Koliko će E-kiosk pomoći u zaštiti prava potrošača?
17.3.2022 17:02 Autor: Stefan Petrović 12
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija simbolično je obeležilo Svetski dan potrošača, predstavivši digitalni servis E-kiosk koji će potrošačima davati informacije o tome koja su njihova potrošačka prava.
Prvi, pilot projekat ove aplikacije instaliran je u jednom beogradskom tržnom centru, a plan ministarstva je da se u narednih šest meseci nađe i u šoping centrima drugih gradova širom Srbije.
Državni sekretar u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Uroš Kandić rekao je na promociji projekta da je elektronska trgovina u Srbiji tokom 2021. godine porasla čak 70 odsto u odnosu na prvu pandemijsku 2020. godinu, kao i da je tokom prošle godine zabeležen obrt od 55 milijardi dinara.
Jedan od razloga za postavljanje ovih uređaja u tržnim centrima jeste taj što, kada je reč o žalbama potrošača na povrede njihovih prava, najveći broj njih se odnosi na tradicionalnu-fizičku kupovinu, dok se samo sedam odsto tiče kupovine onlajn.
Inače, aplikacija će biti dostupna i na sajtu Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, u Sektoru za zaštitu potrošača.
Kako u odgovoru za Biznis.rs kažu iz resornog ministarstva, E-kiosk predstavlja elektronsko sredstvo za pružanje informacija potrošačima o relevantnim pitanjima koja se tiču zaštite prava potrošača, ali i njihovih obaveza.
„Ovo inovativno sredstvo komunikacije osmišljeno je tako da na brz i lako dostupan način ponudi potrošačima odgovore na relevantna pitanja, kao što su potrošačka prava ili obaveze, važnih vremenskih rokova koji su predstvljeni kroz brojke, način ostvarivanja prava i pitanja koja su uređenja novim zakonskim rešenjima, e- kupovini i drugo, kažu u odgovoru.
Budući da novi oblici elektronske trgovine i potencijalne prevare, kako dodaju, predstavljaju rizike za potrošače, neophodno je brže praćenje promena na svremenom tržištu koje diktira tehnološki razvoj, a upravo ova aplikacija omogućava potrošačima da se brzo i lako u par koraka informišu o svim relevantnim informacijama kako za onlajn kupovinu, tako i za kupovinu na tradicionalan način.
Potrošačka prava na licu mesta
Potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Zoran Nikolić rekao je na predstavljanju E-kioska da je ovo način da se potrošači upoznaju sa svojim pravima na licu mesta, pre same kupovine.
„Ideja za E-kiosk je nastala iz nečega što mi znamo i o čemu stalno pričamo, a to je da potrošači nisu dovoljno svesni svojih prava. Ne postoji nikakav zakon koji će vas zaštititi ukoliko vi ne pokažete inicijativu“, poručio je Nikolić.
Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže predsednik udruženja Efektiva Dejan Gavrilović, prava potrošača su definisana zakonom, a ovde se radi tek o novom načinu na koji potrošači mogu da pročitaju svoja prava, i to ne svi.
„Ne vidim kako će im se bliže predočiti, s obzirom na to da će biti dostupno samo elektronski pismenim potrošačima. Dakle, oni koji ne barataju novim tehnologijama i dalje svoja prava mogu da prouče u zakonu“, kaže Gavrilović dodajući da uvođenje ove aplikacije nije ništa novo.
[poll id=“18″]
Prema njegovim rečima, nije problem u tome kako će potrošači da prouče svoja prava, već kako će ih ostvariti jer „nadležne institucije poput tržišne inspekcije ne rade, i to uglavnom iz dva razloga: ili su im zakonom oduzeta neka ovlašćenja ili prosto ne postupaju po njemu“.
Gavrilović podseća i da je samo ministarstvo u nekim postupcima koje je udruženje na čijem je čelu pokrenulo stalo na stranu prijavljenih trgovaca, a ne na stranu potrošača. Takođe je istakao da su krajem prošle godine usvojene izmene pomenutog Zakona o zaštiti potrošača koje se tiču uvođenja medijatora i registra „Ne zovi“, što je ocenio kao nedovoljno dobro rešenje, budući da se nije uopšte odmaklo u tom pravcu.
Pročitajte još:
Podsetimo, Svetski dan prava potrošača obeležava se od 15. marta 1983. godine, u znak zahvalnosti Džonu F. Кenediju, koji je 15. marta 1962. godine u Кongresu SAD predložio, a Кongres prihvatio, četiri osnovna prava potrošača: Pravo na bezbednost, Pravo da potrošač bude informisan, Pravo na izbor i Pravo da bude saslušan.
SUNCOKRET
17.3.2022 #1 AuthorIz mog ličnog iskustva. Zaštita potrošača od banaka u Srbiji je 0.
ZVEZDICA01
18.3.2022 #2 AuthorTakodje!
Anna
17.3.2022 #3 AuthorUpravo je ovo problem- E-kiosk će koristiti samo mali procenat potrošača a većina će opet biti zakinuta za svoja prava.
ZVE84
17.3.2022 #4 AuthorO da! Delim mišljenje! Tresla se gora rodio se miš…
VERA
17.3.2022 #5 AuthorPrava potrosaca su godinama ugrozena, tako da je ovaj kiosk samo sminka.
GOCA BG
17.3.2022 #6 AuthorPotrosacka prava u Srbiji??!!! Toga nema…
IVAN
18.3.2022 #7 AuthorMnogo ce pomoci
MIŠKOVIĆ
18.3.2022 #8 Authorovo je odlična stvar samo treba neko da rešava te žalbe da ne bude kao obično začarani krug, svako prebacuje sa sebe rešavanje reklamacije i nakraju je ošte
en samo kupac
Lelica
18.3.2022 #9 AuthorKod nas toga nema,nazalost. Ne postuje se nista.
DANA
18.3.2022 #10 AuthorTreba e kiosk za prava coveka
MADMAX
18.3.2022 #11 AuthorProblem je što nadležni ne primenjuju zakon o zp.
Milisavka
20.3.2022 #12 AuthorPotrošačka prava u Srbiji postoje samo na papiru