Sve veća potražnja za tankerima i sve više cene

Globalno poskupljenje morskog prevoza goriva

AnalizaIzdvajamoSvet

12.2.2023 17:15 Autor: Vladimir Jokanović 12

Globalno poskupljenje morskog prevoza goriva Globalno poskupljenje morskog prevoza goriva
Troškovi transporta nafte, benzina i drugih goriva okeanskim tankerima rastu iz dana u dan nakon sankcija usmerenih na prodaju ruske nafte i njenih derivata.... Globalno poskupljenje morskog prevoza goriva

Troškovi transporta nafte, benzina i drugih goriva okeanskim tankerima rastu iz dana u dan nakon sankcija usmerenih na prodaju ruske nafte i njenih derivata. Dnevna zarada relativno malih tankera koji isporučuju rafinisana goriva u zemlje na Atlantskom okeanu, porasla je protekle nedelje za više od 400 procenata.

Prema podacima Baltičke berze u Londonu, cena prevoza dostigla je prosečnu cenu 55.857 dolara po isporuci. Troškovi prekomorskog prevoza porasli su u četvrtak za 58 odsto, što je najveći dnevni rast od kraja 2021. godine, prenosi Bloomberg. Zarada od brodskog transporta najviša je od početka pandemije 2020. godine, kad su brodovi masovno korišćeni za skladištenje nafte.

Porast je delimično podstaknut izdvajanjem od flote određenog broja tankera za potrebe Moskve, dok su drugi nastavili plovidbu na međunarodnom tržištu. Prema ocenama analitičara, trgovina ruskom naftom nastavlja se manje više istim obimom, a to znači da je mnogo brodova zauzeto tim poslom. Stručnjaci za brodarstvo ističu da su mnogi brodovi iznenada povučeni prema Rusiji i da su nestali sa međunarodne teretne liste.

Nagli rast cena transporta svedoči o dobroj potražnji, a procenjuje se da je oko 600 tankera popunilo „flotu u senci“ koja održava međunarodni protok ruske nafte. Budući da je Rusija drugi najveći izvoznik nafte u svetu, posle Saudijske Arabije, to znači manje brodova koji opslužuju druge izvoznike nafte i povećava troškove transporta.

Foto: Pixabay.com

Evropska unija zabranila je uvoz ruskog goriva od 5. februara, a pre toga EU je preusmerila kupovinu rafinisanih proizvoda na druga mesta kako bi obezbedila obilno snabdevanje, što je takođe izmestilo neka plovila. Sada kupovina raste na drugim mestima, a rastu i cene prevoza. Brodovi koji plove iz Evrope u zapadnu Afriku zabeležili su u četvrtak rekordan dnevni dobitak.

Istovremeno, utovar ruske sirove nafte Urals sa broda na brod, dostigao je rekordnu vrednost u januaru na Mediteranu, prenosi Reuters. Trgovci su pretakali teret na veće brodove kako bi isporuke na duge relacije, u Aziju, bile isplativije, prema podacima finansijske analitičke platforme Refinitiv Eikon.

Od decembra i evropske zabrane kupovine ruske morske nafte u okviru sankcija zbog rata u Ukrajini, najveći deo ruske nafte preusmeren je u Aziju. Takozvane STS operacije, koje uključuju prenos tereta u međunarodnim vodama sa manjih na veća plovila, poboljšavaju profitabilnost putovanja kada je reč o velikim udaljenostima.

Obim STS u Mediteranu za isporuke Aziji porastao je osam puta u januaru u odnosu na decembar na rekordnih 1,7 miliona tona. Podaci ukazuju da je oko milion tona nafte Urals utovareno preko STS operacija u januaru u blizini španske luke Seuta u Gibraltarskom moreuzu. Oko 600.000 tona nafte utovareno je u blizini grčke luke Kalamata.

Celokupan teret isporučen je u Aziju, uglavnom u Indiju, gde se očekivalo da će iz januarskih operacija stići najmanje 800.000 tona Urala. Očekuje se da će Singapur dobiti 420.000 tona, dok bi 80.000 tona trebalo da bude isporučeno Kini. Odredište za još oko 380.000 tona ostalo je nepoznato.

Refinitiv Eikom navodi da je između kraja novembra i januara oko tri miliona tona nafte Urals utovareno u ruskim lukama za dalje STS operacije na Mediteranu, od čega je 2,2 miliona tona pretovareno i otpremljeno u Aziju.

  • kaćica

    12.2.2023 #1 Author

    Normalno s obzirom na sva poskupljenja.

    Odgovori

  • Lelica

    12.2.2023 #2 Author

    Kao i sve ostalo sto je poskupelo.

    Odgovori

    • Bella

      12.2.2023 #3 Author

      Moramo se navici pa poskupljenja

      Odgovori

  • GOCA BG

    12.2.2023 #4 Author

    Necemo sigurno procitati da je nesto pojeftinilo…

    Odgovori

  • Maria

    12.2.2023 #5 Author

    Prirodno..

    Odgovori

  • LIMUN ŽUT

    12.2.2023 #6 Author

    Olakšava samo situaciju to što je ceo svet u istom položaju.

    Odgovori

  • TATJANA

    12.2.2023 #7 Author

    Ovo ne spada u najnovije vesti

    Odgovori

  • FRUIT04

    12.2.2023 #8 Author

    Ako se nastavi ovako nece biti isplativo, brodovi ce propadati po lukama a troskovi odrzavanja rasti bez prihoda.

    Odgovori

  • VOJKAN

    13.2.2023 #9 Author

    Došlo je do poskupljenja svega pa je i to došlo ma red

    Odgovori

  • Dunja5

    13.2.2023 #10 Author

    Nista čudno…

    Odgovori

  • LUKA

    13.2.2023 #11 Author

    Nista novo

    Odgovori

  • N.N.

    14.2.2023 #12 Author

    Nista neocekivano, sve je poskupelo

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.