Geneza liste najposećenijih sajtova na svetu od nastanka WWW

Kako su se AOL i Yahoo povukli pred naletom Google pretraživanja

Hi-techLifestyleSvetU fokusuZanimljivosti

11.9.2022 16:54 Autor: Redakcija Biznis.rs 18

Kako su se AOL i Yahoo povukli pred naletom Google pretraživanja Kako su se AOL i Yahoo povukli pred naletom Google pretraživanja
Tokom poslednje tri decenije, internet je rastao neverovatnom brzinom. Primera radi, 1993. godine bilo je manje od 200 veb-sajtova dostupnih na svetskoj mreži (World... Kako su se AOL i Yahoo povukli pred naletom Google pretraživanja

Tokom poslednje tri decenije, internet je rastao neverovatnom brzinom. Primera radi, 1993. godine bilo je manje od 200 veb-sajtova dostupnih na svetskoj mreži (World Wide Web), a sada ih ima više od dve milijarde.

Bilo je moguće pristupiti proto-internetu još sedamdesetih godina prošlog veka, ali široko dostupna verzija koja je više usredsređena na korisnike i na koju danas mislimo nije se zaista materijalizovala sve do ranih devedesetih, uz korišćenje dial-up modema.

Dial-up je korisnicima omogućio pristup internetu preko modema koji je bio povezan na aktivnu (fiksnu ili zemaljsku) telefonsku liniju. U početku je postojalo nekoliko različitih portala za “ulazak”, tj. pretraživanje interneta, kao što su Prodigy i CompuServe, ali je AOL ubrzo postao najpopularniji.

AOL je zadržao prvo mesto kao najposećenija veb lokacija skoro deset godina. Do juna 2000. godine ovaj online portal je dobijao preko 400 miliona poseta mesečno. Taj podatak svakako treba staviti u kontekst sa informacijom da je tada bilo tek 413 miliona korisnika interneta širom sveta. Drugi je bio Yahoo (387,5 miliona), treći MSN (354 miliona), dok je daleko iza na četvrtom mestu bio eBay, preteča današnjeg Amazona, sa 116 miliona korisnika mesešno.

Ali kada je širokopojasni (broadband) internet došao na tržište i učinio dial-up zastarelim, AOL je izgubio uporište, a na prvo mesto se popeo drugoplasirani Yahoo, i tamo ostao nekoliko godina.

Osnovan 1994. godine, Yahoo je započeo kao veb direktorijum koji se prvobitno zvao „Vodič Džerija i Dejvida kroz svetsku mrežu“. Kada je kompanija počela da raste, njeno ime se promenilo u Yahoo, što je zapravo skraćenica od pošalice “još jedno hijerarhijsko službeno proročište“.

Foto: Pixabay.com
Foto: Pixabay.com

Yahoo je brzo rastao i početkom 2000-ih postao je najpopularnija veb lokacija na internetu. Zadržao je svoje prvo mesto nekoliko godina — u aprilu 2004. godine Yahoo je imao 5,6 milijardi mesečnih poseta.

Međutim, Google je već bio za petama. Osnovan 1998. godine, Google je počeo kao jednostavniji i efikasniji pretraživač, a njegova zvanična adresa je brzo sticala popularnost. Zanimljivo, Google je zapravo bio podrazumevani pretraživač za Yahoo početkom 2000-ih sve dok potonji nije odustao od te ideje kako bi pokušao da koristi sopstvenu tehnologiju za pretraživanje.

U narednih nekoliko godina, Google i Yahoo su se žestoko takmičili, a oba imena su se smenjivala na vrhu liste najpopularnijih veb lokacija. Zatim, 2010-ih, Yahoo je i definitivno počeo da pada na ovoj listi, nakon niza propuštenih prilika i neuspešnih poteza.

Lista najposećenijih iz 2007. godine pokazivala je da je Google na prvom mestu, sa 7,34 milijardi mesečnih poseta, na drugom mestu je bio Yahoo sa 5,16 milijardi, a na trećem danas zaboravljeni MySpace sa 1,27 milijardi mesečnih posetilaca. MySpace, ipak, ukazuje na pojavu društvenih mreža u masovnim pretragama.

Google je danas neprikosnoven na prvom mestu i za mnoge je praktično postao sinonim za internet, uprkos brzorastućim pretraživačima iz Kine, koji su ipak ograničeni upotrebom kineskog jezika. Google obuhvata čak 90 odsto svih pretraga koje se obavljaju na internetu u 2022. godini.

Ove podatke obradio je Džejms Igl (James Eagle) koristeći kao izvore SEMRush, Google Analytics, Statistu, Internet Archive, kao i pojedine kompanijske godišnje izveštaje. Biznis.rs ih prenosi zahvaljujući ljubaznosti portala Visual Capitalist.

  • MAJA

    11.9.2022 #1 Author

    Googl ipak dominira

    Odgovori

  • STRAHINJA

    11.9.2022 #3 Author

    Jos zanimljivije kako je nastao Google Images

    Odgovori

  • GAGA

    11.9.2022 #4 Author

    Tajna je u efikasnosti i jednostavnosti. Krajem 20. veka pretrazivaci nisu prepoznavali skup reci

    Odgovori

  • TATJANA

    11.9.2022 #5 Author

    Najjaci pobedjuju

    Odgovori

  • MARKO7

    11.9.2022 #6 Author

    Pa to se i ja pitam…

    Odgovori

  • VILENJAK

    11.9.2022 #7 Author

    Google jede sve pred sobom!

    Odgovori

  • GOCA BG

    11.9.2022 #8 Author

    Zanimljiv clanak…

    Odgovori

  • VANJA

    11.9.2022 #9 Author

    Gppgle je prvi!

    Odgovori

  • DANIJELA

    11.9.2022 #10 Author

    Google se koristi u 90% slucajeva pretrazivanja.

    Odgovori

  • LIMUN ŽUT

    11.9.2022 #11 Author

    Na primer ne poznajem nikog ko koristo AOL ili Yahoo što samo doprinosi činjenici.

    Odgovori

  • Boba3

    11.9.2022 #14 Author

    Google je ipak najpametniji

    Odgovori

  • Ika

    11.9.2022 #15 Author

    Google je ipak kralj interneta

    Odgovori

  • VOJKAN

    12.9.2022 #16 Author

    Tehnologija je brzinom svetlosti napredovala u zadnjih 10 godina.

    Odgovori

  • SUNCOKRET

    12.9.2022 #17 Author

    Google je očigledan pobednik kao što i iz prakse znamo.

    Odgovori

  • N.N.

    13.9.2022 #18 Author

    Interesantan clanak.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.