Servis vozila je jednostavniji, ali traje duže

Koliko se održavanje električnih automobila razlikuje od klasičnih?

AutomobiliHi-techInovacije

17.7.2021 08:01 Autor: Redakcija Biznis.rs

Koliko se održavanje električnih automobila razlikuje od klasičnih? Koliko se održavanje električnih automobila razlikuje od klasičnih?
005380 Quotes by TradingView Neke od glavnih razlika između električnih automobila i klasičnih vozila koja pokreću motori sa unutrašnjim sagorevanjem ogledaju se pre svega... Koliko se održavanje električnih automobila razlikuje od klasičnih?

Neke od glavnih razlika između električnih automobila i klasičnih vozila koja pokreću motori sa unutrašnjim sagorevanjem ogledaju se pre svega u nedostatku filtera ulja, vazduha i goriva. Takođe, kočnice su kod električnih vozila potpuno drugačije konstruisane u poređenju sa klasičnim automobilima, a elektromobil nema ni menjač u pravom smislu te reči.

Pošto je pogon kod ovih vozila najčešće samo na prednjim točkovima, stručnjaci savetuju i obavezan pregled guma prilikom svakog odlaska u servis, a za zamenu baterije čiji je radni vek oko 5.000 ciklusa punjenja moraćete da spremite od 1.000 do 10.000 evra.

Generalno, zaključak servisera je da električni automobil ima manje stavki koje bi trebalo proveriti, ali se zbog tehnologije povećava vreme neophodno za pregled.

Istraživali smo u čemu se sve razlikuju električni i klasični automobili sa SUS motorom i koje su glavne odlike njihovog redovnog održavanja.

Foto: Pixabay.com

Pregled električnog vozila počinje od baterije

Glavne razlike između električnih automobila i vozila koja pokreću motori sa unutrašnjim sagorevanjem ogledaju se pre svega u nedostatku filtera ulja, vazduha i goriva. Redovno održavanje se podrazumeva i odvija se po specifikaciji ili tablici koju daje proizvođač.

„Servis električnih automobila u najvećem broju slučajeva uključuje pregled i proveru stanja baterije koja ima dva vrlo važna parametra: stanje ‘zdravlja’ i stepen napunjenosti baterije. Električna vozila izvode hlađenje baterija na dva načina – vazduhom i rashladnom tečnošću. Postoji posebna električna pumpa koja vrti tečnost i šalje je u međuhladnjak. Reč je o složenom uređaju, izmenjivaču toplote koji služi za klimatizaciju vozila“, objašnjava za Biznis.rs trening i servis menadžer kompanije Hyundai u Srbiji Miodrag Stojanović.

Prilikom servisa električnog vozila kontroliše se fluid reduktora menjača. Električno vozilo nema menjač u pravom smislu te reči. Kriva obrtnog momenta elektromotora je idealna, pa klasičan menjač nije potreban.

„Tu je reduktor, jer elektromotor beleži više od 15.000 obrtaja u minutu. Zato električna vozila mogu razviti brzinu i od 280 kilometara na sat, ali to baš i nije poželjno. Takođe, vrlo je bitna kontrola kočione linije i spojeva. Kočnice su kod električnih vozila potpuno drugačije konstruisane u poređenju sa klasičnim automobilima. Kod vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem postoji potpritisak koji je tu da bi ublažio kočionu silu i ostvario poželjni efekat kočenja“, objašnjava Stojanović i dodaje da se kod električnih vozila mnogo toga događa zahvaljujući hidraulici.

Foto: Pixabay/Mikes-Photography

„Pritisak u hidrauličnim crevima kod klasičnih motora je od 40 do 50 bara. Kočiona tečnost se mnogo češće menja kod električnih vozila zato što je izložena većem pritisku i naglim padovima pritiska, pa sve to utiče na njen životni vek. Obrtni momenti koji prave motori električnih vozila su neuporedivo veći u odnosu na motore sa unutrašnjim sagorevanjem. Iz tog razloga su svi ovi delovi više opterećeni“, navodi Stojanović.

Pogon kod električnih vozila je najčešće na samo prednjim točkovima. Zbog toga su pneumatici izloženi trošenju, pa stručnjaci savetuju obavezan pregled guma prilikom svakog odlaska u servis.

„Kompresor kod klasičnih vozila je mehaničkog tipa, a pogon uzima kaišem sa motora. Kod električnih vozila pogon kompresora stvara trofazni elektromotor, koji je poput motora iz veš mašine. Elektromotor ima svoje spojeve i trebalo bi pregledati da li oni varniče. Spoj između elektromotora za pogon i kompresora kod ovog električnog vozila je specifičan, pa bi ga trebalo proveriti kada god je to moguće“, kaže Stojanović.

Servis prepustiti utreniranim stručnjacima

Filter vazduha u kabini vozila bi trebalo menjati svake godine, ukoliko se vozilo koristi u normalnom režimu. Kada se vozilo koristi u tzv. otežanim uslovima eksploatisanja sve stavke se češće proveravaju. Ulje reduktora bi trebalo promeniti na svakih 120.000 kilometara, a tu je i provera letve upravljača, manžetni, a po potrebi i kugle, ramena, kočionih diskova, pločica, kočionih klešta.

„Električni automobil ima manje stavki koje bi trebalo proveriti, ali povećava se vreme neophodno za pregled zbog tehnologije. Ne može svako da servisira električno vozilo. Lica koja to rade moraju biti utrenirana. Običan mehaničar ne može da gleda, a mogu da podsetim na nekoliko tragedija koje su se desile prilikom servisiranja električnih vozila. Neko je dirao kablove koje nije smeo da dira. Nezgoda se dogodila u nekoj od sovjetskih republika. U pitanju je bila električna Toyota, a serviser je uhvatio dva kabla koja nije smeo da dira istovremeno“, upozorava Stojanović.

Servisiranje električnih vozila podrazumeva upotrebu specijalne opreme za rad sa visokim naponom. Posao se ne može početi bez rukavica, cipela sa debelim đonom i zaštitnih naočara. Najvažnije je da serviseri prođu specijalnu obuku. Stručnjaci kažu da bi mehaničari koji žele da servisiraju električna vozila trebalo da se specijalizuju samo za ovu tehnologiju.

„Najvažnije je obaviti kontrolu električnog automobila posle 12 meseci od kupovine ili posle 15.000 pređenih kilometara. Reč je o preporuci kada su uslovi eksploatisanja normalni, odnosno uobičajeni. Ulje reduktora menjamo na 120.000 kilometara. Filter vazduha kabine trebalo bi zameniti u zavisnosti od toga gde se auto vozio. Retko kome je u interesu da filteri budu zapušeni, a vazduh u vozilu zagušljiv“, navodi Stojanović.

Električno vozilo
Foto: Pixabay.com

Zbog opasnosti od kvara proizvođači preporučuju češće provere sistema baterija. Ukoliko je baterija neispravna jedino rešenje je zamena, a cene se razlikuju od modela do modela. Baterija najčešće ima propisani radni vek i on je otprilike oko 5.000 ciklusa punjenja. Cena zamene baterije kreće se od 1.000 evra za pristupačnije modele pa do 10.000 evra koliko košta nova baterija Tesla Model 3.

Ispravnost ovog uređaja je od krucijalne važnosti za bezbednu vožnju, jer zajedno sa neispravnim kablovima mogu biti uzrok požara. Ipak, suština pravilnog održavanja i korišćenja je u sledećem – ukoliko poštujete uputstvo, ne treba se bojati vozila na električni pogon.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.