Mihailo Janković, predsednik SAM i generalni direktor MK Group, za Biznis.rs o domaćoj privredi, digitalnoj transformaciji i izazovima za menadžere

Srbija ima priliku da postane regionalni centar inovacija i održivog razvoja

InovacijeIntervjuInvesticijeIzdvajamoMesečnikPoslovanje

9.3.2025 14:11 Autor: Marko Andrejić 1

Srbija ima priliku da postane regionalni centar inovacija i održivog razvoja Srbija ima priliku da postane regionalni centar inovacija i održivog razvoja
Trenutno stanje domaće privrede karakteriše dinamičan razvoj, osnažen nedavnim poboljšanjem investicionog rejtinga, što je jasna potvrda napretka i sve većeg poverenja međunarodnih investitora. Srbija... Srbija ima priliku da postane regionalni centar inovacija i održivog razvoja

Trenutno stanje domaće privrede karakteriše dinamičan razvoj, osnažen nedavnim poboljšanjem investicionog rejtinga, što je jasna potvrda napretka i sve većeg poverenja međunarodnih investitora. Srbija aktivno prati evropske ekonomske trendove, posebno u oblasti digitalne transformacije i zelene tranzicije, što smatram ključnim za buduće članstvo u Evropskoj uniji. Makroekonomska stabilnost, podržana strukturnim reformama i stabilnim prilivom stranih investicija, stvara čvrste temelje za održiv rast. Ipak, neophodno je intenzivirati napore u smanjenju administrativnih prepreka i unapređenju pravnog okvira kako bismo dodatno ubrzali konvergenciju sa standardima EU. Ovaj trenutak predstavlja istorijsku priliku za Srbiju da postane regionalni centar inovacija i održivog razvoja.

Ovako aktuelnu situaciju u kojoj se nalazi srpska privreda ocenjuje Mihailo Janković, predsednik Srpske asocijacije menadžera (SAM) i generalni direktor MK Group. U razgovoru za Biznis.rs on govori o izazovima sa kojima se suočavaju firme i menadžeri u Srbiji, mestu domaće privrede u odnosu na region i Evropu i konkurentnosti srpskih menadžera na međunarodnom tržištu. Ističe i značaj digitalne transformacije i veštačke inteligencije u svakodnevnim poslovnim procesima, a najavljuje i ključne inicijative i ciljeve Srpske asocijacije menadžera u 2025. godini.

Koji su najveći izazovi sa kojima se suočavaju firme i menadžeri u Srbiji? Koje sektore smatrate najperspektivnijim?

– Glavni izazovi su, pored administrativnih prepreka, nedostatak visokokvalifikovane radne snage i ubrzano prilagođavanje standardima EU, između ostalog i ESG standardima (Environmental, Social, Governance), koji postaju obavezujući za pristup fondovima Evropske unije. Ovi izazovi nisu jedinstveni za Srbiju, suočavaju se sa njima i zemlje EU, što nam omogućava da zajednički razvijamo rešenja kroz regionalne inicijative. Najperspektivniji sektori su obnovljiva energija, digitalna ekonomija, IT i poljoprivreda. 

Gde je srpska privreda u odnosu na region i Evropu?

– Srbija je postala jedan od najdinamičnijih privrednih aktera u regionu, sa stabilnim rastom bruto domaćeg proizvoda (BDP). Naša tranzicija ka evropskim standardima ogleda se u sve većem udelu visokotehnološke proizvodnje i usluga u izvozu. Digitalna transformacija, kako privrede tako i državne uprave, ključna je da se približimo evropskim i svetskim načinima poslovanja. Međunarodni monetarni fond procenjuje da će ove godine ceo svet rasti po stopi od 3,2 odsto, a naredne 3,3 odsto, mnogo sporije nego pre dve decenije, kada je svetski BDP od 2004. do 2008. u proseku rastao više od pet odsto godišnje. Dobra vest je što MMF prognozira da će Srbija rasti brže od svetskog proseka, ove godine za 4,1 a naredne za četiri procenta i biće jedna od najbrže rastućih ekonomija u Evropi. Ipak, kao srednje razvijenoj zemlji, nama je za održivi razvoj i brže dostizanje nivoa razvijenosti EU neophodan brži rast, veći od pet odsto godišnje, i to na srednji rok.

Kako vidite nivo digitalne transformacije među kompanijama koje posluju na domaćem tržištu? 

Mihailo Janković / Foto: Miša Obradović

– Digitalna transformacija u Srbiji je u ubrzanom razvoju, pri čemu velike kompanije prednjače u implementaciji veštačke inteligencije i automatizacije, dok mala i srednja preduzeća još uvek nailaze na izazove zbog ograničenih resursa i digitalnih veština. Država sprovodi projekte poput eUprave, eFiskalizacije i eFaktura kako bi olakšala poslovanje i povećala efikasnost administracije. Ključni trendovi uključuju rast elektronske trgovine, primenu veštačke inteligencije i digitalizaciju industrije, posebno u poljoprivredi i finansijama. Srbija treba da uhvati korak sa svetom kada je reč o trendovima i da kroz digitalnu transformaciju i veštačku inteligenciju pronađe i iskoristi svoju priliku.

Koliko je veštačka inteligencija već prisutna u svakodnevnim poslovnim procesima?

– Primena veštačke inteligencije u Srbiji je u usponu, posebno u sektorima kao što su logistika i bankarstvo. Domaće kompanije prepoznaju potencijal ove tehnologije, ali njihova spremnost zavisi od industrije, veličine i dostupnih resursa. Da bi se ubrzala implementacija, potrebno je dodatno ulaganje u edukaciju, finansijske podsticaje i razvoj ekosistema koji će omogućiti širu primenu veštačke inteligencije u svim sektorima privrede.

Srpska asocijacija menadžera (SAM) je nedavno u saradnji sa ICT Hub-om i Represent Communications realizovala istraživanje na temu primene veštačke inteligencije u kompanijama u Srbiji, koje je pokazalo da smo još daleko od raširene upotrebe AI u poslovanju srpskih kompanija – samo 34 odsto anketiranih ima iskustva u njenoj primeni. Među njima dominiraju organizacije koje imaju razvijen i formalizovan strateški pristup. U prerađivačkoj, i uopšte u tradicionalnoj industriji, gde je potencijal za uticaj na širi privredni, inovacioni i društveni razvoj ogroman, AI je slabo zastupljena. Ipak, uprkos izazovima, svako treće preduzeće je spremno da eksperimentiše. A to je, kada je AI u pitanju, najvažnije.

Veštačka inteligencija i mašinsko učenje već su postali deo operativnih procesa kod nas u MK Group, posebno u oblasti prerade šećerne repe i analitike podataka. Ove tehnologije ne samo da povećavaju efikasnost, već omogućavaju i bolje predikcije koje su ključne u vremenu brzih promena. Naš ključni cilj treba da bude da Srbija postane regionalni centar za razvoj rešenja koja će se izvoziti na tržišta EU. 

Koje su ključne inicijative i ciljevi Srpske asocijacije menadžera u 2025. godini? Na koji način asocijacija podržava svoje članove u suočavanju sa ekonomskim i poslovnim izazovima?

– Da bismo imali napredak u našim životima i ostavili bolje društvo novim generacijama, i kao pojedinci i kao udruženje moramo insistirati na ključnim vrednostima: stručnosti, odgovornosti, integritetu; oko ovih stvari ne sme biti kompromisa. To su osnove svakog zdravog društva i poslovnog okruženja. Moramo kao menadžeri i kao poslovna zajednica insistirati na znanju i stručnosti i da ih kontinuirano ističemo i dodatno promovišemo. Ovo je pravi trenutak da budemo svetionik mlađim generacijama i našoj deci i osvetlimo pravi put, vrednosti i principe, jer od nas zavisi kako će izgledati budućnost naše dece i mladih generacija.

Baš u želji da deci usadimo prave vrednosti, da im pomognemo da razviju ključne veštine u oblastima menadžmenta, preduzetništva i kritičkog razmišljanja, prošle godine smo pokrenuli jedan projekat koji je za vrlo kratko vreme privukao pažnju javnosti. Radi se o projektu „Menadžer SAM na dan“ koji je namenjen srednjoškolcima i koji sprovodimo u saradnji sa organizacijom Dostignuća mladih i Nordeus Fondacijom, i u partnerstvu sa najboljim kompanijama iz našeg udruženja. Ovim projektom želimo da podržimo srednjoškolce u razumevanju ključnih osobina uspešnih menadžera, kao i poslovnih izazova, zadataka i odgovornosti sa kojima se menadžeri svakodnevno suočavaju. Želimo da učenicima omogućimo da bolje razumeju povezanost obrazovanja i budućih zanimanja, da iz prve ruke vide šta znači biti menadžer i preduzetnik, kao i da steknu uvide u poslovni svet, da razviju odnos prema kritičkom razmišljanju i potrebnim kompetencijama neophodnim za uspeh u 21. veku.

Takođe, nastavljamo sa ekskluzivnim programom SAM Akademija namenjenim srednjem menadžmentu, koji će ove godine iškolovati petu generaciju budućih lidera. Sinergija razmene iskustva, znanja, kao i najboljih primera iz korporativne i preduzetničke prakse je ono što odlikuje ovaj program koji doprinosi razvoju i jačanju profesionalnih performansi pojedinaca koji će voditi poslovnu zajednicu u Srbiji u narednim godinama.

Srpska asocijacija menadžera nastaviće i u 2025. godini da kroz svoje aktivnosti promoviše odgovorno poslovanje, podstiče liderstvo, rad sa mladima, kao i da radi na osnaživanju menadžera u cilju uspešnijeg poslovanja i podizanja konkurentnosti srpske privrede. Prošle godine pokrenuta je inicijativa „Odgovornost za budućnost“ posvećena odgovornom ponašanju prema svim učesnicima na tržištu, posebno ističući odgovornu ulogu menadžera prema budućim generacijama i životnom okruženju.

Edukativna i posrednička uloga SAM

Kakvu ulogu igra Srpska asocijacija menadžera u povezivanju domaćih lidera sa globalnim partnerima?

– Naša uloga je više edukativna i posrednička. SAM edukuje svoje članove da moraju pratiti aktuelne trendove u poslovanju i da razmišljaju kako svoju kompaniju da stave na regionalnu i globalnu mapu, pre svega usklađivanjem sa standardima i pravilima koje zahtevaju partneri na globalu. SAM neguje saradnju sa poslovnim udruženjima i u zemlji i u regionu, i članica smo Evropskog udruženja menadžera (CEC European Managers). Poslovno povezivanje nije jedini razlog ove saradnje, već pre svega razmena najboljih poslovnih praksi. Organizujemo poslovne misije, učestvujemo u međunarodnim konferencijama i potpisujemo memorandume o saradnji sa stranim asocijacijama, a sve u cilju i što bržeg razvoja, pristupa novim tržištima, tehnologijama i globalnim partnerima.

Koliko su srpski menadžeri i kompanije konkurentni na regionalnom i međunarodnom tržištu?

– Srpski menadžeri dokazuju izuzetnu sposobnost adaptacije na globalne izazove. Naši lideri uspešno kombinuju svoje znanje, iskustvo i preduzetnički elan sa međunarodnim standardima, što omogućava kompanijama da se istaknu u regionu i šire. To vidimo i u generacijama mlađih menadžera. Primera radi, naši i ljudi i kompanije iz IT sektora se odlično pozicioniraju na svetskim tržištima, i taj sektor beleži rast izvoza usluga. Slično je i sa proizvođačima hrane koji su već uskladili svoje standarde sa EU. Međunarodne kompanije već postavljaju standarde koje domaće firme moraju ispuniti kako bi bile deo globalnih lanaca snabdevanja i mi moramo ozbiljno shvatiti kriterijume i standarde koje naše kompanije moraju da ispune da bi bile konkurentne na međunarodnom tržištu.

Koje aktivnosti SAM planira kako bi osnažio saradnju između menadžera i državnih institucija, privatnog i javnog sektora?

– Srpska asocijacija menadžera pre svega aktivno radi na edukovanju i osnaživanju kadrova i promovisanju vrednosti kao što su stručnost, odgovornost i integritet, i sprovođenju aktivnosti koje će doprineti stvaranju boljeg poslovnog i životnog okruženja. I u tom smislu smo otvoreni za saradnju sa svim društvenim i poslovnim akterima koji dele našu misiju: sa poslovnom zajednicom, institucijama, školama i fakultetima. Pored saradnje na programu za srednje škole Menadžer SAM na dan, jedan od prioriteta SAM-a u narednom periodu biće i nastavak rešavanja nejasnoća u vezi sa poreskim olakšicama za istraživanje i razvoj. Inovacije i rast kompanija značajno bi bile podstaknute uz jasniju regulativu, što bi ujedno dovelo i do zadržavanja talentovanih kadrova u Srbiji i stvaranja atraktivnog poslovnog okruženja.

Kakve promene očekujete na domaćem tržištu i kako će SAM odgovoriti na njih?

– Promene na domaćem tržištu su posledica i spoljašnjih uticaja i globalnih trendova, kao i unutrašnjih okolnosti. Već su krenule promene nakon izbora u SAD, postavljaju se pitanja NIS-a, inflacije… Sve to čini jedan makro okvir u kojem i domaće i strane kompanije treba da pronađu najbolji model poslovanja.

Srbija privlači oko 60 odsto svih stranih investicija u regionu Zapadnog Balkana, i to ima značajan uticaj na naš privredni rast, tako da se nadam da će se taj trend nastaviti. Očekujemo ubrzanu transformaciju u nekoliko ključnih oblasti: razvoj zelenih poslovnih modela, masovnu digitalizaciju maloprodaje i povećanje uloge veštačke inteligencije u proizvodnji i logistici.

SAM će nastaviti da igra aktivnu ulogu u razvoju ljudi i njihovom pripremanju za ubrzane promene koje nove tehnologije donose, kao i u unapređenju  poslovnog okruženja. Menadžere podstičemo da gledaju ka globalnim horizontima i time obezbede dugoročnu održivost za svoje kompanije i zaposlene.

Autor: Marko Andrejić

Tekst je objavljen u februarskom broju štampanog izdanja Biznis.rs

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.