Kristina Milinčić, generalna direktorka Sava Centra, za Biznis.rs o simbolu Beograda, rekonstrukciji i planovima za naredni period

Beograd se vraća na kongresnu mapu sveta

IntervjuInvesticijeManifestacijeMesečnikTurizam

3.3.2024 15:04 Autor: Marko Andrejić 22

Beograd se vraća na kongresnu mapu sveta Beograd se vraća na kongresnu mapu sveta
Beograd je u novu 2024. godinu ušao sa renoviranim Sava Centrom, koji se ponovo vratio na kongresnu mapu sveta. Tokom 45 dana poslovanja u... Beograd se vraća na kongresnu mapu sveta

Beograd je u novu 2024. godinu ušao sa renoviranim Sava Centrom, koji se ponovo vratio na kongresnu mapu sveta. Tokom 45 dana poslovanja u 2023. godini u ovom objektu su događaji bili održavani gotovo svakog dana. Organizovano je 60 različitih manifestacija, sa više od 25.000 učesnika.

Generalna direktorka Sava Centra Kristina Milinčić kaže u razgovoru za Biznis.rs da ovakva posećenost jasno ukazuje da su organizatori prepoznali kvalitet prostora i usluga kojima objekat raspolaže, kao i da je tržištu zaista nedostajao moderan kongresni centar.

– Početak rada je bio izvanredan, baš kao što je krenula i ova godina. Kao što znate, mi još uvek ne poslujemo u punom kapacitetu, u septembru ove godine očekuje nas otvaranje Plave dvorane i praktično ulazimo u prvu punu godinu poslovanja tek 2025. Sava Centar na mnogo načina ima posebno mesto u emociji predstavnika Delta Holdinga i izuzetno smo ponosni što je ovaj arhitektonski biser deo našeg sistema – ističe naša sagovornica.

Kako će organizacija velikih događaja uticati na turističku ponudu Beograda, ali i na privredu glavnog grada uopšte? Mnogo je delatnosti povezano sa kongresnim aktivnostima.

– Obnovljeni Sava Centar ispunjava sve uslove za organizaciju najzahtevnijih i najvećih događaja i snažno pozicionira Beograd kao kongresnu destinaciju. Možemo da ugostimo događaje od preko 5.000 učesnika u istom trenutku što ne može nijedan kongresni centar u regionu ili ovom delu Evrope.

Kada imate kongresni centar koji može da smesti više hiljada učesnika u jednom trenutku, on postaje centar sveta. Vaš grad postaje mesto susreta najboljih u određenoj oblasti kako bi razmenili iskustvo i znanje, stvaraju se nove poslovne prilike i kontakti. Ovo je od suštinskog značaja za brendiranje Beograda, kao poslovnog, kulturnog i naučnog centra, ali i kao mesta na kojem se povezuju donosioci odluka u različitim sferama i sektorima i dogovaraju važni poslovi.

Najčešće se učesnici kongresa u našoj zemlji zadržavaju u proseku tri dana i za to vreme potroše nekoliko hiljada evra, odnosno, prosečan posetilac kongresa potroši od 350 do 400 evra dnevno, što je i do tri puta više nego što potroši leasure turista. Nekoliko hiljada ljudi na jednom kongresu utiče na popunjenost svih hotelskih kapaciteta u gradu, a znači i dodatni posao za ugostitelje, taksiste i mnoge druge uslužne delatnosti. To je velika razvojna šansa za Beograd i Srbiju, kao i ceo naš region.

Glavna kongresna sala / Foto: Sava Centar

Kako je tekla rekonstrukcija Sava Centra? Koliko je status zaštićenog kulturnog dobra uticao na izvođenje i složenost radova koji su trajali skoro dve godine?

– Status spomenika kulture svakako je značajno uticao na celokupan projekat. Zadatak da nešto sačuvate, a da ga istovremeno učinite modernim predstavlja pravi izazov i zaista sam ponosna kako je naš arhitektonski i inženjerski tim realizovao ovaj projekat. Kada je otvoren 1977. godine, Sava Centar je predstavljao ponos tadašnje Jugoslavije, predstavljao je simbol snage i modernosti tadašnje države. Svi saradnici na projektu imali su važan zadatak da očuvaju autentičnost zdanja koje predstavlja simbol Beograda, ali i da ga istovremeno učine modernim i savremenim prostorom koji je sada ponos našeg regiona.

Radove smo izvodili u saradnji sa Zavodom za zaštitu spomenika kulture i od prvog dana ta saradnja je bila besprekorna. Sačuvani su svi prepoznatljivi elementi, sačuvana je namena i sada Sava Centar predstavlja skladnu kombinaciju rešenja koja su se pokazala vanvremenskim i novih, inovativnih rešenja koja čine ovaj objekat savremenim, održivim i energetski efikasnim. Uvek nam je drago da čujemo – “Sava Centar je isti, a opet nov”, jer tada znamo da smo uradili jako dobar posao. 

Koliko novca je uloženo u ceo projekat i kako je na realizaciju uticala opšta ekonomska situacija i sve globalne krize kroz koje prolazimo tokom proteklih nekoliko godina?

– U projekat rekonstrukcije uloženo je 118 miliona evra. Jedan od razloga zbog kojih je ukupna investicija dva puta veća od prvobitne procene jeste upravo veliki skok cena energenata, sirovina i materijala. Zatim, tu je veliki raskorak između projektovanog stanja i onog što smo zatekli na terenu tokom rekonstrukcije. Kao treći, a veoma značajan faktor, ističe se proširenje projekta na spoljno uređenje i želja naše kompanije da implementira najsavremenija rešenja tokom izvođenja radova. Rezultat ovakve investicije je najveći i najmoderniji kongresni centar u ovom delu Evrope.

Tokom 2024. godine planirano 15 događaja sa više hiljada učesnika

– Kongresna industrija je specifična, za organizaciju događaja aplicira se po nekoliko godina unapred. Zato smo pre otvaranja aktivno radili na bidovanju, davanju ponuda za organizaciju velikih i značajnih kongresa. Već sada je izvesno da ćemo u ovoj godini biti domaćini preko 200 različitih događaja, od kojih je 15 sa više hiljada učesnika. U narednim godinama ističu se veći događaji sa više od hiljadu učesnika, kao što su Evropski kongres vaskularnih hirurga, Evropski kongres endoskopske hirurgije. Ključni događaj u 2025. godini biće Evropski kongres kardiologa za srčanu insuficijenciju sa oko 8.000 učesnika. Postoji još čitav niz velikih kongresa koje ne mogu da najavim pre nego što ih međunarodne asocijacije zvanično ne objave u svojim kalendarima – kaže Kristina Milinčić.

Kada očekujete povrat investicije?

– Povrat investicije od 118 miliona evra ne očekujemo u početnom periodu i naše procene su da je potrebno od 15 do 18 godina. Upravo iz tog razloga kažemo da Sava Centar za Deltu nije profitni centar. On je neka vrsta našeg ulaganja u budućnost i u zajednicu u kojoj uspešno radimo već 33 godine.

Sava Centar je veoma važan za reputaciju Beograda i Srbije kao kongresne destinacije i iz istog razloga značajan je za našu kompaniju. Ostvaruje veliku sinergiju sa naših hotelskim, ali i svim drugim biznisima koji posluju u okviru Delta Holding sistema.

Da li ste prilikom rekonstrukcije pratili trendove u kongresnom turizmu i ugledala na neke svetske kongresne centre? Koliki su sada kapaciteti objekta?

– U vreme kada je izgrađen Sava Centar je bio izuzetno moderan i gotovo jedinstven, okrenut budućnosti, zbog čega je služio za ugled brojnim kongesnim centrima u svetu. Istina je da su se međunarodni standardi u mnogo čemu promenili, pa smo prilikom renoviranja imali potrebu da određene detalje unapredimo i osavremenimo.

To se najviše odnosi na unutrašnju konfiguraciju prostora, pa je broj sala skoro tri puta veći – umesto nekadašnjih 16 sada imamo 46 sala različitih kapaciteta. Napravljena je jasna podela na kongresni, poslovni i kulturni deo, tako da posetioci i korisnici mogu na najudobniji i najefikasniji način da realizuju onog zbog čega su došli u naš centar. Tehnološki gledano, to je danas jedan od najmodernijih kongresnih centara. Posebnu pažnju posvetili smo ekološkoj odgovornosti, zelenilu, energetskoj efikasnosti, jer je očuvanje prirode nešto što je podjednako važno i nama i svim klijentima sa kojima radimo.

Posebnu atrakciju predstavlja prva Immersive sala koja pruža takozvano uranjajuće iskustvo i tehnički je opremljena za 360° projekciju video materijala, što može da ponudi svega nekoliko kongresnih centara u svetu. Ona je od prvog dana postala gotovo najpoželjnije mesto za većinu značajnih događaja u našem gradu. Sava Centar nudi i udobnu šoping zonu, zatim poslovni prostor visoke kategorije u kojem su smešteni vodeći domaći i globalni brendovi. Od septembra ove godine počeće da radi i Plava dvorana sa 4.000 mesta, što znači da će od tada Sava Centar ponovo biti domaćin i velikih kulturnih i zabavnih događaja.

Da li ima još slobodnog prostora u poslovnom delu Sava Centra i kakvo je interesovanje?

– Više od dve trećine poslovnog prostora je izdato. Čak i tokom rekonstrukcije postojalo je veliko interesovanje zakupaca i možemo sa sigurnošću da kažemo da je tržište prepoznalo kvalitet naše ponude. U poslovnoj zoni, mnoge kompanije prepoznale su jedinstvenost kancelarijskih prostora A klase i odabrale Sava Centar kao novi prostor za svoje zaposlene. U moderno opremljenim, dizajniranim i fleksibilnim kancelarijama, kao i vrhunskim uslovima za rad, svoje poslovne aktivnosti u poslovnoj zoni obavljaju telekomunikacione, građevinske kompanije, medijii i mnogi drugi.

Slično je i sa šoping zonom čiji kapaciteti su gotovo popunjeni, a jedna od ključnih prednosti jeste raznovrsna ponuda svetskih i domaćih brendova. U okviru ove zone posetiocima su na raspolaganju vodeći maloprodajni lanci, kafeterija, pet shop, prodavnica tehnike, banka, menjačnica, knjižara i butici vrhunskih komada. Vodili smo računa da šoping zona omogući jednostavnu nabavku zaposlenima u objektu, kao i i našim sugrađanima koji žive i rade u neposrednoj blizini Sava Centra.

Kakvi su planovi za rekonstrukciju u narednom periodu? Na čemu još treba raditi, osim već najavljenog završetka i otvaranja čuvene Plave dvorane?

– Pre svega, prema planu nastavljamo sa rekonstrukcijom objekta u kom se nalazi Plava dvorana. Sa otvaranjem ovog dela objekta biće otvoren i hol ispred dvorane u kojem smo sa nestrpljenjem čekali projekcije filmskih premijera i nastupe svetskih i domaćih umetnika. Jedna od novina u našem projektu biće potpuno novi i uređen prostor. U samom srcu Sava Centra otvorićemo zimsku baštu, koja će predstavljati zelenu oazu na više od 1.000 metara kvadratnih, obogaćenu prirodnim osvetljenjem i pravim zelenim zidovima koji će doprineti boljem ugođaju posetilaca. Takođe, u narednom periodu očekuje nas uređenje okoline Sava Centra jer je naša želja da ovaj prostor učinimo pravom zelenom oazom.

Autor: Marko Andrejić

Tekst je objavljen u februarskom broju štampanog izdanja Biznis.rs

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.