Teško je zamisliti da neki automobilski gigant preseli fabriku u Srbiju
5.4.2022 14:03 Autor: Stanislav Stanišić 17
„Kada se najavljuje da će u Srbiju da dođe neki automobilski brend, teško je zamisliti da će Volkswagen ili neka druga kompanija iz ovog sektora preseliti fabriku u našu zemlju. Moguće je da preseli samo neki deo proizvodnje jer imamo iskustva sa pogonima koji rade jednostavnije komponente za nemačku automobilsku industriju“, kaže za Biznis.rs profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu Ljubodrag Savić.
On podseća da smo se pre nekoliko godina, u jednom mirnijem vremenu, naslušali raznih priča o dolasku Volkswagena i nekih drugih kompanija.
„Iskustvo iz prethodnog vremena govori da postoje velike predizborne priče od kojih ne ostane mnogo. Ipak, ne mogu da budem kategoričan i da tvrdim šta će se desiti“, objašnjava Savić.
Navodi da su se kao opcije za dolazak Volkswagena u tom periodu isticale Srbija, Hrvatska, Bugarska, Rumunija i Turska, da bi se nemački proizvođač na kraju odlučio za Kinu, što je po svim parametrima i opravdano.
„Velike kompanije razmišljaju na potpuno drugačiji način. Ako imaš samo jeftinu radnu snagu to je dovoljno da radiš neke od komponenata. Velike kompanije idu u Kinu, zbog značajno niže cene radne snage, značajno slabije ekološke zaštite, zbog finansijske pomoći države. Međutim, najvažniji razlog je to što je kinesko tržište sa najvećim rastom. Nemci su pokazali da znaju da naprave automobil, ali njega treba prodati i zaraditi. Kineski tržišni potencijal je neuporedivo veći nego u bilo kojoj drugoj državi“, tvrdi Savić.
Kao mogućnost ističe da bi u vreme pokidanih lanaca snabdevanja Srbija mogla da se pozicionira da neke od komponenata preuzme da radi u našoj zemlji.
„Problem na globalnom nivou je nabavka poluprovodnika, ali mi nemamo obučene radnike za taj posao. Vreme je da podsetim na još jedno od ranijih predizbornih obećanja, kada je isticano da će Mubadala investirati četiri milijarde evra u fabriku čipova u Srbiji“, kaže Savić.
Pročitajte još:
Naš sagovornik ističe da cela ova priča nema nikakve veze sa Fiatom jer se njegovo funkcionisanje samo održava do krajnjeg rešenja, ali da u Kragujevcu više neće biti proizvodnje ni kada aktuelna kriza prođe. Savić smatra da je ova kompanija na globalnom nivou u veoma teškoj situaciji.
„Fiat nije propao zbog sankcija, niti zbog rata u Ukrajini, kompanija koja je četvrt veka na staklenim nogama samo zahvaljujući pomoći italijanske vlade i njihovim jakim sindikatima koji su uspeli da se izbore ne samo za svoju poziciju, već i za poziciju kompanije pritiskajući izvršnu vlast. O poslovanju najbolje govore integracije koje su pravili, uključujući i ovu poslednju sa Stellantisom. Nije integracija nastala zato što je Fiat bio predvodnik poslovanja, već zato što je to bilo spasonosno rešenje za njih. Od početka veka u procesu globalizacije mnoge velike kompanije su nestale“, zaključuje Savić.
SNEZANA
5.4.2022 #1 AuthorBilo bi lepo,Ali od tog posla nema nista
JOVANA
5.4.2022 #2 AuthorSlažem se ali je to neizvodljivo
Milovan94
5.4.2022 #3 AuthorApsolutno je nemoguće da giganti presele svoju proizvodnju u Srbiju. Nemamo mi kapacitete.
DJORDJE1
5.4.2022 #4 AuthorČisto sumnjam da je ovo ostvarivo…
BOJANA
6.4.2022 #5 AuthorKod nas je povoljna radna snaga…..
GOCA BG
5.4.2022 #6 AuthorMozda neke delove da se rade kod nas,inace otvaranje velikih giganata kod nas u bliskoj buducnosti nece biti…
SANJA
5.4.2022 #7 AuthorSamo trebaju dobre kockice da se poklope i doci ce
LUKA
5.4.2022 #8 AuthorFiat je vec dugo na staklenim nogama
NATI29
5.4.2022 #9 AuthorTesko je to ostvariti kod nas
TINA
6.4.2022 #10 AuthorVeoma malo nade ima za tako nesto
BRANA19
6.4.2022 #11 AuthorKada bi se dobro organizovali i radili na tome , mouda bi i moglo da bude nesto …
DANA
6.4.2022 #12 AuthorKako da mece
NINO
6.4.2022 #13 AuthorMa bilo bi dobro, ali je pitanje, da li bi srpsko stanovnistvo opet bilo jeftina radna snaga?!
Anna
6.4.2022 #14 AuthorMnogo faktora utiče na donošenje odluke o dalasku giganata kod nas. Mislim da još dugo nećemo imati njihovo poverenje.
MIŠKOVIĆ
6.4.2022 #15 Authornema nade iako smo jeftina radna snaga
Bella
6.4.2022 #16 AuthorSve je tesko a pola stranaca ovde imaju svoje velike firme.
Milisavka
10.4.2022 #17 AuthorBilo bi lepo, ali tesko