bitno je gde se proizvodi i iz kog izvora energije se puni

Kvalitet baterije e-automobila ključan za smanjenje zagađenja u saobraćaju

AutomobiliFirme u fokusu

18.6.2023 13:04 Autor: Miljan Paunović 14

Kvalitet baterije e-automobila ključan za smanjenje zagađenja u saobraćaju Kvalitet baterije e-automobila ključan za smanjenje zagađenja u saobraćaju
Od pojave električnih automobila jedna od glavnih tema bila je da li su i oni zagađivači, poput klasičnih, i koliko realno emituju ugljen-dioksida (CO2)... Kvalitet baterije e-automobila ključan za smanjenje zagađenja u saobraćaju

Od pojave električnih automobila jedna od glavnih tema bila je da li su i oni zagađivači, poput klasičnih, i koliko realno emituju ugljen-dioksida (CO2) prilikom vožnje.

Analize i izveštaji na ovu temu pokazuju različite rezultate, što je s jedne strane logično jer se kvalitet e-automobila iz godine u godinu menja, odnosno promene su najizraženije kod baterija za ova vozila.

Električni automobili su čisti onoliko koliko je čista energija koju koriste za punjenje baterija, a to često varira od zemlje do zemlje, piše Wall Street Journal (WSJ) na osnovu analize podataka o emisijama u elektroenergetskom sektoru u 2022. godini. Sve je više kupaca onih e-vozila (EV) koja ne emituju CO2 prilikom vožnje. Ipak, uticaj EV na to koliko će biti zagađenje zavisi od toga na koji način se proizvodi električna energija koja se koristi za punjenje EV.

Podaci o emisijama u energetskom sektoru iz Embera, nezavisnog energetskog istraživačkog centra, koje je analizirao WSJ, pokazuju da u nekim delovima sveta, poput Kine, struja koja se koristi za punjenje baterija sve većeg broja električnih vozila u zemlji dolazi uglavnom iz teškog uglja, i to utiče i na kvalitet energije koja se koristi u EV baterijama.

Tokom 2022. godine kineska proizvodnja električne energije, koja se uglavnom oslanja na ugalj i naftu, ispumpala je 530 grama CO2/kilovat-sat u atmosferu. Poređenja radi, u SAD ta cifra iznosi 368 grama, te ako se vodimo ovom logikom, EV koja voze Amerikanci manje zagađuju od onih koje voze Kinezi.

Nakon decenije pada, emisije ugljenika u energetskom sektoru u Nemačkoj porasle su za više od pet odsto prošle godine u odnosu na prethodnu, na 386 grama CO2/KWh, jer je najveća evropska ekonomija umanjila nuklearnu energiju i zamenila ruski prirodni gas za ugalj. Ovo čini vožnju EV u Nemačkoj manje prihvatljivom za klimu nego u SAD, ili čak u susednoj Francuskoj, poredi WSJ.

Foto: Pixabay.com

Emisije CO2 iz proizvodnje električne energije širom sveta pale su za 11 odsto od 2007. godine, kada su dostigle maksimum od 489 grama CO2 po kilovat-satu, prema Globalnom pregledu električne energije iz 2023. Ember Climate, istraživačkog centra za zaštitu životne sredine.

Portal specijalizovan za klimatske teme Climate mit objavio je ranije uporednu analizu emitera CO2. Naime, studija sprovedena u SAD tokom 2019. godine pokazala je da automobili na benzin emituju više od 350 grama CO2 po pređenoj milji tokom svog životnog veka. Hibridna i plug-in hibridna verzija, u međuvremenu, imale su oko 260 grama ugljen-dioksida po milji, dok je potpuno električno vozilo na baterije stvorilo samo 200 grama.

U najgorem slučaju, električni automobil sa baterijom proizveden u Kini i dalje emituje 37 odsto manje CO2 od benzinca, piše Transport and environment. A u najboljem slučaju, električni automobil sa baterijom proizveden u Švedskoj može da emituje 83 odsto manje od benzinca.

Takođe, analitičari smatraju da će električni automobili kupljeni 2030. godine smanjiti emisiju CO2 do četiri puta zahvaljujući mreži EU koja se sve više oslanja na obnovljive izvore energije.

Emisija štetnih gasova tokom proizvodnje baterija za e-vozila u narednom periodu biće manja u zavisnosti od toga koliko fabrike u kojima se baterije izrađuju vode računa o energiji koju koriste pri proizvodnji. U svakom slučaju, EV stvaraju znatno manje emisija od klasičnih vozila, a usavršavanjem tehnologije taj procenat bi trebalo ubuduće da bude sve manji.

  • KIMCHI

    18.6.2023 #1 Author

    Prioretiti su svakako drugaciji

    Odgovori

  • BLIZANAC

    18.6.2023 #2 Author

    Najbitnije je da smanjimo zagađenje u saobracaju

    Odgovori

  • SABRINA

    18.6.2023 #4 Author

    Bitno je da je nivo zagađenja što manji..

    Odgovori

  • HANA

    18.6.2023 #6 Author

    Šta je kome prioritet je na ovu temu baš diskutabino

    Odgovori

  • IVAN12

    18.6.2023 #7 Author

    Dobar potez!

    Odgovori

  • SHALIMAR

    18.6.2023 #8 Author

    Svi pricaju o zagadjenju da se smanji,a svakim danom smo sve zatrovaniji..

    Odgovori

  • HRKALOVICKA

    18.6.2023 #9 Author

    Bitno je da se zagadjenje smanji

    Odgovori

  • Gaga

    18.6.2023 #10 Author

    Svako ima drugacije prioritete

    Odgovori

  • DOBRILA

    19.6.2023 #11 Author

    Bar da se negde smanji zagadjenost.

    Odgovori

  • tamara71

    19.6.2023 #12 Author

    Bitno da se smanji zagadjenje zemlje

    Odgovori

  • Emilija

    19.6.2023 #13 Author

    Bar da se malo smanji zagadjenost

    Odgovori

  • Steva

    19.6.2023 #14 Author

    A koliko se zagađuje vazduh izradom svih tih akumulatora za vozila, to niko ne spominje. Štetnost tih fabrika premašuje štetnost voznje i na benzin i naftu

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.