Omikron u Kini loša vest za već usporene lance snabdevanja
12.1.2022 08:27 Autor: Redakcija Biznis.rs 0
Epidemija omikron soja korona virusa u Kini izaziva pesimistična očekivanja za lance snabdevanja dok se proizvođači i transporteri pripremaju za poremećaj unutar najveće svetske trgovinske nacije ako ne obuzda brzo širenje ove varijante Covid-19.
U 2020. i 2021. godini, kineska strategija „covid-zero“ značila je da fabrike mogu ostati otvorene tokom pandemije kako bi proizvodile sve, od zdravstvene opreme do laptopova koje su globalni potrošači kupovali rekordnim tempom. Ali, od sredine oktobra svakodnevno se potvrđuju slučajevi lokalnih infekcija i verovatno će biti potrebna još stroža ograničenja da bi se zaustavilo širenje omikrona, sa negativnim posledicama po luke i fabrike jer se sve više gradova, pa i čitavih država zatvara, piše Bloomberg.
Kina se do sada nije suočila sa problemima koji su viđeni drugde, poput nestašice hrane u Australiji ili Japanu, ili procenjenih pet miliona radnika koji su prošle nedelje ostali bolesni kod kuće u Sjedinjenim Američkim Državama. Ali s obzirom da je malo verovatan kraj „covid-zero“ politike jer se Kina sprema da bude domaćin Zimskih olimpijskih igara sledećeg meseca i mnogim političkim događajima kasnije tokom godine, kreatori politike moraju da odluče koliko da povećaju ograničenja i razmotre kako će to uticati na već usporenu ekonomiju i globalnu trgovinu.
„Realnost je da Kina ostaje centar globalne proizvodnje“, ističe Tomas O’Konor (Thomas O’Connor), stručnjak za lance snabdevanja u kompaniji Gartner u Sidneju. „Ako bi u Kini došlo do značajnih prekida proizvodnje ili logistike u vezi sa izazovima povezanim sa korona virusom, to bi imalo ogroman uticaj na globalno ekonomsko okruženje.“
Poslednjih nedelja, sporadična izbijanja zaraza raštrkanih širom velike zemlje, i to različitih varijanti delta i omikrona, već su izazvale zatvaranje fabrika odeće i isporuke gasa oko jedne od najvećih kineskih morskih luka u Ningbou, poremećaje u radu proizvođača kompjuterskih čipova u gradu Sianu i mnoga druga zatvaranja. Da ne govorimo da je ostalo manje od tri nedelje do Kineske nove godine, koja bi trebalo da povuče tradicionalno veću tražnju.
Ova situacija dešava se paralelno kada je globalna ekonomija preplavljena borbama sa nedostatkom vozača kamiona, pilota, osoblja u supermarketima i drugih radnika na prvoj liniji „borbe“ protiv pandemije, produžavajući krizu ponude koja je pratila svet tokom većeg dela 2021. godine i doprinela rastu cena.
Pročitajte još:
Troškovi transportnih kontejnera i dalje su višestruko viši od nivoa s početka krize, cene sirovina su i dalje previsoke, a poremećaji će verovatno potrajati tokom ove godine, prema analizi koju je sproveo Oxford Economics.
Proizvodnja širom jugoistočne Azije bila je smanjena prošle godine jer su proizvodne zemlje poput Vijetnama i Malezije nametnule stroga ograničenja, što je izazvalo duga kašnjenja u proizvodnji poluprovodnika, odeće i još mnogo čega drugog. To je takođe podstaklo neke kompanije da vrate proizvodnju u Kinu, koja je bila u mogućnosti da izveze rekordne količine robe uprkos povremenim domaćim epidemijama, zagušenostima u transportu i problemima u lukama u SAD i drugde.
Međutim, porast omikrona širom Kine i ostatka Azije mogao bi da izazove „majku svih zastoja u lancima snabdevanja“ ove godine, smatraju analitičari HSBC i Bank of America. Oni su upozorili da Azija tek treba da doživi veliki talas omikrona, što znači da najgori uticaj tek dolazi.
Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.