Na rafovima sve manja gramaža pojedinih proizvoda – od čokolade do testenina i konditorskih proizvoda

Pakovanja sve manja, cene sve veće

AnalizaSrbijaU fokusuVesti

26.2.2022 14:01 Autor: Marija Jovanović 22

Pakovanja sve manja, cene sve veće Pakovanja sve manja, cene sve veće
Potrošači u Srbiji godinama unazad sve češće se suočavaju sa različitim trikovima proizvođača koji svoje proizvode pakuju u manju gramažu, a prodaju po istoj... Pakovanja sve manja, cene sve veće

Potrošači u Srbiji godinama unazad sve češće se suočavaju sa različitim trikovima proizvođača koji svoje proizvode pakuju u manju gramažu, a prodaju po istoj ili većoj ceni. Tako se na rafovima srpskih prodavnica mogu naći čokolade od 80 grama umesto 100, testenine u pakovanjima od 350 grama umesto pola kilograma, maslac od 125 grama, dok je u kutijama konditorskih proizvoda sve manje keksa.

“Potrošači su nezadovoljni i negoduju zbog ove tendencije koja se pojavljuje na tržištu. I sami smo svedoci ove pojave prilikom svakodnevne kupovine. Dostavljali su nam potrošači različite primedbe, pre svega za konditorske proizvode, zatim za upakovane supe, testenine, gde se može videti da je gramaža postala manja, a da je cena veća ili ista”, kaže za Biznis.rs pravna savetnica Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Nikica Jovanović.

Zbog sve češće nepoštene prakse postavlja se pitanje da li proizvođači mogu da budu kažnjeni i u kojim slučajevima.

“Ukoliko su ispunjeni preduslovi da je gramaža jednaka onoj koja je označena na proizvodu i da je cena istaknuta, onda tu nema mesta kršenju zakona, ali smatramo da je to jedna nepopularna mera gde se ustvari na jedan prikriven način podižu cene jer za manju količinu dobijate veću cenu, ili faktički istu”, ističe naša sagovornica i dodaje da ukoliko je proizvođač jasno obeležio gramažu, a prodavac kasnije istakao cenu to nije kažnjivo.

“Međutim, iako se proizvođač ne sankcioniše ukoliko se ispoštuju ova dva preduslova, to ipak jeste jedna vrsta marketinškog trika kojim se služe proizvođači jer vas faktički navode da kupujete isti proizvod za koji ste već po inerciji navikli da kupujete i uzimate ga ne gledajući gramažu jer pakovanje ostaje potpuno isto. Samim tim oni potrošače navode da kupe isti proizvod, po drugačijoj ceni”, navodi pravna savetnica NOPS-a.

Foto: Freepik.com

Potrošači se neretko žale i na upakovane proizvode čija gramaža se ne poklapa sa onom koja je označena na pakovanju. Takav slučaj nedavno je kružio na društvenim mrežama, a na fotografiji koju je podelio nezadovoljni kupac mogao se videti kačkavalj u pakovanju od 250 grama koji je, kada ga je potrošač izmerio, imao 192 grama.

“Ukoliko primetite da je gramaža drugačija, ulažete prvo reklamaciju trgovcu. Ako se problem ne reši i ukoliko se primeti da to nije izolovan slučaj, jedan proizvod i slično, onda bi trebalo prijaviti i tržišnoj inspekciji. U ovakvim slučajevima svakako moramo da napomenemo da potrošači neretko možda ne mere adekvatnim sredstvima, pa dođe do određenog odstupanja, ali ukoliko primete nešto što je evidentno i očigledno treba prijaviti trgovcu. Svakako da posledice može da snosi i proizvođač, ukoliko je proizvod upakovan, a ustanovi se da gramaža nije jasno istaknuta, što je zaista izuzetak i retko se dešava”, kaže Jovanović.

Prema njenim rečima, u Srbiji ne postoji efikasan sistem zaštite potrošača u smislu kolektivne tužbe. Kada bi se desila jedna takva situacija, da su velike količine proizvoda plasirane na tržište u količinama koje nisu adekvatne i da postoji svojevrsna obmana potrošača, mi nemamo efikasan sistem za obeštećenje svih kupaca koji su bili oštećeni za neku sumu. Ona nije značajna u pojedinačnom slučaju, ali je velika cifra ako se govori u globalu.

Sa druge strane, ukoliko u maloprodajnom objektu postoje proizvodi koji se mere trgovac mora da ima adekvatno baždarena sredstva, odnosno vage, na kojima će moći da izmeri sve neophodne proizvode, objašnjava naša sagovornica.

Čime se još služe trgovci u obmani potrošača?

Kada je reč o trikovima proizvođača i trgovaca, najveće obmane događaju se prilikom kupovine robe široke potrošnje, pre svega kada su akcijske cene u pitanju, koje često na kasi budu veće nego na samom rafu.

“U takvim situacijama potrošači najčešće dođu na kasu i i prodavci se pravdaju različitim okolnostima zašto je do toga došlo, a da oni faktički nisu krivi. Bez obzira na to kakvo je opravdanje trgovca, kupci treba da znaju da imaju pravo da obave kupovinu po onoj ceni koja je na rafu, koja je istaknuta i koja ih je i navela da kupe određeni proizvod, pogotovo kada je on na akciji. U najvećem broju slučajeva potrošači kupuju proizvod upravo zbog cene”, napominje Nikica Jovanović.  

Ukoliko prodavac odbije da proda robu po ceni koja je istaknuta na rafu i koja je niža od one koja se iskazuje na kasi prilikom kupovine, potrošač treba da prijavi trgovca tržišnoj inspekciji i on će biti kažnjen.

“Onaj trgovac koji to nenamerno ili greškom uradi ispraviće nepravilnost i omogućiti potrošaču da kupi po ceni koja je istaknuta, odnosno po akcijskoj ceni. Ukoliko do toga ne dođe, inspekcijski organi su ti koji bi trebalo adekvatnim nadzorom da ovu pojavu, ako ne potpuno suze makar da svedu na jednu razumnu meru, jer se ovakve obmane dešavaju na svakodnevnom nivou naročito kada kupujemo robu široke potrošnje u velikim trgovinskim lancima”, kaže pravna savetnica NOPS-a i zaključuje da bi tržišni nadzor morao da bude učestaliji, kako bi se ovakve situacije svele na izuzetak.

  • STRAHINJA

    26.2.2022 #1 Author

    Na kraju sce gramazu toliko smanjiti da cemo kupovati samo ambalazu😁

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    26.2.2022 #2 Author

    obmana potrošača
    treba dobro paziti na gramažu, svaki dan je sve skuplje a težina manja

    Odgovori

  • IVAN

    26.2.2022 #3 Author

    To je nasa surova realnost.

    Odgovori

  • JANA

    26.2.2022 #4 Author

    Pogledajte i rokove trajanja po pojedinim marketima da ih ne bi imenovala ,to je strasno ,istekne rok trajanja ,a oni se orave ludi ,opometnete ih oni namesto da povuku prozivod ostave ga dalje u prodaji …

    Odgovori

  • SANJA

    26.2.2022 #5 Author

    Nazalost sve nas je unistila ova pandemija

    Odgovori

  • ZVEZDICA01

    26.2.2022 #6 Author

    Sramotno… Podižu cene a gramažu smanjuju.

    Odgovori

  • TATJANA

    26.2.2022 #7 Author

    Ovo odavno traje

    Odgovori

  • STEFAN

    26.2.2022 #8 Author

    Cene namirnica su jako visoke

    Odgovori

  • BIJUTI27

    26.2.2022 #9 Author

    Najzalije mi je što su ukinuli grama u na čokolade. 😀

    Odgovori

  • GOCA BG

    26.2.2022 #10 Author

    To se sistematski radi vec duze vreme.Milka cokolada je sa 100 grama davno pala na 80 gr,a cena joj stalno skace.Sramota…

    Odgovori

  • MARA

    26.2.2022 #11 Author

    To odavno rade..

    Odgovori

  • MARE

    26.2.2022 #12 Author

    Sve vise artikala je promotivne velicine

    Odgovori

  • TINA

    26.2.2022 #13 Author

    Svi se osecamo prevareni zbog toga

    Odgovori

  • LIMUN ŽUT

    27.2.2022 #14 Author

    Ova tendencija je već duže vreme na snazi a svakim danom sve više napreduje, počeću da merim sve. 🤣

    Odgovori

  • LJUBIŠA

    27.2.2022 #15 Author

    Pa nije ovo baš od juče. To je praksa već neko vreme.

    Odgovori

  • DANIJELA

    27.2.2022 #16 Author

    Gramaza mora da se gleda jer to je obmana potrosaca. Akcijska cena a ustvari smanjena gramaza.

    Odgovori

  • TASIJA23

    27.2.2022 #17 Author

    Praksa vec godinama, nista novo…

    Odgovori

  • Milovan94

    27.2.2022 #18 Author

    Nedopustivo je koliko su na udaru potrošači. Ovakve obmane se trebaju odmah zaustaviti

    Odgovori

  • Maša

    27.2.2022 #19 Author

    A plate iste i manje, ko prezivi-pricace

    Odgovori

  • Milovan94

    27.2.2022 #20 Author

    Ovo stvarno nije u redu, time se treba stati na put

    Odgovori

  • Milisavka

    27.2.2022 #21 Author

    Ništa novo

    Odgovori

  • NATI29

    27.2.2022 #22 Author

    Klasika kao i za sve, samo gledaju kako da ostete narod

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...