Žalbe češće u tradicionalnoj fizičkoj kupovini

Koliko će E-kiosk pomoći u zaštiti prava potrošača?

PoslovanjeSrbijaU fokusuVesti

17.3.2022 17:02 Autor: Stefan Petrović 12

Koliko će E-kiosk pomoći u zaštiti prava potrošača? Koliko će E-kiosk pomoći u zaštiti prava potrošača?
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija simbolično je obeležilo Svetski dan potrošača, predstavivši digitalni servis E-kiosk koji će potrošačima davati informacije o tome koja su... Koliko će E-kiosk pomoći u zaštiti prava potrošača?

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija simbolično je obeležilo Svetski dan potrošača, predstavivši digitalni servis E-kiosk koji će potrošačima davati informacije o tome koja su njihova potrošačka prava.

Prvi, pilot projekat ove aplikacije instaliran je u jednom beogradskom tržnom centru, a plan ministarstva je da se u narednih šest meseci nađe i u šoping centrima drugih gradova širom Srbije.

Državni sekretar u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Uroš Kandić rekao je na promociji projekta da je elektronska trgovina u Srbiji tokom 2021. godine porasla čak 70 odsto u odnosu na prvu pandemijsku 2020. godinu, kao i da je tokom prošle godine zabeležen obrt od 55 milijardi dinara.

Jedan od razloga za postavljanje ovih uređaja u tržnim centrima jeste taj što, kada je reč o žalbama potrošača na povrede njihovih prava, najveći broj njih se odnosi na tradicionalnu-fizičku kupovinu, dok se samo sedam odsto tiče kupovine onlajn.

Inače, aplikacija će biti dostupna i na sajtu Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, u Sektoru za zaštitu potrošača.

Foto: Pexels.com

Kako u odgovoru za Biznis.rs kažu iz resornog ministarstva, E-kiosk predstavlja elektronsko sredstvo za pružanje informacija potrošačima o relevantnim pitanjima koja se tiču zaštite prava potrošača, ali i njihovih obaveza.

„Ovo inovativno sredstvo komunikacije osmišljeno je tako da na brz i lako dostupan način ponudi potrošačima odgovore na relevantna pitanja, kao što su potrošačka prava ili obaveze, važnih vremenskih rokova koji su predstvljeni kroz brojke, način ostvarivanja prava i pitanja koja su uređenja novim zakonskim rešenjima, e- kupovini i drugo, kažu u odgovoru.

Budući da novi oblici elektronske trgovine i potencijalne prevare, kako dodaju, predstavljaju rizike za potrošače, neophodno je brže praćenje promena na svremenom tržištu koje diktira tehnološki razvoj, a upravo ova aplikacija omogućava potrošačima da se brzo i lako u par koraka informišu o svim relevantnim informacijama kako za onlajn kupovinu, tako i za kupovinu na tradicionalan način.

Potrošačka prava na licu mesta

Potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Zoran Nikolić rekao je na predstavljanju E-kioska da je ovo način da se potrošači upoznaju sa svojim pravima na licu mesta, pre same kupovine.

„Ideja za E-kiosk je nastala iz nečega što mi znamo i o čemu stalno pričamo, a to je da potrošači nisu dovoljno svesni svojih prava. Ne postoji nikakav zakon koji će vas zaštititi ukoliko vi ne pokažete inicijativu“, poručio je Nikolić.

Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže predsednik udruženja Efektiva Dejan Gavrilović, prava potrošača su definisana zakonom, a ovde se radi tek o novom načinu na koji potrošači mogu da pročitaju svoja prava, i to ne svi.

„Ne vidim kako će im se bliže predočiti, s obzirom na to da će biti dostupno samo elektronski pismenim potrošačima. Dakle, oni koji ne barataju novim tehnologijama i dalje svoja prava mogu da prouče u zakonu“, kaže Gavrilović dodajući da uvođenje ove aplikacije nije ništa novo.

[poll id=“18″]

Prema njegovim rečima, nije problem u tome kako će potrošači da prouče svoja prava, već kako će ih ostvariti jer „nadležne institucije poput tržišne inspekcije ne rade, i to uglavnom iz dva razloga: ili su im zakonom oduzeta neka ovlašćenja ili prosto ne postupaju po njemu“.

Gavrilović podseća i da je samo ministarstvo u nekim postupcima koje je udruženje na čijem je čelu pokrenulo stalo na stranu prijavljenih trgovaca, a ne na stranu potrošača. Takođe je istakao da su krajem prošle godine usvojene izmene pomenutog Zakona o zaštiti potrošača koje se tiču uvođenja medijatora i registra „Ne zovi“, što je ocenio kao nedovoljno dobro rešenje, budući da se nije uopšte odmaklo u tom pravcu.

Podsetimo, Svetski dan prava potrošača obeležava se od 15. marta 1983. godine, u znak zahvalnosti Džonu F. Кenediju, koji je 15. marta 1962. godine u Кongresu SAD predložio, a Кongres prihvatio, četiri osnovna prava potrošača: Pravo na bezbednost, Pravo da potrošač bude informisan, Pravo na izbor i Pravo da bude saslušan.

  • SUNCOKRET

    17.3.2022 #1 Author

    Iz mog ličnog iskustva. Zaštita potrošača od banaka u Srbiji je 0.

    Odgovori

  • Anna

    17.3.2022 #3 Author

    Upravo je ovo problem- E-kiosk će koristiti samo mali procenat potrošača a većina će opet biti zakinuta za svoja prava.

    Odgovori

    • ZVE84

      17.3.2022 #4 Author

      O da! Delim mišljenje! Tresla se gora rodio se miš…

      Odgovori

  • VERA

    17.3.2022 #5 Author

    Prava potrosaca su godinama ugrozena, tako da je ovaj kiosk samo sminka.

    Odgovori

  • GOCA BG

    17.3.2022 #6 Author

    Potrosacka prava u Srbiji??!!! Toga nema…

    Odgovori

  • IVAN

    18.3.2022 #7 Author

    Mnogo ce pomoci

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    18.3.2022 #8 Author

    ovo je odlična stvar samo treba neko da rešava te žalbe da ne bude kao obično začarani krug, svako prebacuje sa sebe rešavanje reklamacije i nakraju je ošte
    en samo kupac

    Odgovori

  • Lelica

    18.3.2022 #9 Author

    Kod nas toga nema,nazalost. Ne postuje se nista.

    Odgovori

  • DANA

    18.3.2022 #10 Author

    Treba e kiosk za prava coveka

    Odgovori

  • MADMAX

    18.3.2022 #11 Author

    Problem je što nadležni ne primenjuju zakon o zp.

    Odgovori

  • Milisavka

    20.3.2022 #12 Author

    Potrošačka prava u Srbiji postoje samo na papiru

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.