Za tri decenije i struja bi mogla da bude problem vozačima

Auto-kompanije pred teškim zadatkom – kako prodati e-vozilo prosečnom kupcu?

AutomobiliFirme u fokusuInfrastrukturaSvet

20.9.2023 08:01 Autor: Miljan Paunović 5

Auto-kompanije pred teškim zadatkom – kako prodati e-vozilo prosečnom kupcu? Auto-kompanije pred teškim zadatkom – kako prodati e-vozilo prosečnom kupcu?
Prodaja električnih vozila (EV) nije nimalo jednostavna u trenutnim ekonomskim okolnostima, koje pogađaju i auto-industriju. Ipak, bez obzira na sve, treba privući kupce koji... Auto-kompanije pred teškim zadatkom – kako prodati e-vozilo prosečnom kupcu?

Prodaja električnih vozila (EV) nije nimalo jednostavna u trenutnim ekonomskim okolnostima, koje pogađaju i auto-industriju. Ipak, bez obzira na sve, treba privući kupce koji još uvek nemaju naviku – a većina ni sredstva – da priušte sebi automobile nove generacije.

Prodaja električnih automobila još uvek je na relativno niskim nivoima u Centralnoj i Istočnoj Evropi, a jedan od glavnih faktora je upravo cena.

Kako pokazuje istraživanje Erste grupe, u poređenju sa klasičnim automobilima sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS) električna vozila su od 15 do 50 odsto skuplja, u zavisnosti od tipa i modela. Kada se uporede zarade vozača iz Centralne i Zapadne Evrope jasno je da se ovi kupci suočavaju sa većim troškovima od potencijalnih kupaca iz zapadnog dela Starog kontinenta.

Zbog toga postoji veći potencijal za prodaju jeftinijih električnih vozila u CIE, poput rumunske Dacie ili kineskih proizvođača koji ispituju EU tržište.

Kada su u pitanju troškovi električne energije EV u poređenju sa troškovima goriva SUS automobila, došlo je do promena jer je struja poskupela. Naime, značajan rast cena električne energije promenio je ovaj odnos, te su tekući troškovi poskupeli za električna vozila. Prema modelu koji je izradila IEA, troškovi održavanja EV su viši, ali se kupcima nude olakšice kroz manji porez pri kupovini, kao i druge subvencije.

Foto: Unsplash.com/Andrew Roberts

Naime, da bi se prodavao veći broj električnih vozila neophodne su mere države ili auto-kompanija, posebno u zemljama čiji vozači imaju niža primanja, a hteli bi da svoje staro, polovno vozilo, zamene novim EV.

U Erste istraživanju se navodi da su poreske olakšice i drugi novčani podsticaji jedan od načina da se podrži kupovina EV.

Najveća podrška elektromobilnosti prisutna je u Češkoj i Mađarskoj, gde je uveden niži porez za nabavku e-vozila i povlastice za putarinu, što važi kako za pravna tako i za fizička lica. S druge strane, najskromniju podršku imaju vozači u Sloveniji i Slovačkoj.

Erste istraživanje

Drugi oblici „podsticaja“ za kupovinu EV su negativne mere – kazne za korišćenje starih vozila sa visokom emisijom ugljen-dioksida. Oni koji voze automobile sa SUS motorima plaćaju tako više takse pri registraciji, kao i tokom korišćenja auto-puta. Takve kazne nisu još uvek u velikoj meri prisutne u zemljama CIE.

Prema podacima Eurostata o potrošnji električne energije, istraživanje je utvrdilo da je trenutna potrošnja struje u saobraćaju oskudna, ali se to narednih godina može promeniti, preciznije u periodu od tri do tri i po decenije. Predviđa se da će od 20 do 33 odsto ukupne potrošnje električne energije biti pripisano drumskom saobraćaju. Tako značajan rast ukupne potražnje za električnom energijom zahtevao bi da se njena proizvodnja poveća za čak 20 do 50 odsto, pod pretpostavkom da se ne uvozi.

Erste istraživanje

Ovi podaci ukazuju na to da se može javiti novi problem, a glavni resurs bio bi električna energija. Zbog toga bi auto-kompanije i države trebalo da pronađu pravu strategiju i meru, da bi se resursi racionalno koristili. U suprotnom prelazak sa fosilnih goriva na elekričnu energiju i ne bi imao neki efekat (osim smanjenja ugljen-dioksida).

Pritom su auto-kompanije pred velikim zadatkom – kako prodati EV prosečnom kupcu? Subvencije države i olakšice su odličan potez, ali sve dok zarade ljudi sa nižim primanjima ne krenu naviše, prodaja će biti na velikom ispitu.

Cene guraju kinesku prodaju električnih vozila

Kada se govori o cenama električnih automobila, oni su u Sjedinjenim Američkim Državama i Evropi skuplji za 50 do čak 100 odsto u odnosu na kineske. Razlog je to što je standard kvaliteta u Evropi i SAD znatno viši nego u Kini.

Kvalitet diktira cenu, ali teško je biti objektivan u njegovom merenju. Ipak, kineska EV su zbog pristupačnosti klijentima sa manjim primanjima konkurentna na svetskom tržištu.

Izvoz električnih vozila je u eksponencijalnom porastu u Kini. Prošle godine je ova zemlja po prvi put izvezla više automobila od Nemačke – oko tri miliona, u odnosu na 2,6 miliona vozila. Trećinu su činila električna vozila, pokazuje Erste istraživanje.

  • SABRINA

    20.9.2023 #1 Author

    Raznim podsticajima je jedino moguće povećati prodaju.

    Odgovori

  • Dux011

    20.9.2023 #2 Author

    Pa da, raznim olaksicama…

    Odgovori

  • SHALIMAR

    20.9.2023 #3 Author

    Kredit i male kamate…

    Odgovori

  • DOBRILA

    21.9.2023 #4 Author

    Ljudi nemaju novac ni za ovo sto voze sad…

    Odgovori

    • Tamara

      21.9.2023 #5 Author

      Upravo tako! kakvi podsticaji, šta to uopšte znači? D ase neko zadužuje da bi vozio auto u 21. veku. Automobili su i dalje neobjašljivo skupi a da tehnologija nije odmakla, i dalje su to isti motori, čak još jeftinije karoserije i materijali (pola je plastika). Ako ej mobilni telefon za 20 god. sa 10.000e spao na 100e a bitno je napomenuti da telefon sada sadrži sve što i računar + pravi slike, koje je objašnjenje da nov auto košta od 20.000 evra do 100-150.000 :)))))) Realno je da auto košta ispod 10.000e a i to je mnogo.

      Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.