Istraživanje portala Biznis.rs: Delatnost trgovine na malo farmaceutskim proizvodima (2)

Četiri apoteke na 50 metara – kome se to isplati?

AnalizaPoslovanjeZdravlje

16.2.2024 08:01 Autor: Milica Rilak 21

Četiri apoteke na 50 metara – kome se to isplati? Četiri apoteke na 50 metara – kome se to isplati?
U novobeogradskom Bloku 23 uskoro se otvara nova apoteka iz lanca Benu, i to ne bi privlačilo pažnju da se u istom bloku u... Četiri apoteke na 50 metara – kome se to isplati?

U novobeogradskom Bloku 23 uskoro se otvara nova apoteka iz lanca Benu, i to ne bi privlačilo pažnju da se u istom bloku u pešačkoj zoni već ne nalaze tri apoteke – na potezu od samo 50 metara – iz lanca Dr.Max, domaćeg lanca Oaza zdravlja, kao i samostalna „komšijska“ apoteka Bokvica.

Prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, 1.180 apotekarskih ustanova, koliko ih je registrovano za delatnost trgovine na malo farmaceutskim proizvodima u specijalizovanim prodavnicama, ostvarilo je tokom 2022. godine ukupan prihod od 168,2 milijarde dinara ili skoro milijardu i po evra, odnosno oko 15 milijardi dinara više nego 2021. godine. Komšije se ipak pitaju – kome se isplati da radi izložen tolikoj konkurenciji?

„Da je moja apoteka pored nekog od velikih lanaca, ne bi mogla da opstane“, kaže u razgovoru za Biznis.rs Danijela Travica iz Travica Pharm. Na njenu sreću, uspela je da nađe odličnu lokaciju, pa se apoteka nalazi u naselju Zaklopača, na teritoriji beogradske opštine Grocka, i to u delu koji veliki lanci još nisu „otkrili“.

Danijela je apoteku otvorila pre nešto više od godinu dana, podigla je kredit kako bi pokrenula posao za koji se nada da će prerasti u porodični i naglašava da je u taj poduhvat ušla svesna da barem dve godine neće raditi sa profitom.

„Punjenje rafova apoteke na samom početku košta otprilike dva miliona dinara. Zatim barem dve godine plaćate valute, knjigovođu, eko i druge takse i borite se da preživite“, objašnjava naša sagovornica.

Borba je oštrija kako tržišni kolač koji treba podeliti postaje veći. Ukupan prihod od ove delatnosti iskazuje se u milijardama dinara i uporno raste već tri godine za redom – u 2020. apoteke u Srbiji ostvarile su 140 milijardi dinara prihoda, u 2021. taj iznos je porastao na 152,6 milijardi, da bi u 2022. dostigao 168,2 milijarde dinara, izračunao je CompanyWall.

Osvajanje tržišta nije jeftino ni za velike. Češki lanac Dr.Max je pre dve godine saopštio da je zatvoren finansijski aranžman koji obuhvata refinansiranje postojećih obaveza i obezbeđivanje dodatnih 940 miliona evra predviđenih za strateško širenje, uključujući i njihove operacije na srpskom tržištu.

Foto: Privatna arhiva

Danijela Travica, međutim, upozorava da teren na kome se vodi tržišna utakcima nije jednak za sve, iako na prvi pogled važe uobičajena tržišna pravila.

Mi mali ne možemo da se ‘razmahnemo’ jer veliki lanci ostvaruju popust na količinu, pa recimo jedan popularan lek protiv glavobolje njih košta 150 dinara po komadu, dok ga ja plaćam 190 dinara jer ne mogu da ‘povučem’ 5.000 kutija i ‘zarobim’ lager“, objašnjava naša sagovornica.

Ona je postavila granicu i kada je reč o asortimanu, pošto je od 2017. godine u apotekama dozvoljena i prodaja šminke, veša, igračaka i sredstava za čišćenje prostorija.

„Protivnik sam toga da dekorativna kozmetika bude u apoteci. Ne mogu ja da dajem savet oko toga da li će neka farba za kosu da se ‘primi’ ili ne – to je posao za frizera. Asortiman se, u krajnjem, bira prema lokalitetu, a stava sam i da je u apoteci mesto lekovima, medicinskim sredstvima i medicinskoj kozmetici. Jedini kompromis koji sam napravila kada je reč o asortimanu, iako nisam srećna zbog toga, su anatomske papuče“, ističe naša sagovornica.

Pitanje je, onda, kako može da se izbori za svoje mesto ako ponudu toliko suzi u odnosu na to što je omogućeno drugima, koji mogu daleko više da ulože u lokaciju, asortiman i marketing.

„Naša ključna prednost nad velikim lancima je usluga koju pružamo – mi smo tu da saslušamo, posavetujemo, upozorimo, i to je razlog zbog koga će se neko vratiti kod nas. Poverenje je trajno i to je najvažniji kapital svakoga od nas u ovom poslu“, ističe Danijela Travica.

Uređenje apotekarske delatnosti je zadatak koji je sebi na dnevni red stavila ne samo ta profesija već i država, i to kroz Nacrt strategije optimizacije mreže ustanova zdravstvene zaštite. Među njima su uspostavljanje geografskih i demografskih kriterijuma za otvaranje novih apoteka, jačanje inspekcijske službe, širenje dijapazona usluga koje mogu pružiti magistri farmacije uz direktno plaćanje tih usluga od strane RFZO-a a predlaže se i razmatranje povećanja marže na lekove koji se izdaju na recept, a koja trenutno iznosi 12 odsto.

Danijela Travica smatra da bi najbolje bilo da se u Srbiji primeni „švedski model“ koji kaže da je cena leka ista bez obzira na to da li se radi o komšijskoj apoteci ili velikom lancu.

„Trebalo bi da se prema kvalitetu usluge opredeljujete da li ćete ući u apoteku ili ne, a ne da presudi da li je kod vas u toku akcija preko loyalty kartice, pa probiotik košta 300 dinara, a meni je nabavna cena 500 dinara. Tako veliki ‘gutaju’ male“, objašnjava naša sagovornica.

Pročitajte i prvi deo našeg istraživanja: Apoteke u Srbiji – tržište vredno milijardu i po evra

  • Inquiete

    16.2.2024 #1 Author

    Bačene pare.

    Odgovori

  • SENSEI

    16.2.2024 #2 Author

    Opet bolje apoteke nego kladionice na svakih 50 metara

    Odgovori

    • oblak67

      21.2.2024 #3 Author

      Bas tako, a i cene svakako variraju u svakoj..

      Odgovori

  • Srećno

    16.2.2024 #4 Author

    Upotrebite Vaše znanje i pravite magistralno izrađene preparate za negu i čišćenje , kose, kože i tela, za povoljne pare. Ošugasmo se od asortimana monopolskih lanaca kozmetike i sastava njihovih proizvoda. Niste tu da budete trgovci.

    Odgovori

  • Kata

    16.2.2024 #6 Author

    Stvarno nikome

    Odgovori

  • BIJUTI27

    17.2.2024 #7 Author

    Budućnost Srbije

    Odgovori

  • MAJA

    17.2.2024 #8 Author

    Apote, kladionice, tragike.. Na svakom koraku

    Odgovori

  • ELLA

    17.2.2024 #9 Author

    Vreme virusa, odlicni timovi koji lobiraju, veliki novac u opticaju. Kupaca svaki Dan sve vise

    Odgovori

  • MIKIMILE

    17.2.2024 #10 Author

    Nekome se isplati…

    Odgovori

    • BOBICA

      24.3.2024 #11 Author

      Složila bih se da se nekom isplati definitivno

      Odgovori

  • ZVEZDA

    17.2.2024 #12 Author

    Kao da se takmice jedni protiv drugih

    Odgovori

  • REA

    18.2.2024 #13 Author

    Kladionica,apoteka,pekara,menjacnica,kladionica,apoteka,pekara,menjacnica…

    Odgovori

  • Anonimni

    18.2.2024 #14 Author

    Ne bi ih bilo toliko da se nekome ne isplati.

    Odgovori

  • LAV

    18.2.2024 #16 Author

    Naravno, samo se apoteke i kladionice otvaraju.

    Odgovori

  • Boba321

    18.2.2024 #17 Author

    sve vise apoteka i sve vise bolesnih

    Odgovori

  • SUNCICA

    18.2.2024 #18 Author

    prednost dajem dr max apoteci uvek !

    Odgovori

  • SUNCICA

    18.2.2024 #19 Author

    Naravno da se ne isplati. ali kod nas je sve nesto nenormalno

    Odgovori

  • SABRINA

    20.2.2024 #20 Author

    Večiti problem gde veliki „gutaju“ male.

    Odgovori

  • Milica1990

    18.3.2024 #21 Author

    Nikome se ne isplati

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.