ključni mogući problem isplativost proizvodnje električnih vozila

Zabrinutost u Velikoj Britaniji zbog mogućeg zatvaranja fabrika automobila Stellantis

EUFirme u fokusuSvetU fokusu

17.5.2023 19:17 Autor: Redakcija Biznis.rs 2

Zabrinutost u Velikoj Britaniji zbog mogućeg zatvaranja fabrika automobila Stellantis Zabrinutost u Velikoj Britaniji zbog mogućeg zatvaranja fabrika automobila Stellantis
Moguće zatvaranje fabrika konzorcijuma proizvođača automobila Stellantis u Velikoj Britaniji, zbog posledica trgovinskog sporazuma Londona s Evropskom unijom (posle Brexita, izazvalo je u sredu... Zabrinutost u Velikoj Britaniji zbog mogućeg zatvaranja fabrika automobila Stellantis

Moguće zatvaranje fabrika konzorcijuma proizvođača automobila Stellantis u Velikoj Britaniji, zbog posledica trgovinskog sporazuma Londona s Evropskom unijom (posle Brexita, izazvalo je u sredu zabrinutost laburističke opozicije i predstavnika tog sektora industrije.

Matična korporacija kompanija FIAT, Peugeot, Citroen i Opel/Vauxhall, koja ima dve glavne proizvodne lokacije u Velikog Britaniji – u Elsmer Portu, na severu Engleske, i Lutonu kod Londona, upozorila je britanske poslanike na svoj rizik od „veoma nepovoljnog položaja“ u poređenju s konkurentskim proizvođačima električnih vozila, prenosi Beta.

„Ako troškovi proizvodnje električnih vozila u Velikoj Britaniji postanu nekonkurentni i neodrživi“, posebno u poređenju s automobilima iz Japana i Južne Koreje, ali i iz EU, poslovanje u Velikoj Britaniji će se obustaviti“, naveo je Stellantis.

Ta grupa je posebno zabrinuta zbog planiranog pooštravanja „pravila o poreklu“ u trgovinskom sporazumu Londona sa EU posle Brexita, koje će od 2024. zahtevati da bi za oslobađanje od carine trebalo da 45 odsto vrednosti automobila čine delovi proizvedeni u EU ili Velikoj Britaniji.

Stellantis je, međutim, danas u saopštenju poslatom AFP-u, podsetio da je ipak „uložio u Elsmer Portu gde će ove godine početi proizvodnju malih električnih kombija“.

„Potreban nam je bolji dogovor nakon Brexita“, rekao je danas lider laburističke opozicije Kir Starmer (Keir Starmer), ponavljajući zahteve Stelantisa koji bi hteo da britanska vlast postigne dogovor sa EU o odlaganju do 2027. godine stupanja na snagu novih pravila.

Portparol britanske vlade je u sredu rekao da se nada rešenju jer je ministar trgovine Kemi Badeno (Kemi Badenoch) već pokrenuo to pitanje sa Briselom, navodeći da to pitanje pogađa industrijalce sa obe strane Lamanša.

„Vlada je više od decenije upozoravana da treba da investira u fabrike baterija da bi osigurala nesmetan prelazak na proizvodnju električnih vozila, ali nije reagovala“, rekao je međutim sindikat Unite.

Pitanje proizvodnje baterija je utoliko važnije jer su one znatan deo vrednosti električnih vozila.

Foto: Biznis.rs/Ekomobilnost

Nedostatak kapaciteta za proizvodnju baterija u Velikoj Britaniji, u kombinaciji s „pravilom porekla“ bio je poznat problem, rekao je danas britanskim poslanicima laburista Džonatan Rejnolds (Jonathan Reynolds) i ukazao da „Vlada ipak nema strategiju da obezbedi neophodna ulaganja i infrastrukturu“.

„Pošto sve zemlje ubrzavaju prelazak na transport s neutralnim emisijama, a globalni konkurenti (Velike Britanije) nude milijarde za privlačenje investicija u svoje industrije, mora se brzo naći pragmatično rešenje“, rekao je Mike Hawes, iz Udruženja proizvođača i prodavaca automobila (SMMT).

Britanska vlada je nedavno objavila da proučava moguće mere da bi pomogla da njena zemlja ostane konkurentna u odnosu na zelene subvencije koje su posebno velike u SAD.

Ali, Stellantisovo upozorenje je oštar podsetnik da je veoma neizvesna budućnost industrije automobila u Velikoj Britaniji, navela je organizacija Energetska i klimatska jedinica (ECIU) koja strahuje od „gubitka hiljada radnih mesta i razaranja britanske privrede“.

U januaru je pokrenut stečaj britanske kompanije Britishvolt koja je htela da izgradi veliku fabriku baterija za električne automobile, te se njena propast smatra i udarcem britanskim ambicijama u tom sektoru.

Uskoro se očekuju odluke drugih proizvođača da izgrade fabrike baterija u Velikoj Britaniji, posebno Tate Motors, matične kompanije britanskog Jaguar Lend Rovera (JLR), BMW-a, Toyote i Nisana, objavio je Financial Times.

Stellantis je britanskim poslanicima izneo da je prvobitno pretpostavljao da može da ispuni zahtev da 45 odsto vrednosti automobila čine lokalno proizvedeni delovi. Ali, objasnila je ta grupa, „cene sirovina koje nemaju poreklo iz EU ili Velike Britanije dramatično rastu, tako da sada nismo u mogućnosti da ispunimo ‘pravilo porekla’ „.

  • ELLA

    18.5.2023 #1 Author

    Naravno da su ne isplativa električna vozila kad u Srbiju za koju godinu stižu leteći automobili

    Odgovori

  • MAJA

    18.5.2023 #2 Author

    Ko je kriv za to, prebacuje se loptica ocigledno

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.