Kratkotrajni trend ili novi prostor za reklamiranje i zaradu velikih kompanija
AnalizaHi-techSrbijaSvetU fokusu
12.1.2022 13:53 Autor: Marko Miladinović 0
Između ostalih – uglavnom nepovoljnih trendova – 2021. godinu upamtićemo i po tome što su tokom nje NFT tokeni takoreći ušli u glavni tok dešavanja. Pogotovo u zapadnim državama kreirano je potpuno novo tržište, koje je maltene preko noći dostiglo veliku vrednost.
Zaključno sa novembrom, tokom prošle godine u svetu je prodato NFT tokena u vrednosti od 2,6 milijardi dolara.
NFT je oblik digitalne imovine zapakovan u jedinstven, nepromenljiv fajl preko ethereum blokčejna, koji služi kao potvrda unikatnosti. Na ovaj način “pakuju” se video klipovi, digitalne slike, gifovi.
Pored mnogih digitalnih umetnika, interes u prodaji NFT pronašle su i velike kompanije i organizacije. Košarkaška NBA liga tako prodaje najinteresantnije klipove sa utakmica, kompanija Nike je saopštila da će na ovaj način prodavati svoju obuću (njen virtuelni oblik, barem) u Metaverzumu Marka Zakerberga (Mark Zuckerberg), dok video igra Sorare već tako prodaje kartice sa slikama fudbalera.
Iako po interesovanju i prometu prednjače Sjedinjene Američke Države, na scenu se u većoj meri uključuju i stanovnici Evropske unije, pojedinih azijskih država (Japan, Južna Koreja), a pitanje je trenutka kada će masovnija kupovina ovakvog oblika digitalne imovine zahvatiti i naše prostore.
Kao što smo ranije pisali, građani Srbije mogu da kupuju NFT-ove na pojedinim stranim platformama, ili da preko njih eventualno pokušaju da prodaju sopstvene radove upakovane kao NFT, što uopšte nije komplikovan proces uz korak-po-korak uputstva na vodećim sajtovima za njihovo trgovanje.
Kod nas u zemlji na prodaju NFT tokena prvi su se odlučili Pošta Srbije i Fudbalski klub Crvena zvezda, prepoznavši tehnološku inovaciju kao dobar put da uvećaju svoje kanale promocije.
„Konceptualno posmatrano, NFT tokeni su važna stvar jer omogućavaju da imate, odnosno potvrdite, vlasništvo nad nečim što je digitalni objekat. Za razliku, recimo, od svih predmeta u kući za koje nemate potvrdu da su vaši, za ovakav oblik svojine ta potvrda je uvek vezana”, objašnjava u razgovoru za Biznis.rs Vladimir Radunović iz međunarodne nevladine organizacije Diplo Foundation.
U digitalnom svetu svaka stvar može da se kopira. Međutim, sada je i u njega uvedena ideja autentičnosti. Ovo je posebno važno za digitalne umetnike, napominje naš sagovornik, jer oni sada mogu kroz „pametno autorstvo“ automatski da dobiju po 10 odsto vrednosti od svake sledeće prodaje svog dela.
Najskuplji NFT-ovi stvaraju lažnu sliku, ogromna većina nema “prođu”
Iako je promet NFT-ova u prošloj godini naizgled bio veliki, treba imati na umu da digitalni umetnici koji na ovaj način pokušavaju da plasiraju i promovišu svoja dela u proseku zarade tek 15 dolara po tokenu.
To samo pokazuje koliko je mnogo ovakvih digitalnih zapisa emitovano na tržištu, i koliko su ektremno visoke cene koje su postigli prvi tvit zapakovan u ovom obliku (2,9 miliona dolara) ili gigantski JPEG umetnika koji nastupa pod pseudonimom Beeple (rekordnih 69,3 miliona dolara), u stvari, podigli globalni prosek.
Važno je imati na umu da vlasništvo na ovakav način može da se veže i za objekte koji su „opipljivi“, to jest ne postoje isključivo u virtuelnom svetu. Ko zna, kaže Radunović, možda ćemo jednog dana ovako dobijati potvrde o kupovini automobila ili nekretnine. Jednostavno, obavljena transakcija sa imenom vlasnika bila bi „ugravirana“ u jedinstveni i nepromenljivi digitalni zapis.
Na pitanje da prokomentariše aktuelni rast interesovanja u svetu za trgovinu NFT-ovima, direktor u Diplo Foundation komentariše da u ovom trenutku to, ipak, najviše liči na tržišnu pomamu.
“Na Instagramu stalno iskaču razni influenseri koji nude sopstvene NFT-ove, na primer. Mislim da će od sadašnje popularnosti zaraditi oni koji su se prvi uključili, a da će onda prirodno taj balon da pukne, i tržište NFT-ova će se svesti na neku razumnu meru – kao potvrda autentičnosti o kojoj smo pričali ili za promovisanje brendova u virtuelnom svetu”, kaže Radunović.
Pročitajte još:
On zaključuje da su NFT tokeni svakako došli na velika vrata i da su tu – da ostanu, pre svega jer imaju jako mnogo potencijala kroz pametne ugovore i potvrdu autorstva.
S druge strane, takozvani „brendirani“ NFT-ovi u virtuelnom svetu, poput onih koje planira Nike, verovatno će imati fiksnu cenu, za razliku od ponude NFT-ova umetnika na digitalnim platformama, koja funkcioniše po principu aukcija.
Danijela
12.1.2022 #1 AuthorInovacija na trzistu svakako.