Pandemija je naterala i skeptične osobe da trguju na internetu

E-trgovina i e-oglašavanje beleže veliki skok i u Srbiji

BiznisInfrastrukturaSrbijaVesti

20.2.2021 11:00 Autor: Marko Miladinović 0

E-trgovina i e-oglašavanje beleže veliki skok i u Srbiji E-trgovina i e-oglašavanje beleže veliki skok i u Srbiji
Prošla godina donela je tektonske poremećaje u zdravstvenom, socijalnom i ekonomskom smislu, kao nijedna pre nje u novijoj istoriji. Čak i za vreme svetskih... E-trgovina i e-oglašavanje beleže veliki skok i u Srbiji

Prošla godina donela je tektonske poremećaje u zdravstvenom, socijalnom i ekonomskom smislu, kao nijedna pre nje u novijoj istoriji. Čak i za vreme svetskih ratova globalni negativni uticaj nije se širio takvim tempom na svih šest kontinenata. Povezanost sa tehnologijom postala je nerazdvojivi deo naših života, a društvene mreže, striming servisi i e-trgovina zabeležili su značajan rast u poslednjih 12 meseci.

Portal Datareportal objavio je redovnu godišnju analizu proboja interneta i online servisa na globalnom, ali i lokalnim tržištima. Prema rezultatima iz januara 2021. godine, na planeti trenutno živi oko 7,83 milijarde ljudi, od kojih 4,66 milijardi, odnosno 59,5 odsto od ukupnog broja, poseduje internet konekciju, a čak 4,2 milijarde koriste neku vrstu društvenih mreža. Prema očekivanjima, veći udeo internet korisnika nalazi se u ekonomski razvijenijim zemljama.

I dok prvi podatak o broju stanovnika treba uzeti sa malom rezervom jer je sklon brzim promenama, mada ne i velikim odstupanjima, podaci o korišćenju interneta za potrebe ovog istraživanja dobijeni su od nacionalnih regulatornih institucija.

Onlajn šoping
Foto: Pixabay.com

Što se tiče Srbije, u ovom trenutku oko 6,89 miliona ljudi, to jest 79 odsto stanovništva države (uključujući Kosovo) redovno koristi internet, a tokom 2020. godine došlo je do porasta broja korisnika za 321.000 (4,9 odsto). Otprilike 4,6 miliona građana Srbije (52,8 odsto) prisutno je na društvenim mrežama.

Prema poslednjim raspoloživim podacima Regulatorne agencije za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL), u trećem kvartalu 2020. godine, u Srbiji je bilo 1,69 miliona pretplatnika širokopojasnog interneta. Međutim, u taj broj uključeni su kako pojedini pretplatnici, tako i čitave porodice čiji jedan član je registrovani pretplatnik.

Novi korisnici podstiču dobre rezultate

Navedene brojke govore da je kod nas u zemlji više nego „utabano tlo“ za online usluge kupovine i oglašavanja, no u kojoj meri su naši sugrađani zaista i koristili njihove mogućnosti?

Poslednji izveštaj Privredne komore Srbije iz juna meseca pokazuje da se e-trgovina gotovo udvostručila u našoj zemlji u prva (nepuna) tri meseca od proglašenja pandemije korona virusa. PKS je tada izvestila da su putem interneta naši građani najviše kupovali namirnice, ali i male kućne aparate, računare i računarsku opremu, odeću i obuću.

„Opšti utisak je da je online kupovina i prodaja ‘eksplodirala’ tokom 2020. godine. Strukovna udruženja i analitičari potvrđuju da se život adaptirao na situaciju. Pandemija je stavila u fokus određene aspekte, kao što je kupovina bez izlaska iz stana ili mogućnost za dodatnu zaradu, i smanjila važnost pojedinih psiholoških barijera koje su ranije sprečavale neke ljude da isprobaju online kupovinu ili prodaju„, objašnjava za Biznis.rs Miloš Aleksić, Marketing Strategist u KupujemProdajem, najvećem srpskom internet oglasniku.

Potrošačka korpa onlajn
Foto: Pixabay.com

Prema njegovim rečima, obzirom na samu veličinu platforme, i broja njenih korisnika, koji na mesečnom nivou obuhvata oko 40 odsto internet populacije Srbije, KupujemProdajem ‘ima ruku na pulsu’ čitavog domaćeg online tržišta.

„Značajno veći broj ljudi u odnosu na prošlu godinu i kupuje i prodaje putem naše platforme. Na primer, poslednjih meseci redovno beležimo preko 60.000 postavljenih oglasa svakog dana, što je rast od oko 20 procenata u odnosu na 2019. godinu, a 2021. smo započeli sa preko dva miliona registrovanih korisnika“, napominje Aleksić, ali dodaje da je, uprkos tome, potencijal za dalji rast čitavog tržišta i dalje veliki.

Kako kaže naš sagovornik, kao društvo sve više uviđamo prednosti online kupovine i prodaje, ali u isto vreme kaskamo u smislu upotrebe i poverenja u elektronski novac, i kada je u pitanju informatička pismenost. Pandemija nas je, u tom smislu, u samo nekoliko meseci ‘pogurala’ unapred nekoliko godina. A tako je i drugde u svetu.

Ipak, značajan udeo u rastu e-trgovine imaju potpuno novi korisnici, koji nikada ranije nisu kupovali i prodavali online.

„Starija populacija i sugrađani iz manjih urbanih sredina su u apsolutnom broju značajno uvećali svoje prisustvo na KupujemProdajem tokom protekle godine. Ovo je dobra stvar, posebno iz ugla brojnih lokalnih biznisa koji imaju prisustvo na našoj platformi. Takođe primećujemo trend da puno malih biznisa, koji do pre godinu dana nisu razmišljali o internetu, sada traži svoju šansu online“, komentariše Miloš Aleksić.  

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...