Proizvodnja baterija za e-vozila može da bude rizična, najveći problem toksični materijali
AutomobiliEUInfrastrukturaInvesticijeIzdvajamoSvet
24.9.2023 13:19 Autor: Miljan Paunović 14
Jedan od razloga što su električna vozila popularnija u Severnoj i Zapadnoj Evropi je to što je infrastruktura javnih punjača na visokom nivou. Iako javna mreža za punjenje brzo raste, zemlje Centralne i Istočne Evrope (CIE) nalaze se u drugoj polovini ove tabele.
Samo Slovenija ima više od 50 javnih stanica za punjenje na 100.000 stanovnika, dok se ostale CIE zemlje približavaju ovom pragu. Zbog značajnog dela stanovništva koji živi u starijim zgradama otežano je instaliranje ovih punjača, i to je pravi izazov za izvođače.
Istraživanje Erste Grupe pokazuje da je još jedan izvor motivacije kod ljudi prisustvo zona sa niskim emisijama u gradskim centrima. U zapadnoj Evropi one su veoma česta pojava, dok u zemljama CIE i nije baš takav slučaj.
Međutim, u Poljskoj bi ove zone trebalo da se uspostave već sledeće godine. Slovačka i Češka su izmenile svoje zakone koji predviđaju manje emisije, ali u praksi to još nije realizovano.
Zagađenje vazduha predstavlja problem u tri velika grada Poljske, kao i u Budimpešti, Pragu, Brnu i Košicama. Razlog ne leži isključivo u emisijama koju proizvode automobili, navodi se u istraživanju.
Kina ima sve resurse za proizvodnju baterija
Trenutno ne treba da iznenađuje to što su troškovi za proizvodnju jednog električnog vozila (EV) viši nego kod automobila koje pokreću motori sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS). Prelomna tačka troškova je vrednost baterije za e-vozila.
Dakle, ovaj podsektor će igrati glavnu ulogu u lancu izrade EV, te je zbog toga veoma teško auto-kompanijama da pređu sa proizvodnje SUS vozila na električna.
Kina vodi u trci kada je reč o proizvodnji baterija. Ona ima pristup svim glavnim sirovinama za izradu baterija za električna vozila i direktno ili indirektno ulaže u rudnike širom sveta.
Elektrode se proizvode u Kini, istovremeno i anode koje se sastoje od grafita. Više od tri četvrtine baterija se proizvodi u drugoj ekonomiji sveta. Zbog toga je ceo lanac snabdevanja podložan šokovima, kao što se dogodilo u slučaju poluprovodnika proteklih godina.
I region CIE mogao bi da bude jak u proizvodnji baterija za EV. Češka deli sa Nemačkom najveće nalazište litijuma u Evropi, kao i velike rezerve mangana. Srbija poseduje litijum, iako je dogovor sa rudarskom kompanijom Rio Tinto trenutno blokiran.
S druge strane, u CIE je došlo do zatvaranja nekih rudnika mangana poslednjih decenija, posebno u Mađarskoj i Rumuniji. Vađenje ovih sirovina predstavlja opasnost za lokalno stanovništvo i životnu sredinu, zbog čega vlade mogu blokirati bilo kakvo rudarenje.
Kapacitet rudnika u CIE je ograničen, te bi prednost trebalo dati alternativnim podsektorima za proizvodnju baterija i električnih vozila. Konkurentnost i poslovna klima i dalje zaostaju za zapadnoevropskim, a izuzetak je Češka. Kompanije koje žele da investiraju u zemljama CIE, navodi se u istraživanju, koncentrisaće se najpre na proizvodnju, dok će istraživačko-razvojni i softverski deo posla obavljati u Češkoj, kao privlačnoj lokaciji.
Pročitajte još:
Mađarska najviše ulaže
S obzirom na to da su baterije najvažnija komponenta električnih vozila, veće ulaganje u ovu vrstu fabrika primećeno je u Mađarskoj, uglavnom investitora iz Južne Koreje i Kine. Poljska je druga u regionu, što je pomalo čudno s obzirom na to da nema iskustva u auto-industriji. Češka je u pregovorima za dva projekta sa Volkswagenom i kompanijom LG, dok Rumunija takođe očekuje investicije iz Belgije, navodi se u Erste istraživanju.
Ipak, ovaj vid investicija ima jednu veliku manu, zbog koje neke države nisu voljne da ih podrže. Naime, fabrike za proizvodnju baterija zahtevaju velike količine vode i zemljišta, a kao rezultat rada mogu se javiti kontaminacija zemljišta, jer se u procesu koriste toksični materijali.
SUNCE
24.9.2023 #1 AuthorEto jos nego da potvrdi štetnost proizvodnje materija za baterije za električna vozila. Zato mi ne damo Rio Tintuj da nam rudari litijum. I nikada nećemo dati.
HANA
24.9.2023 #2 AuthorPa to se odavno znalo
ZVONČICA
24.9.2023 #3 AuthorUpravo tako
REA
24.9.2023 #4 Authorne postoji resenje za ovoliku populaciju na odredjenim mestima… ne moze
NATI
24.9.2023 #5 AuthorVeoma stetno ali ce se sve vise proizvoditi
CIGI
24.9.2023 #6 AuthorI sta smo onda uradili,bice Jo’s gore
MARA
24.9.2023 #7 AuthorNe damo da nas zagađuju
SENSEI
25.9.2023 #8 AuthorPod parolom zelene energije svašta se radi, čak i ako je suprotno zelenoj energiji
Vale
25.9.2023 #9 AuthorSami smo krivi za takvu vrstu zagadjenja
Dux011
25.9.2023 #10 AuthorAu
Dux011
25.9.2023 #11 AuthorVozilo buducnosti, koje u startu ima problem sjajno…
Lazar Konstantinović
26.9.2023 #12 AuthorProblem bi mogao da se reši tako što bi se razdvojio na dva dela, urbani saobraćaj, i međuurbani saobraćaj. U urbanom delu bi se lakše našla rešenja jer se već postavljaju zahtevi da se ograniči brzina na 30, a isto tako ne bi mogla da se prave glomazna vozila, nego mala gradska vizila koja onda ne bi morala da imaju tako velike baterije, pa bi mogle da se koriste i natrijumske tehnologije, a za punjenje bi se mnogo lakše koristila čista solarna energija.
U međuurbanom saobraćaju i transportu su drugi problemi, i tu bi mogle da se koriste tehnologije vodonika, gorvnih ćelija itd.
STEPA
28.9.2023 #13 AuthorSvaka novina ima problema kad pređe u praksu
LAV
1.10.2023 #14 AuthorPa naravno. Negde dobijas a negde gubis.