Usklađivanje domaćeg pravnog sistema sa regulativom EU nije bezbolan proces

E-fakture donose niz izazova za firme

BankeNovacPoreziPoslovanjePreduzetnik

2.11.2021 18:36 Autor: Julijana Vincan 8

E-fakture donose niz izazova za firme E-fakture donose niz izazova za firme
Usvajanje Zakona o elektronskom fakturisanju uzburkalo je privredu, koja i dalje pokušava da se snađe i razume svoje nove obaveze. Prema planu Vlade Republike... E-fakture donose niz izazova za firme

Usvajanje Zakona o elektronskom fakturisanju uzburkalo je privredu, koja i dalje pokušava da se snađe i razume svoje nove obaveze. Prema planu Vlade Republike Srbije za 2021. godinu, benefiti uvođenja elektronskih faktura jesu borba protiv sive ekonomije i delimična automatizacija procesa. Na taj način se, prema mišljenju Vlade, olakšava posao Poreskoj upravi i unapređuje zelena ekonomija zbog manjeg utroška papira, ali će se istovremeno, sa druge strane, domaća privreda susresti sa novim izazovima.

„Novi Zakon o elektronskom fakturisanju redefiniše pojam onoga što mi smatramo fakturom, zato što mi već dugi niz godina vršimo elektronsko fakturisanje. Dakle, kreiramo PDF dokument, šaljemo klijentu ili kupcu mejlom i to je isto tako elektronska razmena dokumenata. Naša država je kandidat za članstvo u Evropskoj uniji i mi vršimo usklađivanje sa zakonodavstvom EU, koja ima određenu direktivu. Ona nam govori kako se vrši fakturisanje u javnim nabavkama i mi smo to implementirali u naš pravni sistem tako što smo rekli da od 1. januara počinje fazna primena novog načina fakturisanja između pravnih lica koja su obveznici PDV-a, kao i između državnih organa i javnih preduzeća, dakle između javnih subjekata. Od tada subjekti javnog sektora u međusobnim transakcijama treba da koriste ovaj novi način fakturisanja i novi sistem za elektronsko fakturisanje“, objašnjava za Biznis.rs Višnja Crnogorac iz kompanije Coming computer Engineering.

Ona navodi da je država osmislila portal, odnosno sistem elektronskih faktura, na koji bi trebalo da se povežu sva pravna lica koja žele da međusobno razmene fakturu.

„Ta faktura treba da bude izrađena u određenom specifičnom formatu, dakle svi treba da koriste odgovarajući standard za fakturisanje. Taj sistem možete koristiti neposredno ili se povezati na njega putem informacionih posrednika. Država je uvela i neke nove institute u ovu oblast kojima se redefiniše to funkcionisanje fakturisanja. Dakle, vi formirate fakturu putem određenog standarda, ali ne možete neposredno da je pošaljete kupcu, već vaš sistem, recimo računovodstveni, treba da bude povezan sa tom državnom platformom za elektronsko fakturisanje. Tu je negde i odgovor kako će sve uticati na domaću privredu“, istakla je naša sagovornica.

Prema njenim rečima, novi način fakturisanja trebalo bi da pospeši kontrolu naplate PDV-a.

„Što se tiče troškova vezanih za start ovog novog sistema i za njegovo korišćenje, upotreba samog sistema je, makar za sada, besplatna. Dovoljno je da se ulogujete na državni portal, kreirate svoj profil i otvorite naloge svojim zaposlenima“, navodi Crnogorac.

Kako je ranije izjavio ministar finansija Siniša Mali, možda najvažnija izmena koju donosi novi sistem e-faktura, a što je, kako kaže, bio i glavni zahtev privrede, jeste da će privredni subjekti koji su u sistemu poreza na dodatu vrednost moći da računaju na znatno brži povrat PDV-a.

„Naime, ukoliko se ulazna i izlazna faktura poklope u sistemu, povrat PDV-a će biti u danu, a ne kao što je do sada rok bio 45 dana. Time će biti rešena jedna od osnovnih zamerki koje se mogu čuti od strane privrede, kada je u pitanju povrat PDV-a. Upotrebom sistema elektronskog fakturisanja, to pitanje će u potpunosti biti rešeno“, smatra Mali.

Rešenje kompanije Coming computer Engineering jedno je od više rešenja koja će komunicirati sa e-faktura platformom, kako bi se računovodstveni softver povezao sa tim državnim portalom, da bi fakturisanje bilo nesmetano i automatizovano.

„Naš softver omogućuje to povezivanje i on je deo jednog šireg sistema za upravljanje dokumentacijom u kompaniji. Dakle, vi kroz jedan jedinstven sistem možete da vršite fakturisanje, ali možete takođe i da smeštate tu fakturu, upravljate njom, a tu vam se takođe nalaze i druga dokumenta – npr. ugovori i bilo šta drugo što u kompaniji kreirate ili primate, šaljete, pa želite da arhivirate. Tu možete da vodite vašu elektronsku pisarnicu, da kreirate vaše delovodne brojeve, dakle da vodite celokupnu dokumentaciju“, obrazložila je naša sagovornica.

E-faktura predstavlja obavezu za sve obveznike PDV-a, bilo male ili velike.

„Od 2023. godine kreće primena za sve privatne subjekte, obveznike ovog zakona u međusobnim transakcijama. Tako je država dala dovoljno vremena, jer kad god je nešto novo potrebno je dobro proučiti propise, kao i prilagoditi softvere firmi, ali i trenutna poslovna rešenja novim okolnostima“, zaključila je Crnogorac.

  • Danijela

    2.11.2021 #1 Author

    Svima treba vremena da se naviknu.

    Odgovori

  • Miljan

    3.11.2021 #3 Author

    Super, baš lepo. Imamo toliko jaku privredu samo nam još e-fakture fale

    Odgovori

    • Mega Tzar

      5.11.2021 #4 Author

      Upravo tako. Još jedan namet. Niko ne priča o tome da e-fakturu nećete moći sami da šaljete već preko firme registrovane za to. Svaka faktura će nam biti naplaćena oko 25-30 din po istoj. Kakva zelena platforma, kakva ekologija, kakvi bakrači.

      Odgovori

  • Marco

    3.11.2021 #5 Author

    Odličan tekst. Ima puno dezinformacija na ovu temu, ali je ovo odlično pogodjena suština.

    Odgovori

  • Ivan

    3.11.2021 #6 Author

    Znaci vracamo se na davno ugaseni SDK, samo ce biti komplikovanije. Mene najvise zanima na koji nacin primalac fakture potvrdjuje da je robu ili uslugu sa fakture stvarno i dobio? Nije retkost u praksi da vam dobavljaci poture fakturu a robu ne isporuce…Opet ce morati da se potpisuje neka papirna otpremnica, valjda

    Odgovori

    • Mega Tzar

      5.11.2021 #7 Author

      Na ekranu vam se pojavi faktura koju dobijete mejlom. Imate dve opcije( pogledat i otvoriti)i. Prva je da pogledate fakturu bez otvaranja. Ako ste saglasni Vi je otvarate i time prihvatate fakturu. Ako niste onda ne otvarate i smatra se da niste prihvatili istu.

      Odgovori

  • mico

    4.11.2021 #8 Author

    Kakva usteda papira i vremena?prvo neko mora da kreira fakturu,pa da je odstampa kako bi knjigovodja proknjizio i napravio dokumentaciju za eventualnu inspekciju,pa neko da unosi u taj sistem.Usteda nikakva,samo jos dodatni unos!A za to nekoga morate platiti,Trosak plus.I da vidimo taj brzi povracaj PDV.Obicno prvo kontrola pa tek onda..hm

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...