža ja treba da pokupim nekog sa ulice i povezem. Budalastina. Nije sve sto ima u inostranstvu dobro za implementaciju kod nas.
Praktičar
28.6.2022 #37 AuthorVrlo često je nemoguće kombinovanje više zaposlenih u jedan automobil. Ljudi jednostavno žive i rade u različitim delovima grada i ne mora da znači da bi svako posle posla išao pravo kući, što bi ovde bio primoran.
COCO
8.7.2022 #38 AuthorPametno.
MARE
21.8.2022 #39 AuthorDanas kada je jaz medju ljudima veci nego ikada tesko da ce pojedinac imati na umu da mu je potrebna zajednica , a ne sistem