U planu instalacija još 10 stanica za punjenje električnih vozila

Nedovoljno elektro punjača na putevima Srbije, cena jednog i do 60.000 evra

AutomobiliLifestyleSrbijaVesti

3.9.2021 08:01 Autor: Miljan Paunović 4

Nedovoljno elektro punjača na putevima Srbije, cena jednog i do 60.000 evra Nedovoljno elektro punjača na putevima Srbije, cena jednog i do 60.000 evra
Električni automobili su sve prisutniji u Evropi i svetu, gde se vozači već navikavaju na svakodnevnu vožnju „na struju“. Iako su i u Srbiji... Nedovoljno elektro punjača na putevima Srbije, cena jednog i do 60.000 evra

Električni automobili su sve prisutniji u Evropi i svetu, gde se vozači već navikavaju na svakodnevnu vožnju „na struju“. Iako su i u Srbiji dostupne subvencije za kupovinu električnih vozila, čini se da nabavka ekoloških automobila još uvek spada u rang dugoročnih planova, kako zbog njihove cene, tako i zbog stanica za punjenje baterije, to jest za „sipanje goriva“ u ovoj vrsti automobila.

Problem sa elektro punjačima – stanicama za punjenje baterije električnih vozila u Srbiji, je taj što ih nemamo dovoljno, kaže za Biznis.rs direktor firme Salmont u Beogradu, Petar Džingalašević.

„Na našim putevima još uvek nije razvijena infrastruktura, što i ne treba da čudi jer u Srbiji nemamo veliki broj električnih vozila. Ipak, ovo pitanje će morati da se rešava u budućnosti, jer sve više stranaca koristi vozila na električni pogon“, ističe naš sagovornik.

Problem kod punjenja električnog automobila je taj što ima vozača kojima je potrebno da se na brzinu napuni baterija. Oni ne mogu da čekaju, u prolazu su, a punjači su dosta skupa investicija da bi ih bilo više od jednog na jednom mestu.

Džingalašević kaže da su u poslednje vreme hoteli počeli sa kupovinom punjača, te da je električne automobile moguće puniti svuda.

„Električno vozilo se, naravno, ne puni samo na parkinzima predviđenim za to, već i privatno, u kućama, garažama. Kada se vozilo puni kod kuće, ta utrošena električna energija se plaća. To nije slučaj kada punimo vozilo na nekoj od stanica, ta električna energija se ne naplaćuje, jer država još uvek nije regulisala kome bi trebalo da se plati usluga“, kaže vlasnik Salmonta, firme koja se bavi instalacijom i održavanjem AC i DC punjača, a od skoro i stanicama za punjenje električnih vozila.

Foto: Pixabay.com

Vek trajanja baterije zavisi od načina na koji je punimo. Što češće punimo na “brzim” punjačima, to je vek baterije kraći. Koliku kilometražu će vozilo moći da pređe, zavisi od vozača. Generalno, ista situacija je i sa gorivom – kako vozite, toliko i trošite.  

„Baterija ne može odmah da se napuni ako je zagrejana, i na to se mora sačekati, tako da je punjenje baterije električnog vozila i dalje jedan sporiji proces, mnogo sporiji od točenja goriva“, objašnjava naš sagovornik.

On kaže da je država svojevremeno raspisala tender za studiju izvodljivosti ugradnje punjača za električna vozila, ali da taj projekat nije realizovan.

„Nije mi poznato šta se sa tim desilo. Koliko sam upućen, premijerka je rekla da će država ubuduće više da se posveti ovom pitanju. I to jeste potrebno, jer iako kod nas još uvek ima malo vozila na električni pogon, prolazi i prolaziće sve više električnih automobila iz inostranstva. Zbog toga je važno razvijati mrežu stanica priključaka za punjenje“, objasnio je Džingalašević.  

Cena punjača zavisi od vremena koje je potrebno za punjenje baterije – da li pola sata do 60 minuta ili mnogo više, od osam do 15 časova – i kreću od 1.000 do čak 60.000 evra.

Gde se nalaze elektro punjači na putevima Srbije?

Iz javnog preduzeća Putevi Srbije za Biznis.rs kažu da su do sada instalirali osam punjača za električne automobile na strateški ključnim tačkama, na glavnim putnim pravcima u Srbiji.

„Elektro punjači snage 22-50kW locirani su na platoima naplatne stanice Preševo (iz smera GP sa Makedonijom ka Nišu), zatim Šid (iz smera GP sa Hrvatskom ka Beogradu), potom Dimitrovgrad (iz smera GP sa Bugarskom ka Nišu) i na platou naplatne stanice Subotica (iz smera GP sa Mađarskom ka Beogradu). Takođe, instalirani su na odmorištu Boljkovci, na auto-putu Miloš Veliki (smer Beograd-Čačak), u blizini naplatne stanice Ljig, s tim što ovaj punjač trenutno nije u funkciji, iz tehničkih razloga“, objašnjavaju iz Puteva Srbije.

Kako dalje navode, ovi punjači poseduju tri priključka – dva za brzo DC punjenje i jedan za brzo AC punjenje. Ovakva stanica omogućava napajanje električnih automobila maksimalnom izlaznom snagom: 50 kW za DC i 22 kW za AC punjenje.

Foto: Pixabay/Mikes-Photography

Elektro punjači snage 175kW su locirani na platou bivše naplatne stanice Niš (smer Beograd-Niš), zatim na platoima Niš (smer Niš-Beograd) i Beograd (smer Niš-Beograd).

Od januara 2021. godine, na glavnim putnim pravcima funkcionišu tri ultra brza elektro punjača, maksimalne izlazne snage 175 kW. Predviđeno korišćenje ovog punjača je po principu usputnog punjenja, što je pogodno za naplatne stanice, odmorišta na auto-putevima ili benzinske stanice.

„Navedeni punjači su predviđeni za rad napolju na temperaturama od -30 do +50C. Novi elektro punjači odgovaraju svim neophodnim standardima i pogodni su za trenutnu i sledeću generaciju elektro automobila. U ovom trenutku, tri nova ultra brza punjača su povezana na platformu Charge&Go. Ova platforma posredstvom aplikacije omogućava nadzor i upravljanje nad sistemom punjača, online uvid korisnika aplikacije u zauzetost punjača, kao i mnoge druge pogodnosti. U toku je postupak integracije postojećih pet punjača na istu platformu, čime će se obezbediti značajna  mreža punjača na javnim putevima, objedinjena u jednu korisničku aplikaciju“, kažu iz ovog javnog preduzeća.

Vozači mogu da se informišu o tačnim lokacijama instaliranih elektro punjača, jer su svi oni vidljivi na vodećim svetskim aplikacijama poput Plug&amp, Share, Virta, ChargePoint, ali i na Google mapama. Usluga punjenja električnih automobila na postojećim punjačima za sada je besplatna.

Putevi Srbije su, u saradnji sa Ministarstvom građevine, saobraćaja i infrastrukture, uputili inicijativu za izmene aktuelnog Zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara sa ciljem uvođenja popusta na putarinu za električna vozila.

Kako su nam saopštili, u planu je instalacija još 10 elektro punjača na putevima I-A reda.

„U toku je izrada tenderske dokumentacije koja će biti objavljena na internet prezentaciji JP Putevi Srbije i Portalu javnih nabavki, nakon čega će biti sproveden postupak nabavke i instalacije elektro punjača.

JP PUTEVI SRBIJE

BULEVAR KRALJA ALEKSANDRA 282, 11050 Beograd (Zvezdara), Srbija

Poslovni prihodi (EUR):
446.728.088,57 (2020)
Broj zaposlenih:
(2020)
  • Anna

    3.9.2021 #1 Author

    Cena punjača ne bi smela da bude izgovor za njihovu kupovinu. Moramo ići u korak s vremenom. Ako želimo da stranci dolaze u Srbiju moramo im obezbediti sve uslove da borave ovde i da im boravak bude komforan.

    Odgovori

  • Ljubiša

    6.12.2021 #2 Author

    Vlasnik sam Nissan leaf električnog automobila.
    Krenuo sam ka Beogradu vođen mišljenju da lako mogu da dopunim svoj auto na naplatnoj rampi Bubanj potok na punjaču od 175 kw
    Međutim kada sam pokušao da dopunim svoj automobil, automat mi je tražio neku registraciju.
    Ostao sam sa manje od 20% baterije.Pozvao cool centar koji se nalazi na punjaču, jedna fina gospođa me je dala broj koji da pozovem, javio se jedan vaspitan mlađi čovek koji mi je rekao da moram da budem registrovan putem neke aplikacije kako bih mogao da koristim javni punjač, pokušao sam da skinem aplikaciju i registrujem se, ali mi se traži uplata od 3000 dinara da bih preuzeo neku karticu za identifikaciju.
    Gospodin je bio ljubazan i pokušao da me poveže na punjač daljinski, ali bez uspeha…
    Pokušao je da resetuje nekoliko puta punjač ali bez uspeha…
    Moram da priznam da je gospodin bio veoma ljubazan i dao sve od sebe da mi pomogne i uputi na neki drugi punjač u Bg.
    Kiša, 2 stepena, baterija ispod 20% krenuo sam ka Ikei ali tamo nisam uspeo da se povežem na njihov adapter.
    Nastavio sam ka Beogradu bez grejanja sa zamagljenim staklima da bih štedeo bateriju i nekako stigao do garaže Obilićev venac i na sreću uspeo. Povezao se na njihov punjač i bio prinuđen da čekam 5h kako bi se auto dopunio do 80%.
    Bio bih zahvalan preduzeću za puteve Srbije koji promovišu da je punjenje na putevima Srbije besplatno.
    Da nas barem na transparentan način upoznaju kako da ionako mali broj električnih automobila povežemo na njihove punjače i da iskažu cenu koštanja po kw/h.
    Nije problem da se registrujemo i platimo punjenje da to bude na principu naplaćivanja drumarine… I da na taj način krenemo na put i stignemo do željenog cilja..
    A ne putem skidanja aplikacije, registracijom, uplatom od 3000 dinara a da pritom ne znamo cenu koštanja tog kw/h.
    Nigde na internetu to nisam mogao da saznam.
    Zamislite da je na mom mestu bila četvoročlana porodica sa dvoje male dece koji nisu vični skidanjem aplikacija, i komplikovanim registracijama.
    Propagirate kupovinu skupih električnih automobila zarad očuvanja životne sredine…
    Ja sam se lično uverio da to nije tačno!
    Zamolio bih vas da me obavestite t.j date mi uputstva kako da koristim javne punjače na putevima Srbije i da cena punjenja bude svima transparentna.
    Srdačan pozdrav!

    Odgovori

    • NC.Biber

      23.1.2022 #3 Author

      Zaista veoma koristan komentar, potpuno se slažem sa gospodinom .
      Ja iz inostranstva putujem za i kroz srbiju i ne mogu naći koja mi aplikacija , APP, treba i koja kartica. To nije samo problem u Srbiji već svugdje u Evropi. Nije mi jasno zašto se to ne pojenostavi kao na automatima za sipanje goriva. Ubaciš kreditnu karticu i dobiješ limit od nekih 100 € , napuniš i plaćaš tačno onoliko koliko si natočio.
      Stvarno ne razumijem u čemu je problem i zašto nešto prave komplikovanim kad može biti veoma jednostavno. Ukoliko neko zna koju APP treba skinuti i koju karticu nabaviti bi bih zahvalan na informaciji.
      Lijep pozdrav

      Odgovori

      • Dejan

        19.2.2022 #4 Author

        Razumljivo i od jednog i od drugog od Vas.
        No, gospodin Ljubisa se zaputio na put oslanjajuci se na veoma mladu mrezu u Srbiji, pritom se ne informisuci uopste o tome koji su vazeci preduslovi za koriscenje punjaca u Srbiji.
        Instalacijom aplikacije Chargemap na telefonu i pogledom u pojedinacne punjace, zakljucak je da su vam sledece stvari potrebne:
        -Chargemap kartica. Na nju se stavlja depozit 20 €.
        -Virta kartica. Na nju se stavlja depozit 20 €.
        -Charge & Go kartica. Na nju se stavlja depozid 3000 RSD.
        -Uz to, dobro je imati i Plugshare aplikaciju, kao i Ionity karticu ukoliko se vozite po Evropskoj Uniji, jer sa Ionity karticom mozete da punite auto na mnogo razlicitih mreza. Na Ionity karticu se takodje stavlja depozit od 20 € (ili tako, pa placati po kilovatu, ili fiksna mesecna rata uz popust na punjenje po kilovatu).

        Razlog zasto se koristi toliko razlicitih mreza i nacina placanja je za sada relativno prost:
        Same stanice za punjenje, punjaci za elektricna vozila, nadgledanje istih – nista od toga nije stvarno regulisano do vaznih detalja poput npr video nadzora na stanicama za punjenje, uproscenog placanja standardnim karticama itd – i samim tim sto toliko razlicitih mreza pokusava da se etablira u celoj Evropi (Ionity, Fastned, InCharge, Virta itd) – tesko je ujediniti sve ove dobavljace jedinstvenim resenjem u ovom trenutku. Najblize tako necemu dolaze Chargemap kartica, i Ionity kartica.
        Srecno, i svako dobro.

        Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...