Šta nova praksa praćenja poslovne komunikacije znači za privatnost na radnom mestu

Velike banke žele da znaju o čemu razgovaraju njihovi zaposleni, čak i privatnim telefonima

BankeBerzaBiznisNovacPoslovanjeSvet

11.7.2022 14:23 Autor: Marko Andrejić 13

Velike banke žele da znaju o čemu razgovaraju njihovi zaposleni, čak i privatnim telefonima Velike banke žele da znaju o čemu razgovaraju njihovi zaposleni, čak i privatnim telefonima
Usvajanje tehnologije koja može da rešava probleme ponekad može da stvori nove i neočekivane izazove. Tako se kompanije sa Wall Streeta suočavaju sa dilemom... Velike banke žele da znaju o čemu razgovaraju njihovi zaposleni, čak i privatnim telefonima

Usvajanje tehnologije koja može da rešava probleme ponekad može da stvori nove i neočekivane izazove. Tako se kompanije sa Wall Streeta suočavaju sa dilemom dok pokušavaju da reše žalbe regulatora na zaposlene koji u svom poslovanju koriste neautorizovane aplikacije za razmenu poruka, kao što su WhatsApp, Signal i Telegram.

Američka komisija za hartije od vrednosti (The Securities and Exchange Commission, SEC) zahteva od banaka da vode računa o svim komunikacijama u vezi sa poslom kako bi mogle da uoče potencijalne zloupotrebe, poput insajderske trgovine. Komisija se već godinama obračunava sa prekršiocima ovog pravila – poslednji put u maju kada je navodno zatražila od banaka poput Goldman Sachsa i Credit Suisse da predaju više od 100 ličnih telefona koje koriste njihovi trgovci i brokeri, piše Insider.

Tada su “pale neke glave”, uključujući 30-godišnjeg veterana u Credit Suisse-u za koga nije utvrđeno da je podelio bilo kakvu neprikladnu informaciju, navodi Financial Times.

Bankari su i ranije gubili posao zbog korišćenja neovlašćenih platformi za razmenu poruka, ali to nije značajnije doprinelo borbi protiv zloupotreba. Jedan od razloga je to što su uobičajene platforme za razmenu poruka u eri rada na daljinu postale navika za klijente banaka, baš kao i za bankare i trgovce. Brisanje ovih aplikacija može značiti gubitak vrednih veza.

„Moji klijenti vole WhatsApp, tako da je gnjavaža kada morate biti pažljiviji i voditi računa kako koristite aplikaciju“, objasnio je bankar koji često radi sa klijentima van SAD. „Ovo je bezveze“, rekao je o poslednjim akcijama Komisije za hartije od vrednosti.

Movius je jedan od nekoliko softverskih alata kojima se banke sa Wall Streeta okreću u potrazi za jednostavnim rešenjem sukoba interesa regulatora i njihovih klijenata zavisnih od WhatsApp-a. U maju je Deutsche Bank počela da traži od zaposlenih da instaliraju Movius na svoje lične telefone, objavio je Financial Times.

Kompanija Movius iz Atlante (Džordžija, SAD), koja među klijentima ima i UBS, Jefferies i JPMorgan, primetila je rastuću potražnju za svojim uslugama nakon zahteva američke Komisije za hartije od vrednosti da pregleda lične telefone, kaže direktor Ananth Siva.

Foto: Shutterstock

Druge aplikacije koje nude praćenje poruka zaposlenih dolaze od firmi poput VoxSmart i Symphony, a njih podržavaju kompanije kao što su Goldman Sachs, Morgan Stanley i BlackRock.

Ali, zaposleni su se i ranije bunili protiv zahteva da preuzmu aplikacije za praćenje poruka na svoje lične uređaje. I kako se sve više finansijskih kompanija oslanja na ova rešenja, očekuje se da će pitanja zaposlenih biti sve brojnija.

Kako je Insider ranije pisao, bivša izvršna direktorka privatnog bankarstva u JPMorgan-u navela je da se osećala neprijatno kada su prošle godine zatražili od nje da instalira Movius na svoj lični uređaj. Ona je pristala tek nakon što joj je upućeno više zahteva od strane menadžera i kada je bila upozorena da će biti stavljena na listu zaposlenih koji ne poštuju pravila kompanije.

Anonimni korisnik industrije finansijskih usluga izrazio je na Redditu svoje mišljenje: „Ovo je sve na našim ličnim telefonima. Veoma mi je neprijatno zbog toga jer deluje kao velika povreda privatnosti, ali ne znam dovoljno o samom servisu da bih shvatio da li je ovako nešto opravdano“.

U nastojanju da dođe do suštine ovog i drugih pitanja, Insider je razgovarao sa izvršnim direktorom Moviusa u jednosatnom video intervjuu krajem juna. On je objasnio kako funkcioniše aplikacija, šta prati, a šta ne, i kakvi su izgledi za rast njegove kompanije u svetlu najnovijih dešavanja na Wall Streetu.

Šta je Movius i kako funkcioniše?

Ranije su poslodavci svojim zaposlenima davali alate koji su im potrebni za obavljanje poslova u kancelariji. To je obično značilo fiksni telefon, desktop računar i službenu e-mail adresu. Ako je klijentima bio potreban razgovor, oni bi pozvali službeni telefonski broj ili poslali e-mail na službenu adresu.

Međutim, sve češći rad od kuće dramatično je promenio način na koji ljudi komuniciraju u vezi sa poslom. Službenici su počeli da razgovaraju sa svojim klijentima i kolegama koristeći alate koji su im bili najpogodniji, uključujući svoje lične mobilne telefone, privatne tekstualne poruke i popularne aplikacije za razmenu poruka kao što je WhatsApp.

Direktor Moviusa Ananth Siva kaže da razume impuls za korišćenje neovlašćenih alata za razmenu poruka za pitanja koja se tiču posla.

“Ako su moji klijenti na Facebooku, želim da budem na Facebooku. Ako su mi klijenti na Instagramu, želim baš tu da ih upoznam”, rekao je Siva. “Kada klijenti otvore kanale za komunikaciju, veoma je veliko iskušenje i želja da ih upoznate na tom kanalu, što je dobra korisnička usluga, zar ne?”

U nastojanju da reši sve ove probleme, Movius nastoji da instalira aplikaciju na lični telefon zaposlenog koja dolazi sa zasebnim radnim brojem. Zaposleni koji žele da obave poslovni poziv, pošalju poslovni e-mail, tekstualnu poruku ili čak WhatsApp poruku, prošli bi kroz aplikaciju Movius. Kada je u pitanju WhatsApp, poslodavci bi postavili poslovnu verziju softvera koja bi im omogućila pristup porukama, objašnjava Siva.

vacap
Foto: Pixabay.com

Nasuprot tome, WhatsApp za privatne korisnike koristi enkripciju tako da samo pošiljalac i primalac mogu da vide poruke.

Business WhatsApp je „dobro poznata komercijalno dostupna usluga“, rekao je Siva. “I mi smo to vezali za broj koji je firma izdala zaposlenom, a koji pripada firmi. Dakle, sada poslovni WhatsApp ima tu istu ličnost. Ne morate da pamtite još jedan broj pored toga.”

Zašto zaposleni treba da veruju aplikaciji?

Tokom poslednjih meseci pojedini zaposleni su izrazili bojazan da aplikacije poput Moviusa imaju nešto poput “svevidećeg oka” koje se može proširiti i izvan domena poslovne komunikacije, i skrenuti u ličnu.

Šiva je pokušao da demantuje tu zabrinutost. On je uporedio korišćenje Moviusa sa otvaranjem internet pretraživača sa dva taba istovremeno. Jedan bi mogao da pristupa portalu kompanije ili nekoj poslovnoj aplikaciji, dok bi drugi mogao da pretražuje nešto sasvim drugo. Podaci smešteni u ova dva taba ostaju razdvojeni.

„Postoji etički zid, poslovna i privatna ličnost su potpuno odvojene, ali fizički borave na istom uređaju, što omogućava zaposlenom da ne mora da nosi dva uređaja“, rekao je on.

Prema Sivi, aplikacija prati i prikuplja samo komunikacije koje idu preko poslovne linije. “Moviusov sistem „više linija“ omogućava preduzećima da implementiraju mobilnu uslugu u vlasništvu kompanije na telefone zaposlenih, koja im omogućava da imaju potpunu razdvojenost poslovnog i ličnog“, rekao je Siva.

Ovo podešavanje omogućava Moviusu da snima samo komunikacije – bilo da se radi o SMS-u, WhatsApp-u, Signalu ili glasu – poslate pomoću broja koji je obezbedio poslodavac.

Poruke koje se razmenjuju na korporativnom broju su vlasništvo firme, rekao je Siva. „Sve što firma smatra neophodnim može da zadrži, što se ne razlikuje mnogo od vašeg fiksnog telefona u kancelariji“, objasnio je on.

Ako je u pitanju usklađivanje sa zakonom, zaposleni baš i nemaju neki izbor

Stacia Garr, stručnjak za podatke i analitiku u vezi sa ljudskim kapitalom i osnivač kompanije RedThread Research iz Kalifornije, rekla je za Insider da je “pravi problem” kada kompanije prisiljavaju zaposlene da instaliraju alate za prikupljanje podataka na svoje lične uređaje. Bolja praksa, rekla je ona, bila bi da svi zaposleni dobiju službene telefone koje bi koristili za poslovnu komunikaciju.

Ali, Garr je priznala: “Ako organizacije treba da koriste ove alate da bi pokazale da su uskladile svoje poslovanje sa pravnim normama ili očekivanjima, onda zaposleni – zbog toga što rade u kompaniji koja mora da ostane u skladu sa zakonima – nemaju baš neki izbor.”

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...