Retrospektiva 2023: Automobilska industrija

Kina, SAD i EU – „velika trojka“ u trci za prestiž na tržištu e-vozila

AutomobiliEUIzdvajamoSrbijaSvet

11.1.2024 11:17 Autor: Miljan Paunović 3

Kina, SAD i EU – „velika trojka“ u trci za prestiž na tržištu e-vozila Kina, SAD i EU – „velika trojka“ u trci za prestiž na tržištu e-vozila
Prodaja novih automobila u Srbiji porasla je tokom 2023. godine, ali još uvek nije dostigla pretpandemijski nivo. Prema podacima Srpske asocijacije uvoznika vozila i... Kina, SAD i EU – „velika trojka“ u trci za prestiž na tržištu e-vozila

Prodaja novih automobila u Srbiji porasla je tokom 2023. godine, ali još uvek nije dostigla pretpandemijski nivo. Prema podacima Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, najprodavaniji brendovi prošle godine bili su Škoda, Toyota i Hyundai, a u kupovini električnih automobila još uvek zaostajemo za Evropom. Vozači u Srbiji više su zainteresovani za hibride.

Predsednica Asocijacije Aleksandra Đurđević rekla je za RTS da se tržište automobila u 2023. godini oporavljalo, ali da taj oporavak još uvek ide sporo.

“Prodato je nešto više od 23.100 vozila i to je deset odsto više nego prethodne. Taj rast je u redu, međutim, i dalje nismo dostigli period pre pandemije 2019. godine. Zaostajemo pet odsto za Evropom“, rekla je Đurđević.

Benzinci se još uvek nabolje prodaju u Srbiji – 52 odsto, a povećana je prodaja hibridnih automobila – 23 odsto. Dizelaši su pali na teće mesto sa 19 odsto učešća u prodaji.

Od ukupnog broja prodatih automobila u 2023. godini 83 odsto su polovni automobili, navode iz Asocijacije. Zabrinjava to što više od 80 odsto uvezenih čine vozila starija od 2005. godine, koja imaju evro 3 ili evro 4 standard.

Velike sile u trci za e-tržištem

Tržište automobila se u 2023. godini kretalo linijom oporavka i osim elektrifikacije pažnju je privukao i odnos Evropske unije i Kine, u utakmici zvanoj – „čija su e-vozila bolja“. Naime, auto-kompanije, one najveće, utrkuju se u usavršavanju svojih električnih automobila i jačanju proizvodnje u tom smeru, i u 2023. počeo je svojevrsan „rat“ između Evropske unije i Kine kada su u pitanju e-vozila.

„Uzmite sektor električnih vozila kao primer, to je ključna industrija za čistu ekonomiju sa ogromnim potencijalom u Evropi, ali globalna tržišta su sada preplavljena jeftinijim kineskim električnim automobilima i njihove cene se veštački drže niskim zahvaljujući ogromnim državnim subvencijama“, upozorila je početkom jeseni predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen (Ursula von der Leyen).

„Ne možemo da prihvatamo toliku distorziju našeg tržišta, ovakva situacija ga urušava”, dodala je predsednica EK.

Njene reči su jasno upozorenje da kineskim proizvođačima e-vozila nije mesto na tržištu Evrope, ali jedno je to što misli predsednica EK, a drugo je slobodna trgovina i sloboda tržišta.

Foto: Freepik.com

Zvaničnici u Briselu rekli su i da da ne žele da izazovu potpuno ekonomsko sukobljavanje, a treba imati na umu da je Kina glavni snabdevač sirovinama i komponentama za industriju EU i ključno tržište za nemačke automobile.

„Borba protiv kineskih subvencija – čak i ako se dokaže njihov negativan uticaj – takođe neće promeniti stav da su kineska vozila tehnološki napredna i da se evropski proizvođači automobila sporo prilagođavaju i inoviraju“, pisao je Bloomberg.

Ceo ovaj „slučaj“ doveo je do istrage koja bi mogla da potraje i do devet meseci, i koja će verovatno rezultirati novim tarifama na uvoz kineskih električnih vozila i dovesti u pitanje velike neevropske proizvođače automobila kao što je Tesla, koji proizvodi automobile u Kini za izvoz u Evropu.

Epilog ove priče očigledno ćemo saznati u 2024. godini.

Kina u usponu, ali i EU ne zaostaje

U 2023. godini auto-industrija u Evropskoj uniji je prodisala. Prodaja novih automobila porasla je za 17 odsto. Prema vrsti goriva, u EU je dominantna prodaja hibridnih vozila, zatim automobila na benzin, a u poslednja dva meseca ove godine električni automobili su pretekli dizelaše, te je tako udeo e-autombila 15 odsto, a dizel vozila 13 procenata, podaci su Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova objavljeni početkom novembra.

Globalna prodaja automobila nastavila je da raste tokom prva tri kvartala u 2023. Sva značajna tržišta automobila širom sveta su rasla u pomenutom periodu, ali je rast bio neravnomerno raspoređen.

Kako prenosi Best selling cars, rast je bio najbrži u Meksiku, Japanu, Evropi i SAD, ali je Kina ostala daleko najveće tržište automobila u jednoj zemlji na svetu. Prodaja automobila u Indiji bila je 40 odsto veća tokom prvih devet meseci 2023. u poređenju sa nivoom pre pandemije 2019. Kinesko i meksičko tržište automobila oporavilo se na veću prodaju nego u 2019, ali je prodaja u Japanu, SAD, Evropi i Brazilu i dalje bila znatno niža.

Foto: Pxhere.com

Kina je ostala daleko najveće tržište novih automobila na svetu sa povećanjem prodaje za 7,1 odsto na skoro 18 miliona vozila tokom prvih devet meseci 2023. U septembru je u Kini je prodato skoro 2,5 miliona automobila, što je povećanje prodaje od sedam odsto, i to je najveći obim prodaje ikada zabeležen u ovom mesecu.

S&P Global Mobility predviđa da će i u 2024. godini prodaja novih vozila u svetu dostići cifru od 88,3 miliona, kako se oporavak nastavlja.

Ostaje polemika oko zabrane vozila na fosilna govora

Ukoliko se većina u Evropskom parlamentu promeni nakon izbora sredinom 2024. godine, to bi moglo da ima posledice na odluke koje su već donete. Naime, Manfred Veber, predsednik konzervativne grupe u Evropskom parlamentu, želi da poništi odluku o zabrani motora sa unutrašnjim sagorevanjem u Evropskoj uniji od 2035. godine.

„Ako moja grupa može da obezbedi većinu nakon evropskih izbora, poništićemo zabranu ove odluke koju je usvojio Evropski parlament u ovom mandatu“, najavio je Veber, a prenosi Electrive.com.

Ovom izjavom Veber je uzburkao javnost i dao nadu svima onima koji potajno žele da i nakon 2035. godine nastave sa proizvodnjom vozila na fosilna goriva.

To je za Srbiju nekako dobra vest, jer prema podacima iz avgusta kod nas je registrovano oko 500 električnih vozila, a proces elektrifikacije i nije baš za pohvalu. Možda će se auto-sektor i nadležni trgnuti u 2024. i više raditi na ekomobilnosti i odgovarajućoj infrastrukturi, da bi i Srbija pratila evropske i svetske trendove.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...