Velika Britanija dala sebi rok do 2030, a evropska unija do 2035. godine

Da li je moguće ubrzavanje tranzicije sa klasičnih na e-vozila?

AutomobiliEUSvet

10.3.2025 17:31 Autor: Miljan Paunović 0

Da li je moguće ubrzavanje tranzicije sa klasičnih na e-vozila? Da li je moguće ubrzavanje tranzicije sa klasičnih na e-vozila?
Britanci poput ostatka Evrope, tačnije Evropske unije, žure da transformišu auto-industriju i da sprovedu što bržu elektrifikaciju, te da uvere potrošače da je ulaganje... Da li je moguće ubrzavanje tranzicije sa klasičnih na e-vozila?

Britanci poput ostatka Evrope, tačnije Evropske unije, žure da transformišu auto-industriju i da sprovedu što bržu elektrifikaciju, te da uvere potrošače da je ulaganje u EV dobra investicija za sve, dok vlada radi na infrastrukturi i obezbeđivanju više punjača.

Naime, kako je početkom ove godine saopštila britanska vlada, izdvojeno je više od 2,3 milijarde funti za proizvođače i potrošače da pređu na vozila sa nultom emisijom, a ceo posao žele da završe prvi, do 2030. godine.

Podsetimo, Evropska komisija je pre dve godine dala konačno odobrenje za obaveznu primenu nulte stope emisija novih automobila i kombija od 2035. godine.

Međutim, kako piše portal Automotoshow, ne radi se o potpunoj zabrani jer propisi nalažu nultu emisiju CO2, a ne apsolutnu zabranu tehnologije s unutrašnjim sagorevanjem. U teoriji, ovo ostavlja prostor za ugljenično neutralna goriva. Međutim, malo je verovatno da će sintetička goriva ili vodonik preuzeti igru u tako kratkom vremenskom roku.

Samim tim, sve će rezultirati efektivnom zabranom prodaje novih automobila sa benzinskim i dizel motorima u 27 zemalja članica EU. Prošle nedelje je Evropska komisija, izvršni organ EU, potvrdila svoju posvećenost cilju koji je prvi put najavljen pre mnogo godina, a to je da od 2035. više neće moći da se kupe vozila sa SUS motorima. Pre nego što se to dogodi, emisija će morati da se smanji za 55 odsto do kraja ove decenije. Međutim, stvari bi se ipak mogle promeniti.

„Komisija će takođe ubrzati rad na pripremi predviđene revizije Uredbe o standardima CO2 za automobile i komercijalna vozila“, navodi Automotoshow.

Foto: Pixabay

Nissan upozorio britansku vladu na stroge zahteve u proizvodnji

Japanski proizvođač automobila Nissan jedan je od najvećih poslodavaca u Velikoj Britaniji i upravlja najvećom fabrikom vozila na ostrvu u Sanderlendu. To je ovoj auto-kompaniji dalo za pravo da upozori na prestroge zahteve za proizvodnju električnih vozila i na rizike koje oni donose u budućnosti.

Kao odgovor na ovo upozorenje, britanski poslovni sekretar Džonatan Rejnolds (Jonathan Reymolds) rekao je za Times da je dogovorena „značajna promena politike“, prenosi portal Electrive.

„Učinićemo sve što možemo da osiguramo da Nissan ima sigurnu dugoročnu budućnost u Velikoj Britaniji, vodeći računa da poslovno i regulatorno okruženje to podržavaju“, rekao je on i istakao da je apsolutno mišljenje cele vlade da ne može doći do napretka u ostvarenju ciljeva oko nulte emisije i energetske tranzicije zatvaranjem radnih mesta u zemlji.

Times vidi ove izjave kao snažan pokazatelj da će laburistička vlada ublažiti „ZEV mandat“, odnosno ključnu regulativu koja oblikuje buduću automobilsku sliku. Naime, u skladu sa strategijom vlade Ujedinjenog Kraljevstva da se nulta emisija sprovede do 2050. godine, fokus je na ubrzavanju tranzicije na vozila sa nultom emisijom za automobile i kombije.

Foto: Unsplash.com/Andrew Roberts

Prema sadašnjim pravilima, proizvođači originalne opreme moraju da ostvare 28 odsto prodaje električnih automobila ove godine. Oni koji to ne urade suočavaju se sa velikim kaznama.

Rejnoldsove izjave prate fazu konsultacija u Velikoj Britaniji koja je trajala nekoliko nedelja, a koja se fokusirala na planirano ukidanje motora sa unutrašnjim sagorevanjem u ovoj zemlji do 2030. i mandat ZEV-a. Na ovaj način laburistička vlada je želela da posebno uključi britansku automobilsku industriju u pitanje kako se može postići postepeno ukidanje novih benzinskih i dizel vozila do 2030. godine.

Pre pet godina, vlada pod vođstvom Borisa Džonsona (Boris Johnson) odlučila je da se zabrani proizvodnja novih vozila na fosilna goriva već od 2030. Bivši britanski premijer Riši Sunak (Rishi Sunak) je potom odložio planirani datum ukidanja na 2035, navodeći kao razlog visoke troškove za porodice i mala preduzeća. Samo nekoliko dana kasnije, međutim, vlada je saopštila da namerava da se drži ranije utvrđenog mandata ZEV-a, koji predviđa strožije godišnje kvote prodaje.

Novi zaokret je tada došao pod laburistima 2024. godine. Ovo sve nije iznenađujuće jer je ova partija već najavljivala tokom predizborne kampanje da će vratiti prvobitni rok, to jest 2030. godinu, ako pobedi.

Na kraju, u Velikoj Britaniji potražnja za električnim automobilima trenutno nije tako jaka kao što se očekivalo, a jedan od razloga je i globalna, latentna kriza u auto-industriji.

S obzirom na okolnosti, usporavanja i prilagođavanja željama kompanije, pet odnosno deset godina do zabrane proizvodnje vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem deluje prilično kratko da se ovaj megalomanski posao sprovede u praksi.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.