Da li će kineska Nova godina dovesti do dodatnih problema u lancima nabavke?
28.12.2021 15:59 Autor: Redakcija Biznis.rs
Skoro sve fabrike i proizvođači u Kini zatvaraju se tokom proslave kineske Nove godine i ova zatvaranja traju najmanje nedelju dana. Međutim, da se praznici bliže se može videti već nedeljama ranije, jer proizvodni pogoni rade manjim kapacitetom i završavaju poslednje porudžbine pre nego što se zatvore, a radnici rano počinju da putuju da bi bili sa svojim porodicama.
To znači da proizvođači neće imati vremena ili kapaciteta da preuzmu nove porudžbine nedeljama pre kineske Nove godine.
Nakon državnog praznika, često može proći četiri do šest nedelja da se fabrike i proizvođači vrate na redovan, tj. visok nivo proizvodnje. Mnogi pauzu za vreme praznika čak koriste kao šansu da promene karijeru ili pronađu drugi posao.
Zbog ovih činilaca, kvalitet proizvoda posle praznika opada. Kada se fabrike ponovo otvore, radnici se možda neće vratiti istovremeno, a ponekad uopšte. Zato fabrike moraju brzo da ih zamene, što dovodi do slabijeg kvaliteta zbog neobučenog osoblja koje radi na proizvodnim linijama. Uvoznici treba da povećaju svoje napore u kontroli proizvoda u mesecima pre i posle kineske Nove godine.
S druge strane, kineske luke nastavljaju da rade uobičajeno tokom ovog perioda. Međutim, rad „uobičajenim kapacitetom“ nije isti u godini nestašice kontejnera i kašnjenja. Poremećaji koji su uticali na međunarodnu logistiku tokom ove godine će uticati na luke i u februaru 2022. godine.
Čak i u prosečnoj godini, ovaj praznik bi izazvao veliki pritisak na lance snabdevanja i logistiku. Samo potražnja za kamionima u Kini će uoči praznika porasti za 10 odsto.
Posledice u lancima snabdevanja izazvane pandemijom, nedostatak vozača na ključnim tržištima i rastuća potražnja uticali su na pouzdanost rasporeda i kapacitet plovila. Deficit praznih kontejnera, takođe, i dalje predstavlja ključni izvor poremećaja širom Azije – uzrokovan nizom faktora, počevši od rastuće potražnje širom sveta, zajedno sa operativnim izazovima u vraćanju praznih kontejnera, kako bi bili ponovo dostupni.
U Kini mnoge kompanije i lokalne samouprave sada plaćaju ljudima koji žive u gradovima da ne putuju na porodična okupljanja ili razgledanje grada tokom kineske Nove godine. Podsticaji uključuju novac, vaučere za kupovinu i karte za bioskop – sve u nastojanju da se rizik od širenja korona virusa svede na minimum i da se ubrza povratak u normalu nakon najvažnijeg kineskog praznika u godini.
Vozarine su već na najvišem nivou u istoriji, ali kako potražnja nastavlja da raste, može se očekivati da će se ponovo povećati. Ovo je posebno izraženo u poslednjim nedeljama godine, pošto postoje rezervacije koje se vrše u poslednjem trenutku.
Svi ovi pritisci će se verovatno povećati kako se kineska Nova godina bude bližila, jer će kompanije širom sveta vršiti pripreme i boriti se za prostor na brodu i kapacitet kontejnera. Zbog toga je još važnije da svi učesnici u lancu snabdevanja na vreme planiraju svoje poslovanje i logistiku.
„Sa logističke tačke gledišta, najveći izazov u ovom trenutku je nedostatak transportnih kapaciteta u svim vidovima transporta. U vazdušnom saobraćaju, zbog smanjenog broja putničkih letova, u pomorskom transportu zbog neravnoteže kontejnerske opreme Kine i ostatka sveta, pre svega Evrope i Amerike, a u drumskom saobraćaju zbog velikog nedostatka vozača kamiona“, objašnjava direktor prodaje i razvoja u kompaniji cargo-partner u Srbiji Nebojša Đekić.
Pročitajte još:
On savetuje svojim klijentima da počnu da planiraju svoje transporte što je ranije moguće.
„Za one koji ipak ‘zakasne’, imamo rešenja za vremenski kritične isporuke. Postavili smo avio čarter program sa fiksnim nedeljnim polascima kako bismo obezbedili fleksibilnu i pouzdanu alternativu. Nudimo nekoliko nedeljnih letova od Hongkonga do Budimpešte, od Džengdžoua do Budimpešte i obrnuto, od Džengdžoa do Frankfurta ili Kelna i obrnuto, kao i od Beograda do Čikaga“, napominje Đekić.