Stylianos Tsoktouridis, generalni direktor Alumil YU Industry a.d, za Biznis.rs o jubileju, inflaciji i prednostima poslovanja u Srbiji

Uvek smo korak ispred izazova

IntervjuInvesticijeMesečnikPoslovanje

5.11.2023 17:17 Autor: Milica Rilak 20

Uvek smo korak ispred izazova Uvek smo korak ispred izazova
U Srbiji su počeli da posluju sredinom devedesetih, da bi pre dvadeset godina počeli sa izgradnjom proizvodnih pogona i upravne zgrade. Od tada je... Uvek smo korak ispred izazova

U Srbiji su počeli da posluju sredinom devedesetih, da bi pre dvadeset godina počeli sa izgradnjom proizvodnih pogona i upravne zgrade. Od tada je Alumil YU Industry investirao ukupno 42 miliona evra ili nešto više od dva miliona evra godišnje u razvoj fabrike aluminijumskih profila, da bi danas u Novoj Pazovi zajedno sa 400 zaposlenih u tri smene radila i veštačka inteligencija, dok se za budućnost planira još sofisticiranija ponuda za sve zahtevnije kupce današnjice.

Jubilej od dve decenije proizvodnje u Srbiji bio je povod za intervju sa generalnim direktorom Stylianosom Tsoktouridisom koji za Biznis.rs govori ne samo o prevazilaženju posledica pandemije, rata u Ukrajini i aktuelne finansijske krize koja poslovnu zajednicu “testira” visokom inflacijom i kamatama, već i o tome zašto je dobro poslovati u Srbiji i koje su prednosti lokalne proizvodnje.

Prema Tsokouridisovim rečima, za dve decenije proizvodnje u našoj zemlji poslovni planovi su ne samo ispunjeni već i premašeni, a trenutno je u toku sprovođenje strategije koja predviđa osvajanje industrijskih segmenata zapadnoevropskog tržišta na kojima nisu bili prisutni. Beleži se i prvi rezultat takvog pristupa, pa će Alumil proizvodi od oktobra sledeće godine biti isporučeni jednom nemačkom luksuznom brendu, za lansiranje modela automobila u 2025. godini.

Kako je izgledao početak poslovanja kompanije Alumil u Srbiji, a kakvim kapacitetima danas raspolaže fabrika u Novoj Pazovi?

– Alumil je započeo poslovanje u Srbiji sredinom devedesetih, otvaranjem prodajnog mesta u Čačku. Za Alumil YU Industry značajna je bila 2003. godina, jer je tada počela izgradnja proizvodnih pogona i upravne zgrade u Novoj Pazovi. Kompanija se od tada neprestano proširuje i unapređuje.

Razvili smo potpuno integrisanu proizvodnju, logistiku i prodaju sa godišnjim kapacitetom od 14.000 metričkih tona najsavremenijih, površinski obrađenih aluminijumskih profila, koje distribuiramo na srpsko i evropsko tržište. Takođe, otvorili smo šest prodajno-distributivnih centara u Srbiji kako bismo bili bliži našim partnerima, a na Novom Beogradu imamo izložbeni salon gde su u razmeri 1:1 predstavljeni naši inovativni proizvodi. Razvili smo i snažan tehnički tim za pružanje najefikasnijih rešenja arhitektonskih sistema za najsofisticiranije projekte.

Značajan napredak kompanije govori da su očekivanja ispunjena i čak su daleko premašila svaki poslovni plan koji je napravljen. Kompanija je posvećena doprinosu održivom razvoju srpskog industrijskog sektora. Svakodnevno pomažemo u realizaciji ciljeva razvojnog plana zemlje i podržavamo lokalnu ekonomiju i zajednice pružanjem više mogućnosti za zapošljavanje i stalnim povećanjem izvoza na zapadnoevropska tržišta.

Fabrički kompleks Alumila / Foto: Alumil

Tokom 20 godina u pogon u Srbiji investirano je 42 miliona evra. Kakvi su planovi za dalja ulaganja?

– Fokusirajući se na naš biznis plan, očekujemo da će Alumil YU Industry i dalje rasti i razvijati se sa sofisticiranijim tehničkim aluminijumskim proizvodima, stvarajući više radnih mesta, povećavajući izvoz, doprinoseći daljem rastu lokalne i razvoju srpske privrede.

U poslednje tri godine ceo poslovni svet suočio se sa brojnim izazovima – od pandemije preko izbijanja rata u Ukrajini do poslednje krize sa inflacijom i rastom kamatnih stopa, odnosno poskupljenjem novca. Šta je, prema Vašem mišljenju, veći problem za poslovnu zajednicu – visoka inflacija ili visoke cene zaduživanja?

– Generalno, centralne banke povezuju visoku inflaciju sa višim kamatama na kredite, a time i troškom novca, kao kontrameru za njeno smanjenje. Iako inflacija cena narušava vrednost biznisa, ekonomisti veruju da zdravorastuća ekonomija zahteva nizak, ali pozitivan nivo inflacije cena, zbog čega centralne banke koriste monetarnu politiku da ciljaju stopu inflacije od dva odsto godišnje.

Inflacija od dva odsto odgovara takozvanoj “Goldilocks” zoni snažnog ekonomskog rasta bez većeg rizika od rasta nezaposlenosti. Ako stopa inflacije padne previše ispod tog cilja, tržište rizikuje stagniranje privrede, a ako poraste previše iznad cilja, što je današnja situacija, efekti inflacije mogu postati nepredvidivi jer se “probijaju” kroz ekonomiju i utiču na ponašanje kupaca na racionalan i emocionalan način.

Banke zato povećavaju kamatne stope kako bi ograničile tržištu pristup novcu, usporile ekonomiju, stvorile stagnaciju ili čak depresiju, sve dok tražnja ne padne niže od ponude i na taj način se inflacija spusti blizu ciljane stope od dva odsto.

CBAM je promena u globalnoj ekonomskoj paradigmi

Od oktobra počinje “probna” primena EU mehanizma za prekogranično prilagođavanje ugljenika (CBAM). Na koji način se Vaša kompanija pripremila za tu novu regulativu?

– CBAM predstavlja promenu u globalnoj ekonomskoj paradigmi, integrišući troškove uticaja na životnu sredinu u finansijski okvir. Alumil kompanija ovu regulativu posmatra kao širi cilj i zato ubrzava svoju tranziciju ka niskougljeničnom proizvođaču.

CBAM je deo naše strategije osmišljene u saradnji sa matičnom kompanijom i Centrom za održivost i izvrsnost. Zajedno smo napravili novi trogodišnji ESG plan u vezi sa našim ciljevima da promovišemo održivost u oblastima životne sredine, društva i korporativnog upravljanja. Naš plan do 2025. godine uključuje niz ambicioznih ciljeva, koji su definisani nakon studije i koji su u skladu sa inicijativama koje su kompanije koje se kotiraju na berzi dužne da sprovedu prema novom klimatskom zakonodavstvu i Ciljevima održivog razvoja UN.

Kako Alumil izlazi na kraj sa najnovijim izazovima aktuelne finansijske krize i kako na poslovanje utiču poteškoće u kojima se danas nalaze različite evropske industrije, a posebno građevinska i autoindustrija?

– Alumil usvaja nove strategije za prevazilaženje predstojećih izazova. Za nas je važno da kontinuirano razvijamo naše poslovanje i poboljšavamo kvalitet proizvoda i usluga.

U okviru definisane strategije, u tekućoj godini cilj nam je da uđemo na industrijske segmente zapadnoevropskog tržišta na kojima ranije nismo bili prisutni i stvorimo nove mogućnosti za rast. Što se tiče naših arhitektonskih sistema, dizajniramo nove proizvode, efikasnije po ceni i svojstvima, koji će dominirati tržištem prevazilazeći očekivanja kupaca i zadovoljavajući sve zahtevnije tržišne standarde.

Uprkos krizi, Alumil je objavio interesantne vesti – da će od oktobra sledeće godine automobili nemačkog brenda imati profile proizvedene u fabrici u Novoj Pazovi. Kako je došlo do takve saradnje i znači li to zaokret u Alumilovoj ponudi na zapadnoevropskom tržištu?

– Alumil uvek ide korak ispred tržišnih izazova kako bi nastavio da se razvija i raste u Novoj Pazovi. Poslednje dve godine smo radili veoma naporno da sertifikujemo naše proizvodne i logističke procese i objekte sa ISO 16949 sertifikatom i ispunimo standarde kako bismo odgovorili na najstrože automobilsko tržište kao Tier 2 dobavljač.

Naš prvi ugovor će biti izvršen počevši od 2024. godine za nemačkog OEM-a (Original Equipment Manufacturer) i Alumil proizvodi će biti isporučeni nemačkom luksuznom brendu za lansiranje njegovih modela 2025. godine.

Kada je u pitanju poslovanje u Srbiji, prilikom obilaska fabrike u Novoj Pazovi skrenuli ste pažnju na dobro snabdeven lager. Koje su to danas prednosti poslovanja u našoj zemlji, s obzirom na izazove u lancima snabdevanja i rokovima isporuke koji su se javili poslednjih godina?

– Razvojem lokalne proizvodnje i logistike u Srbiji na mnogo načina unapredili smo naše poslovanje. Održavamo dobro izračunate i uravnotežene zalihe u našem logističkom magacinu kako bismo pokrili tekuće potrebe za profilima i dodatnom opremom.

Zalihe se kontrolišu korišćenjem sofisticiranog sistema upravljanja skladištem koji je podešen tako da se zalihe dopunjuju automatski kroz pokretanje interne porudžbine našoj proizvodnji pre nego što se dostignu minimalni nivoi zaliha. Na ovaj način nikada ne ostajemo bez standardnih proizvoda iz asortimana na zalihama.

Dodatne prednosti lokalne proizvodnje, logistike i nabavke su i kraća udaljenost, što znači i manje emisije CO2, brža reakcija na zahteve partnera, podrška lokalnoj ekonomiji, povećanje produktivnosti i efikasnosti kao i veća fleksibilnost. Činjenica je da dobro upravljanje zalihama dovodi do ponovne kupovine i lojalnosti kupaca. Naši klijenti se stalno vraćaju našim proizvodima i uslugama jer brzo i efikasno zadovoljavamo njihovu potražnju. Lokalno upravljanje zalihama pomaže Alumil kompaniji da zadovolji potražnju obezbeđujući prave proizvode na vreme, prema zahtevima kupaca.

Alumil je grčka kompanija listirana na Atinskoj berzi, koja posluje u šest zemalja sa 12 proizvodnih pogona. Postoje li planovi za dalje širenje poslovanja na globalnom nivou? Koji su to delovi sveta koji danas pružaju šansu za profitabilan iskorak na njihova tržišta u Vašoj industriji?

– Alumil je okrenut ka međunarodnom rastu i kontinuiranom ulaganju. Tokom tridesetogodišnjeg prisustva kompanije u industriji, poslovnice su osnovane na svih pet kontinenata u više od 20 zemalja. Kompanija nastavlja strateško širenje na druga tržišta i korišćenje novih poslovnih prilika na globalnom nivou.

Najnoviji razvoj događaja je otvaranje azijskog tržišta. Strategija koja je pokrenuta 2015. godine osnivanjem Alumil poslovnice sa sedištem u Novom Mumbaju u Indiji nastavlja se uspostavljanjem prisustva u drugim azijskim zemljama.

Autor: Milica Rilak

Tekst je objavljen u oktobarskom broju štampanog izdanja Biznis.rs

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...